مشروح اخبار شامگاهی سیمای آزادی ـ جمعه

۲۵-۱ شوال شهادت  امام جعفر صادق - ششمین پیشوای تشیع انقلابی

... خط کار اجتماعی تشیع آزادیخواه مردم‌گرا در کلام امام صادق

امام جعفر صادق علیه‌السلام در ۱۷ربیع‌الاول سال ۸۳هجری، متولد شد. شهادت آن حضرت به دستور دومین خلیفه عباسی، منصور دوانیقی، در ۲۵شوال سال ۱۴۸ هجری واقع گردید.

همزمان با پایان دوران بنی‌امیه و آغاز حکومت بنیعباس، بر اثر درگیری وجابجایی دو خلافت جور دوران مناسبی ایجاد شد که حضرت صادق با استفاده از آن توانست به تدوین و بازآموزی اصول و مبانی آیین رهایی‌بخش اسلام محمدی و تشیع انقلابی بپردازد و از همین روست که تشیع انقلابی را به نام آن حضرت «مذهب جعفری» نامیده‌اند. طی ۳۴ سالی که امام صادق هدایت جنبش را برعهده داشت، میراث آرمانی و فرهنگی بسیار گرانبها و بی‌بدیلی با مجاهدت و تعالیم آن حضرت فراهم آمد. آثار مکتوب شیعه مربوط به دوران حضرت صادق به ۴۰۰ جلد بالغ می‌شود و شمار شاگردانی که در مکتب او پرورش یافتند به بیش از ۴۰۰۰ تن می‌رسد.

سرانجام خلیفهٔ جور و ارتجاع دوران که وجود حضرت صادق و جنبش تحت هدایت او را برای ادامهٔ حاکمیتش خطرناک می‌دید طی توطئه‌یی ششمین پیشوای تشیع انقلابی را مسموم کرد و به شهادت رسانید.

از کلمات آن حضرت است که: «۴ارزش اخلاقی در پیامبران وجود دارد: نیکی، سخاوت، صبر و پایداری بر سختیهای راه و قیام برای احقاق حقوق مردم».

امام صادق هم‌چنین فرمود: شما را با مردم چکار؟ از مردم دست بـداریـد و هـیـچـ‌کـس را به اجبار بـمـذهـب خـود نـخـوانـیـد. بـر سـر دیـن بـا مـردم سـتـیـزه نـکـنـیـد. آیا تو می‌توانی مردم را به‌زور وادار کنی که مؤمن باشند؟ مردم را رها کنید.

امام صادق گفته است

یکی از نشانه‌های جامعه امام زمان توحید و آزادی عبارتست از:

رسیدن زنان به درجات اجتهاد و امامت

یعنی تبعیض جنسی و بهره کشی تا کجا رخت بربسته

که جایی برای ایدئولوژی جنسیت

کالا دیدن زن و نگرش کالایی باقی نمی‌ماند.

مسعود رجوی ـ ۲۲آبان ۱۳۷۹

. امام صادق گفته است یکی دیگر از نشانه‌های جامعه امام زمان توحید و آزادی عبارتست از این‌که زنها توش به اجتهاد می‌رسند. شگفتا! هنوز هم در فقه آخوندی مقولاتی هستند مثل قضاوت و امامت و ریاست تو قانون اساسی رژیم هم هست اینها مقولات "زنان ممنوع" اند. چرا؟ چون هژمونی متعلق به نرینه است، بوده و باید باشه و خواهد بود. اون زمان حضرت صادق گفت نه آقاجون از علائم و نشانه‌های اون عبارتست از رسیدن زنان، نه یک تک زن ها! به درجات اجتهاد و امامت. یعنی چی؟ یعنی که ایدئولوژی جنسیت، تبعیض جنسی و بهره کشی تا کجا رخت بربسته است. گوینده، امام صادق رو میگم، او نهم که گرفته شده از قرآن و تشیع انقلابی، تا کجا رو دیده که وقتی استثمار جنسی به‌عنوان یکی دیگر از صور بهره کشی بغرنج ترینش، پیچیده‌ترینش، جدا سازی جنسی، تبعیض جنسی برداشته شد، جایی برای ایدئولوژی جنسیت، کالا دیدن زن، نگرش کالایی بهش، باقی نمی‌مونه پس بنابراین، زنان به درجه اجتهاد و امامت می‌رسند. اٍ، پس راهبند، مانع، استثمار جنسی و رویکرد کالایی بود، آری. همش از نکات مثبت این پیام گفتیم رو در روی خمینی به جای خود بحث تبعیض جنسی هم، به‌صورت کلی و اجمالی، شده. اما اگر امروز می‌خواستید که بنویسید حتماً ماده ۷ همون بود که امام صادق، امام راستین گفته بود، امام ضد خمینی گفته بود.

