نگاهی به سخنرانی خامنه‌ای در آستانه روز جهانی کارگر

نگاهی به سخنرانی خامنه‌ای در آستانه روز جهانی کارگر


گفتگو با علیرضا معدنچی – ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

مجری: در حالی که اعتراضات کارگران هر روز اوج بیشتری می‌گیرد، خامنه‌ای در آستانة روز کارگر به صحنه آمد وحرف زد. گفتگوی امروز ما با علیرضا معدنچی به این موضوع اختصاص دارد.

س : خامنه‌ای در سخنرانی امروز راجع به مسائل کارگران حرفهایی زد. مضمون حرفهایش چه بود؟


 

ج: خامنه در صحبتهای امروز، اعترافهای قابل توجهی کرد.

  • اعتراف کرد به اوضاع خراب اقتصادی و اجتماعی تحت عنوان جلوگیری از تبعات اجتماعی، امنیتی و اخلاقی ناشی از بیکاری

  • اعتراف و اشاره به طراحی اقتصادی دشمنانه و این که حمایت از کالای ایرانی، یکی از بهترین و مؤثرترین شیوه های مقابله با طراحی اقتصادی دشمنان است

  • اعتراف به انهدام تولید و این که تولید داخل هیچ جایی ندارد و ان را رندانه به گردن دیگران و مردم انداخت. اما متأسفانه عده ای در داخل، حمایت از کالای ایرانی را یا باور نمی کنند و یا به آن عمل نمی کنند.
    ایشان حمایت از کالای ایرانی را به معنای حمایت از نیروی کار و تولید داخل دانستند و خاطرنشان کردند: این حمایت، همه جانبه، و بر عهده مسئولان و همچنین مردم است.

  • چرا عده ای بر خرید کالای خارجی اصرار دارند، این چه بدفهمی و مرضی است؟ همه دستگاههای دولتی و همچنین همه مردم باید تصمیم بگیرند که از کالای ایرانی استفاده کنند. 

  • آخر سر هم یک اشاره کوتاه به قاچاق کالا کرد. در بخش پایانی سخنان خود به موضوع واردات بی رویه و همچنین قاچاق کالا اشاره کردند و گفتند: شکایت و گله بسیاری از تولید کنندگان و سرمایه گذاران و کارگران همین دو موضوع است که دولت، باید با این مقوله مقابله کند.

  • اعتراف به خالی بودن ظرفیت کارخانه‌ها و بیکاری متراکم 


 

س : ولی خامنه‌ای در رابطه با این مسائل که قبلا هیچ راه حلی نمی‌داد بالاخره این بار یک راه حل ارائه داد و آن هم حمایت از کالای ایرانی بود. آیا این به نظر شما اهمیتی ندارد؟