۲- اصفهان-انفجار در پایگاه بسیج و سرکوب زنان مجتمع کوثر سپاه پاسداران و پایگاه بسیج کوثر

۳-پاکدشت (تهران) - انفجار در شهرداری غارتگر حکومتی

۴-زاهدان ـ فعالیت کانون‌های شورشی

۵- کنفرانس همبستگی با مقاومت ایران در شهرداری منطقهٔ ۵ پاریس ـ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ـ ق سوم

سخنرانی‌های

اینگرید بتانکور کاندیدای پیشین ریاست‌جمهوری کلمبیا

برونو ماسه شهردار ویلیه آدام

پیر برسی رئیس انجمن حقوق‌بشر نوین فرانسه

اینگرید بتانکور- کاندیدای پیشین ریاست‌جمهوری کلمبیا

.... از شما دوستان عزیز سپاسگزارم، از فلورانس سپاسگزارم، دوستی که من محبت او را در عواطفم نگه می‌دارم، همیشه شجاع، همیشه آمادهٔ کمک به ما، برای کمک به ما در مواقعی که برخی از مبارزات درک نمی‌شود.

من معتقدم که اکنون، آن چیزی که امروز آن‌را لمس و از آن دفاع می‌کنیم، خوشبختانه کاملاً درک شده است. اما، زمانهایی بود که ما احساس تنهایی می‌کردیم.

ممنون از فلورانس که همیشه حضور داشتید متشکرم که این محل بسیار عالی را در اختیار ما گذاشتید.

ما زنان، به‌طور خاص می‌دانیم، ما هر روز علیه زن‌ستیزی خاصی که وجود دارد و من هر روز با آن مواجه می‌شوم، مبارزه می‌کنیم.

می‌دانم که این مبارزه به‌طور خاص صورت‌مسأله جنگ دوست بسیار عزیزم مریم رجوی است.

به نظرم کاملاً خارق‌العاده و عالی است که زنی است که در مقابل در مقابل زن‌ستیزترین رژیم جهان، رژیم آخوندها، مبارزه می‌کند.

بیایید امروز به این موضوع بیشتر فکر کنیم که معنی آن چیست که یک زن ایرانی تمام زندگیش، تمام آرزوهایش، همه گزینه‌های زندگی‌اش را فدا کرده، تا در رأس مقاومت کشوری مثل ایران قرار بگیرد.

چند سال پیش، دوست عزیزم، دومینیک آتیاس، این شعار را مطرح کرد: زن، مقاومت، آزادی. شعاری که ما از آن حفاظت می‌کنیم. من فکر می‌کنم ما باید معنی آن‌را بفهمیم. ما با شبکه‌یی از جنایتکاران روبه‌رو هستیم که با روایتی مخرب از هر آنچه در ما خوب است سوء‌استفاده می‌کنند، یعنی میل به آزادی، میل به دموکراسی، میل به احترام، میل به استقلال، نیاز مردم به این‌که حق خودشان را تعیین کنند.ما تحقیقاتی انجام داده‌ایم. تحقیقاتی که من می‌خواهم امروز با شما در میان بگذارم.مطالعاتی که باید به ما گوشزد کند چگونه آخوندهای حاکم بر ایران و در نتیجه رژیم استبدادی در ایران توانستند یک شبکهٔ فکری، بانک‌های فکری در اروپا و آمریکا با دانشگاهیان مزدبگیر رژیم بسازند تا به ما یک دیدگاه را در رابطه با مواردی بفروشند که به رژیم ایران اجازه می‌دهد آنچه را که می‌خواهد در جهان انجام بدهد.من برای شما یک مثال می‌زنم. امروز، ما متوجه می‌شویم که شاید حتی بیشتر باید مواظب بود که حکومت ایران مسلح به بمب اتمی نشود.

۲۰ سال است که ما حرف را می‌گوییم. ۲۰سال است که در مقاومت ایران بارها به ما می‌گویند باید به قدرت رژیم ایران برای ساخت این بمب اتمی توجه کنیم.

اما، مدت ۲۰سال است که اینجا در غرب ما اشخاص، سیاستمداران، دانشگاهیان، روزنامه‌نگارانی داریم که این نظریه را به ما می‌فروشند.

این‌که در واقع باید مانع رژیم ایران نشد، زیرا نیروهای «اصلاح‌طلب» در ایران وجود دارند. «وقتی بیشتر فشار آوردیم و خواستیم که رژیم ایران پروژه اتمیش را پیگیری نکند، ما در واقع قدرت بیشتری به این جریانهای افراطی در ایران خواهیم داد».

اکنون می‌دانیم که تمام این دیالکتیک، ساختهٔ رژیم ایران برای دستیابی به توافق اتمی است. توافقی که به آنها اجازه می‌دهد برای ادامه پروژه غنی‌سازی رژیم ایران و تهیه بمب زمان به دست بیاورند.

مثلاً ما دیده‌ایم که رژیم ایران و مدت‌هاست که این‌را تکرار کرده‌ایم و می‌گوییم، حکومت ایران، حکومت ترور است، این حکومتی است که تروریسم صادر می‌کند.

ولی ما همیشه می‌گوییم بله یا نه، اما در نهایت نباید به این نقطه رسید که بگوییم این رژیم ایران است که تروریسم صادر می‌کند. با این تفاوت که در سال۲۰۱۸، بسیاری از کسانی که در آنجا بودند و امروز اینجا هستند، به سختی از یک حمله جان سالم به در بردیم.

خوشبختانه، دادگستری بلژیک آنها را به ۲۰سال زندان محکوم کرد و همان‌طور که قبلاً دیدیم، حکام رژیم ایران ایده بسیار بسیار خوبی داشتند که گردشگران اروپایی و به‌ویژه یک مرد بلژیکی، آقای اولیویه واندکاستل را به زندان بیاندازند.

این مرد متهم به جاسوسی بود. او به اعدام محکوم شد و دولت بلژیک از ترس، او را نجات داد و تبادل زندانیها با ایران صورت گرفت.

ما اولیویه واندکاستل را نجات دادیم، اما این تروریست آزاد است و مصونیت کامل دارد. ما ضعیفیم، یعنی ما ساده‌لوح هستیم و بیشتر از این، ما ضعیف هستیم.

و من معتقدم که اکنون باید بیدار شویم، ما باید از آنچه بر ما می‌گذرد خبردار شویم و دیگر فکر نکنیم که ایران دور است.

رژیم ایران به ما، به قلب ما، به ارزش‌های ما، به خانواده ما، به بینش ما از جهان حمله می‌کند. و ما حق نداریم همین‌طور ادامه بدهیم و به خودمان بگوییم که ما هیچ گزینه‌یی نداریم.

زیرا این نیز بخشی از دیالکتیکی است که آنها سعی دارند به ما بفروشند.

که مثلا «آه، بله، این حکومت ایران، خیلی بد است، اما در نهایت، منطقه را به ثبات می‌رساند» این چیزی است که ما به مدت ۲۰سال فروخته شده است.

یا این حرف که «باید با رژیم ایران پیمان بست» زیرا، در نهایت «حکومت ایران یک بازیگر برای ثبات در منطقه است». اکنون دیدیم که نتیجه چه بوده است.

به ما هم‌چنین گفته شد «بله، اما می‌دانید، هیچ گزینه دیگری وجود ندارد، در ایران اپوزیسیونی وجود ندارد. در ایران اپوزیسیونی وجود ندارد».

این اپوزیسیون ایران است که اینجا در فرانسه است، در سرزمین آزادی.و تصادفی نیست که او اینجا در فرانسه، در کشور حقوق‌بشر و آزادی و بردباری است.من شک ندارم که حکام ایران مشتی اراذل و اوباش هستند. این رژیم اراذل و اوباش، جنایتکاران و افراد فاسد است و ما باید با آن مقابله کنیم .و چگونه باید با آن روبه‌رو شد؟

خب، ما بهترین دارایی را برای این رویارویی داریم و آن حمایت از تنها سازمان مقاومت و اپوزیسیون ایران است که از نسل‌کشی سیستماتیک آخوندها جان سالم به‌در برده است. چون ما باید بفهمیم آخوندها همان‌طور که گفتیم یک رژیم تروریستی هستند، در واقع چیزی که ما می‌گوییم این است که این یک ماشین کشتار است که می‌گوید باید همه‌چیز را از بین برد تا این افراد بر آنجا، بر جهان مسلط شوند.در نهایت همه این افراد، همه این اراذل و اوباش، همه این جنایتکاران، آنها می‌دانند، می‌دانند که یک روز ما آنها را به چنگ می‌آوریم. یک روز ما خودمان را سازماندهی می‌کنیم. ما نقاب از چهرهٔ آنها بر می‌داریم و آنها را برکنار خواهیم کرد. اما آنها زمان به‌دست می‌آورند و با به‌دست‌آوردن زمان، جانهایی در حال از دست رفتن هستند.

...بنابراین، امروز از همه شما می‌خواهم که چشمانتان را باز کنید، از حرف‌زدن نترسید، از محکوم شدن هم نترسید. زیرا، ما گاهی در فضایی هستیم که مربوط به ما نیست. من با خود می‌گویم، شاید کسانی که به من گوش می‌دهند، فکر می‌کنند که من دارم بزرگنمایی می‌کنم.

خوب، بیایید بزرگنمایی کنیم، زیرا بزرگنمایی‌کردن بهتر از این است که بعداً بگوییم چون این کار را نکردیم ما فرصت دفاع از آنچه را که بیشتر به آن اهمیت می‌دهیم از دست داده‌ایم. پس به یاد بیاوریم: زن، مقاومت، آزادی.

برونو ماسه - شهردار ویلیه آدام

...خانم رئیس‌جمهور، این‌که بشود در یک جلسه هم‌زمان به یک وزیر، یک رئیس‌جمهور و یک شهردار سلام کرد، فرصتی است که فکر می‌کنم حتی در کشور ما که مهد حقوق‌بشر است، در طول قرن گذشته، امر ناممکنی بوده. این عظمت مبارزه‌یی را نشان می‌دهد که شما رهبری کرده‌اید و الگویی که شما هستید. هم‌چنین این‌که اینگرید بتانکور که در اینجا حی و حاضر است مقاومت را به تصویر می‌کشد امر بسیار مهمی است.

به‌نظر ما، زنان، آزادی، مقاومت، مهم‌ترین موضوعات روز هستند. زیرا ۴۰سال، بیش از ۴۰سال است که شورای ملی مقاومت ایران برای عدالت و آزادی مردم به‌ویژه زنان مبارزه می‌کند. با وجود چندین دهه تبعید، تلاش خستگی‌ناپذیر و فداکاری در ایران، در کمپ اشرف در عراق، سپس در شهر اشرف۳ در اروپا و سراسر جهان، اعضای سازمان مجاهدین و شورای ملی مقاومت بی‌وقفه خواستار عدالت برای ۳۰۰۰۰ زندانی سیاسی هستند که در تابستان ۱۳۶۷ به‌قتل رسیده‌اند و همهٔ کسانی که از آن زمان تاکنون قربانی سبعیت رژیم شده‌اند.

برای سرکوب قیام‌ها و عملیات کانون‌های شورشی، خامنه‌ای ولی‌فقیه رژیم آخوندها اعلام کرد: «اگر در خارج از ایران نجنگیم، باید در خیابانهای ایران بجنگیم». برای نجات حکومتش وی با استفاده از نیروهای نیابتی‌اش به نزاع‌ها در خاورمیانه دامن می‌زند. به‌رغم سرکوب وحشیانه، زنان با فریاد «زن، مقاومت، آزادی» حقوق خود را مطالبه می‌کنند و با وجود مشکلات فزایندهٔ اقتصادی، آنها باعث نگرانی یا دقیق‌تر بگوییم ترس سران حکومت ایران شده‌اند که نگران تنشهای جدید اجتماعی هستند. در پاسخ، رژیم به اقدامات سرکوبگرانه علیه مردم به‌ویژه زنان متوسل شده است.

علی خامنه‌ای حجاب اجباری را واجب شرعی و کفایی و بی‌حجابی را گناه شرعی و سیاسی خوانده است. در سال۲۰۲۴، تا امروز بیش از ۱۶۷اعدام، از جمله اعدام ۵زن، صورت گرفته است که ۴۵مورد آن بین اول تا ۲۴ آوریل بوده است. یادی بکنیم به‌ویژه از زن جوان ۱۹ساله‌یی که در ۱۶سالگی دستگیر و به‌تازگی هم‌زمان با همسرش اعدام شده است و بدین‌صورت بی‌رحمی حکومت را عیان کرده است. با این حال، ایرانی‌ها مقاومت می‌کنند. بسیاری از مردان و زنان در زندان برای مقاومت ایران مبارزه می‌کنند.

قلب این مقاومت در خارج از ایران می‌تپد، در شهر اشرف۳ که چندین بار از آن بازدید کرده‌ام. در آنجا، اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران که هزار نفر از آنها از قتل‌عام در زندانها زنده مانده‌اند و برخی از آنها هنوز هم آثار آن‌را بر بدن دارند، گردهم آمده‌اند و شعلهٔ مقاومت را روشن نگه می‌دارند. نیرویی از این شهر ساطع می‌شود که چشم هر بازدیدکننده‌یی را خیره می‌کند و پیروزی اجتناب‌ناپذیر را هر روز نزدیک‌تر می‌کند.

...به‌همین دلیل با سازمان‌دادن یک محاکمهٔ ساختگی غیابی، رژیم می‌خواهد پرونده‌های موهومی تشکیل بدهد تا کشورهای اروپایی را برای اقدام علیه این مبارزان شجاع اشرف۳ تحت‌فشار قرار دهد. نیرویی که با فاشیسم مذهبی مخالفت می‌کند با تشکیل شورای ملی مقاومت ایران مبارزه خود را سازمان داده و مجهز به طرح و برنامه‌هایی شده و هر روز بهای مقاومت خود را می‌پردازد. در سال ۱۹۸۷، شورای ملی مقاومت به‌اتفاق آرا طرح آزادی‌ها و حقوق زنان را به‌تصویب رساند که برابری تام و تمام حقوق اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بین زنان و مردان را ترویج کرد. نیروی محوری این جنبش اکنون عمدتاً توسط زنان هدایت می‌شود. من از شما خانم رئیس‌جمهور تشکر می‌کنم به‌خاطر تعهدی که بی‌شکاف برای مدتی این‌قدر طولانی به‌پیش می‌برید، برای زنانی که مبارزه همه‌جانبه‌یی را علیه رژیم فاشیسم مذهبی رهبری کرده‌اند. آرزوی من این است که این رژیم زن‌ستیز به‌دست زنان سرنگون شود و این آرزو محقق خواهد شد. با تشکر....

پیر برسی - رئیس انجمن حقوق‌بشر نوین فرانسه

عصر به خیر. خانم رئیس‌جمهور، آقای شهردار، دوستان عزیز،

من از سال ۱۹۷۷ نماینده سازمان حقوق‌بشر نوین بوده‌ام.

جلوی سفارت آرژانتین، هر پنجشنبه، با فرانسوا میتران و رژی دبره و دیگران، ما کتک می‌خوردیم و یک روز آنجا بود که دیدم مردمی در خیابان کلبر یک اعدام نمادین انجام می‌دادند و به دیدن آنها رفتم و از آنها پرسیدم «شما چه‌کار می‌کنید؟». به من گفتند ما مقاومت ایران هستیم. آه!آرژانتین دموکراسی را دوباره به‌دست آورده است، ایران هنوز نه، اما به‌زودی چنین خواهد شد.

. و همان‌طور که همه یادآوری کردند، راست، چپ، چپ، راست، همه ما در دفاع از آرمان ایران اتفاق‌نظر داریم و همان‌طور که ما در مورد آن صحبت می‌کنیم، ما نیز باید اقدام کنیم، وکلا، این وظیفه شماست، اکنون باید پرونده ایران را به دیوان کیفری بین‌المللی ارجاع بدهید. این کار برای کشورهای دیگر انجام می‌شود.

حال اگر خواسته من این است که دیوان کیفری بین‌المللی امور را به‌دست بگیرد، به این دلیل است که هر کشوری، چه فرانسه باشد چه بلژیک، هر وقت کشوری، هر چه هست، قاتلان و شکنجه‌گران رژیم ایران را دستگیر و محاکمه می‌کند، سه شهروند همان کشور را دستگیر می‌کنند. سه چهار نفر را دستگیر می‌کنند و باج‌گیری می‌کنند و همه تسلیم باج‌گیری می‌شوند. بنابراین دیگر یک کشور نمی‌تواند این امر را به‌عهده بگیرد. این دیوان کیفری بین‌المللی است که باید اقدام کند. این در اصل چیزی است که می‌خواستم به شما بگویم. با تشکر از همه شما و البته ما به مبارزه ادامه می‌دهیم. با تشکر.... ادامه دارد

۶- اطلاعیه مهدی خداکرمی و محمد خداکرمی زندانیان سیاسی از شکنجه‌گاه مرکزی خرم‌آباد

بسم الله الرحمن الرحیم

و سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مُنقَلَبٍ ینقَلِبونَ

به‌زودی ستمگران خواهند دانست که چگونه آنها را درهم خواهیم کوبید.

از قتلگاه و شکنجه‌گاه مرکزی خرم‌آباد

رژیم ولایت فقیه برای ایجاد رعب و وحشت در جامعه و بقای ننگین خود مأموریت خاندان پهلوی را که کشتار رشیدترین فرزندان این میهن غرقه در خون را به شکلی سبعانه‌تر ادامه می‌دهد. گویا زمان کم دارد و با ولعی سیری ناپذیر به اعدام مبارزان آزادی و مردم ایران مبادرت می‌کند. اما نمی‌داند که از خون جوانان وطن لاله می‌دمد و طومار ستم آنها را درهم می‌پیچد و این سنت تاریخ و تکامل بوده و هست.

گویا در زمین سیر نکرده‌اند تا ببینند که سرگذشت ستم پیشگان هم‌چون فرعون و رضا شاه و محمدرضا شاه و هیتلر و موسولینی به کجا انجامید.

از احکام اعدام توماج صالحی، شهاب نادعلی، شهریار بیات و رضا رسایی و عباس و حبیب دریس، مجاهد کورکور و عارف خوشکار و سایر زندانیان سیاسی و جرایم عمومی که همه آنها نیز قربانی همین رژیم و سیاست‌های غارتگرانه آن هستند خبردار شدیم. اینها فقط ذره‌ای از نقضهای پیدا و پنهان حقوق‌بشر در قتلگاه‌ها و شکنجه‌گاههای این رژیم است.

بنابراین وظیفه انسانی و اخلاقی خود می‌دانیم هم‌چون سه‌شنبه‌های نه به اعدام که مخالفت و موضع خود را اعلام کردیم، این بار هم از پشت میله‌های ستم و بیداد با رساترین فریاد، احکام ظالمانه اعدام را بالاخص در مورد زندانیان بی‌نام و نشان محکوم کنیم و مردم ایران و تمامی مراجع حقوق‌بشر را به اقدام و اعتراض برای لغو این احکام جنایتکارانه فرا می‌خوانیم.

در هر دادگاهی که ذره‌ای عدالت باشد ما پیروزیم.

آری مبارزه ما نبردیست برای آزادی

سلام بر خلق سلام بر آزادی

پیروز باد انقلاب دموکراتیک مردم ایران

مهدی و محمد خداکرمی از قتلگاه و شکنجه‌گاه مرکزی خرم‌آباد-اردیبهشت ۱۴۰۳

۷- شلیک پاسداران خامنه‌ای و قتل ۲ کولبر محروم کرد در مرزهای بانه و بسطام چهارشنبه و پنجشنبه ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت

۸- مجروح شدن دو سوختبر محروم با شلیک مستقیم پاسداران خامنه‌ای به خودروی سوختبران در حوالی گناباد

۹-تحولات جنگ در منطقه ـ ۱۴اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، بامداد جمعه در بمباران محل سکونت آوارگان در غرب شهر رفح و اردوگاه بـُریج در مرکز نوار غزه، دهها تن کشته و زخمی شدند.

طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۶ فلسطینی بر اثر حملات اسراییل در غزه کشته و ۵۱تن دیگر مجروح شدند.

وزارت بهداشت فلسطین آمار قربانیان حملات اسراییل به غزه تاکنون را ۳۴۶۲۲ کشته شدند که اکثر آنان زنان و کودکان هستند و ۷۷۸۶۷ مجروح اعلام کرد.

نیویورک تایمز روز جمعه با انتشار گزارش ملل متحد از اوضاع غزه نوشت: این گزارش که با استناد به داده‌های دفتر مرکزی آمار فلسطین تهیه شده می‌افزاید تا ۱۵ آوریل گذشته حدود ۳۷۰ هزار خانه در غزه آسیب دیده است که ۷۹ هزار دستگاه از آنها کاملاً ویران شده‌اند. بر اساس پیش‌بینیهای کمیسیون برنامه‌ریزی برای توسعه‌های اقتصادی اجتماعی ملل متحد، اگر ترمیم این خانه‌ها با همان سرعتی که پس از دو جنگ قبلی بازسازی شدند پیش برود و به‌طور متوسط در هر سال ۹۹۲ خانه در غزه بازسازی شوند، این پروژه ۸۰ سال طول خواهد کشید.

آسوشیتدپرس در گزارشی از قاهره، نوشت: «به‌نظر می‌رسد اسراییل و حماس به‌طور جدی در حال مذاکره برای پایان دادن به جنگ غزه و بازگشت گروگانهای اسراییلی هستند. یک پیشنهاد آتش‌بس که به بیرون درز کرده حاکی از مصالحه هر دو طرف پس از ماهها بن‌بست در مذاکرات است».

خبرگزاری فرانسه، نوشت: «اسماعیل هنیه در تماس‌ها ی جداگانه به میانجیگران قطری و مصری در روز پنجشنبه گفت که حماس آخرین پیشنهاد اسراییل را با «روحیهٔ مثبت» بررسی می‌کند».

هنیه هم‌چنین گفت که حماس «به‌زودی» هیأتی را برای مذاکرات آتش‌بس به مصر می‌فرستد.

به‌گزارش رویترز، روز پنجشنبه جلسهٔ کابینهٔ جنگ و سپس کابینهٔ امنیتی اسراییل برای بحث حول مذاکرات آتش‌بس و هم‌چنین احتمال حمله به رفح برگزار شد.

نیویورک‌تایمز نوشت: «با گزارش‌شدن نشانه‌هایی از پیشرفت در مذاکرات، امیدها در میان بستگان گروگانها افزایش می‌یابد.

دهها تن از اعضای خانواده گروگانهای اسرائیلی و حامیان آنها روز پنجشنبه در مقابل مقر ارتش اسراییل در تل‌آویو هم‌زمان با تشکیل کابینه جنگ در آنجا. از جمله برای بحث درباره تحولات مذاکرات با هدف تأمین آزادی گروگانها. تجمع اعتراضی برگزار کردند.

معترضان از نتانیاهو. خواستند با توافقی که آزادی گروگانهای باقی مانده را تضمین می‌کند، صرفنظر از این‌که چقدر هزینه در بر داشته باشد موافقت کند».

ترکیه توقف روابط تجاری خود را با اسراییل اعلام کرد.

وزیر تجارت ترکیه گفت: که توقف روابط تجاری با اسراییل تا آتش‌بس دائم در غزه و ورود امن کمکهای بشردوستانه پابرجا خواهد بود.

هم‌زمان با استمرار اعتراضات دانشجویی در دانشگاههای آمریکا، دانشجویان در کشورهای مختلف اروپا، آسیا و خاورمیانه از جمله در کانادا، استرالیا و فرانسه در حمایت از فلسطین کمپ‌های اعتراضی برپا کرده و اقدام به تحصن کردند.

سی.ان.ان خبر داد: در اکثر تظاهراتها از دانشگاهها خواسته می‌شود از شرکتهایی که از اسراییل و جنگ غزه حمایت می‌کنند، صرف‌نظر کنند».

ان‌. بی. سی نیوز نیز گزارش کرد «در حالی که اعتراضات در سراسر کشور ادامه دارد، پلیس ۲۰۰معترض را در تحصن دانشگاه یو سی ال ای دستگیر کرد».

آسوشیتدپرس نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی تلویزیونی در رابطه با موج اعتراضات دانشگاهی در حمایت از فلسطین «از حق اعتراض صلح‌آمیز دفاع کرد اما گفت که خرابکاری، خشونت، سخنان نفرت‌انگیز و «هرج و مرج» هیچ جایی در اعتراض مسالمت‌آمیز ندارد».

سی.ان.ان در یک گزارش تحلیلی نوشت: پس از روزها تظاهرات در محوطه دانشگاهها به‌دلیل خشم از قتل‌عام غیرنظامیان در جنگ اسراییل در غزه. سکوت رئیس‌جمهور برای وارد نکردن خود به سیاست‌های مربوط به‌این وضعیت خطرناک سرانجام شکست و منجر به اولین اظهارنظر او در روز پنجشنبه در مقابل دوربین شد».

فرانس۲۴ دربارهٔ اعتراضات در دانشگاه سیانس‌پو پاریس گزارش داد: «پس از آن‌که گروهی از دانشجویان خشمگین از جنگ غزه تحصن کردند، پلیس روز جمعه وارد ساختمان اصلی این دانشگاه در مرکز پاریس شد. یکی از دانشجویان. گفت که درست قبل از ظهر دانشجویان به آرامی در گروه‌های ده نفره توسط نیروهای امنیتی از محوطهٔ دانشگاه خارج شدند».

به‌گزارش رسانه‌های فرانسه، نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد که در روز پنجشنبه ۲۳ تأسیسات دانشگاهی تخلیه شده‌اند.

رویترز گزارش داد: «دانشجویان در سراسر دانشگاههای بزرگ کانادا کمپ‌هایی را در حمایت از فلسطین برپا کردند». بنا به این گزارش، این اعتراضها از جمله در دانشگاههای مک‌گیل مونترال، تورنتو، بریتیش کلمبیا و اوتاوا برگزار شده است.

آسوشیتدپرس گزارش داد: «معترضان حامی فلسطین روز جمعه در پردیس‌های دانشگاهی در سراسر استرالیا اردو زده بودند که منعکس‌کنندهٔ رویدادهای مشابه در ایالات متحده است. دانشجویان در دو هفته گذشته در دانشگاههای شهرهای بزرگ استرالیا کمپ‌های را در اعتراض به تهاجم اسراییل به غزه برپا کرده‌اند. آنها از دانشگاهها می‌خواهند تمامی روابط دانشگاهی خود را با اسراییل و همکاریهای تحقیقاتی خود را با تولیدکنندگان اسلحه قطع کنند».

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، یک گروه شبه‌نظامی وابسته به رژیم آخوندی در عراق روز پنجشنبه چندین موشک را به اسراییل پرتاب کرد.

یک منبع گروه موسوم به «مقاومت اسلامی در عراق» به رویترز گفت، این حمله با چندین کروز صورت گرفته و برای اولین بار شهر تل‌آویو را هدف قرار داد.

دیدبان حقوق‌بشر سوریه روز جمعه خبر داد یک مرکز اطلاعاتی متعلق به حزب‌الله لبنان در حومه دمشق، که از سال ۲۰۱۴ تبدیل به بازداشتگاه و محل بازجویی شده بود، هدف بمبهای اسراییل قرار گرفت و منجر به کشته شدن تعدادی گردید.همزمان با این حملات، چند مرکز اداری در قنیطره واقع در حومه جنوبی دمشق نیز هدف حملات پهپادی قرار گرفتند.

دیدبان حقوق‌بشر سوریه افزود این حمله اسراییل به شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران، پس از هدف قرار دادن ساختمان کنسولگری این رژیم در دمشق و کشتن رهبران سپاه پاسداران صورت گرفت

فرماندهی نیروهای آمریکا در منطقه-سنتکام- با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد: بعدازظهر چهارشنبه نیروهای ارتش آمریکا سه پهپاد جنگی متعلق به حوثیهای وابسته به رژیم ایران را در مناطق تحت کنترل آنها رهگیری و منهدم کردند. این پهپادها با هدف صدمه زدن به کشتی‌های تجاری و ناوگانهای آمریکا و ائتلاف پرتاب شده بودند.

۱۰- جمعی از مردم تهران، قزوین و طرقرود، در اعتراض به تخریب محیط‌زیست و غارتگری رژیم آخوندی تجمع کردند.

.... حیا کن. رها کن.

....ولی این بار عرصه‌یی که گذشتند طبق قانون صنعت و معدن دو کیلومتره ولی اینها تاخت و تاز می‌کنند. پیشروی کردن طرف. و قنوات که به‌خصوص قنوات قومیت این مردمه. کشاورزی منطقه اصلاً قومیت و تاریخ ما به این قناتهاست. اینها دارند نابود می‌کنند. نهایتاً مسئولان پیشروی کردند حریم را رعایت نکردند و این تجمعات هم الآن چند ساله یعنی از سال ۸۶ تا حالا برگزار می‌شود جلو فرمانداری جلوی دادگستری. صنعت و معدن در تهران. به جایی نرسیده هنوز و همین قضیه همینجوری ادامه داره....

اعتراض به تخریب فضای سبز پارک لاله ـ تهران – ۱۳اردیبهشت ۱۴۰۳

این کار را انجام نده من یک دونه. نمی‌تونم تو خونه مون اضافه کنیم ولی شما دارند این فضای سبز را از بین ببرید. ما نمی‌گذاریم. ما نمی گذاریم....

۱۱- هموطنانمان دست کم در ١٣ استان کشور با مشکلات سیل و آبگرفتگی مواجهند و در بسیاری نقاط آب وارد منازل مسکونی شده است.

این استانها شامل اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان‌جنوبی، خوزستان، فارس، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، هرمزگان و همدان است.

در استان خراسان جنوبی چندین محور مو اصلاتی به‌دلیل بارش شدید باران و سیلاب و طغیان رودخانه‌ها مسدود شده‌اند.

۱۲- بر اثر وقوع آتش‌سوزی گسترده در روستای امامزاده ابراهیم گیلان ۱۳۰ واحد مسکونی و تجاری طعمه طریق شد.

اغلب واحدهای مسکونی که از چوب ساخته شده بودند به‌طور کامل در آتش سوختند. آتش‌سوزی از ساعت نخستین ساعت بامداد پنجشنبه شروع شده بود به‌دلیل بی‌کفایتی کارگزاران رژیم به‌سرعت گسترش یافت.

۱۳- روزنامه حکومتی جمهوری با عنوان دولت رئیسی، دولت تکذیبیه است!

مردم مشکل جدی کمبود دارو دارند، دولت لاپوشانی می‌کند نوشت: این روزها مشکل افزایش شدید قیمت دارو و کمبود داروهای اساسی و حیاتی که تعداد آنها روزبه‌روز افزایش یافته و به ۳۰۰ قلم رسیده به مشکل حاد جامعه تبدیل شده است. مردم این معضل را با پوست و گوشت خود احساس می‌کنند.

۱۴- سایت حکومتی دنیای اقتصاد با عنوان «۵ میلیون خانواده در ایران خانه ندارند»

نوشت: اگر ملاک سرشماری خانه ندارها را «احراز شرایط افراد ثبت نام کننده در سامانه مسکن ملی» در نظر بگیریم، در این صورت ۵ میلیون خانوار در شهرهای کشور در حال حاضر فاقد مسکن هستند.

این منبع افزود: این رقم البته حداقل زوج‌های بدون مسکن محسوب می‌شوند چون خانوارهایی هم هستند که خانه ندارند اما تمایلی هم به ثبت‌نام برای مسکن دولتی ندارند.

۱۵- پاسدار رادان سرکرده انتظامی رژیم در سخنرانی خود در اصفهان با عربده‌کشی در مورد اجرای سرکوبگرانه حجاب اجباری، گفت: رئیسی و اژه‌ای و خودش پشت این طرح ایستاده‌اند!

تلویزیون رژیم ۱۴۰۳۰۲۱۳

.... دشمن متوجه اصل مترقی دین و حجاب و عفاف شد که اگر این اصل مترقی را بتواند زمین بزند جنگی لازم نیست با ما بکنه فتنه‌ها را مشاهده کردید فتنه ۷۸ فتنه ۸۸، ۴۰۱، ۹۶، ۹۸ همه اون چه شد.... در فتنه ۸۸ چه چیزی فتنه ۸۸ را خاموش کرد آفرینش ۹ دی. ۹ دی توسط چه کسی آفریده شد غیر از مردم انقلابی متدین در خط ولایت فقیه چیز دیگه‌ای بود......مردم افتخار کنید که رئیس‌جمهوری دارید مکتبی ولایتی در خط حضرت آقا که براش تکلیف مهم است حتی اگر در موردش قضاوت عکس باشه مستحضر هستیم به‌وجود رئیس قوه قضاییه ولایتی حضرت حجت‌الاسلام آیت‌الله محسنی اژه‌ای که از همشهریهای عزیز ما هم هست که پای طرح نور حجاب و عفاف مردانه ایستاده...ما در سال ۴۰۲ در مأموریتها مختلف برای حراست از دین حراست از مرزهای حراست از حجاب و عفاف حراست از همه شماها بالغ بر ۹۳ شهید در ۴۰۲ داریم و در ۴۰۳ نزدیک به ۱۶ شهید تقدیم کردیم....

۱۶- در ادامه جنگ گرگها پس از نمایش انتخاباتی رژیم، آخوند روحانی در سومین نامه خود به شورای نگهبان ارتجاع تهدید کرد که اگر به ابهامات در زمینه حذفش پاسخ داده نشود، جوابیه‌اش را منتشر خواهد کرد.

به گزارش رسانه‌های رژیم، روحانی در این نامه نوشت: چنان‌چه تا چند روز دیگر مستندات ردصلاحیتم دریافت نشود، به‌رغم ابهامات فراوان نامه شورای نگهبان، پاسخ به آن منتشر خواهد شد.

۱۷- سایت سایبر اسکوپ درباره فعالیت‌های یک گروه سایبری وابسته به سپاه پاسداران رژیم نوشت.

: بر اساس تحقیقاتی که روز چهارشنبه به‌وسیله مندیانت و گوگل کلاد منتشر شد، یک گروه هکر مرتبط با شاخه اطلاعاتی سپاه پاسداران به‌عنوان بخشی از یک کارزار مهندسی اجتماعی، جعل هویت روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق‌بشر را نشان داده است.

بررسیها نشان می‌دهند که هکرهای گروه هکری ای پی تی۴۲ خودشان را به‌عنوان روزنامه‌نگاران و سازمان دهندگان رویداد برای ایجاد اعتماد با قربانیان از طریق مکاتبات جاری و تحویل دادن دعوت نامه به کنفرانس‌ها یا اسناد قانونی نشان می‌دهد.

 

لطفا به اشتراک بگذارید: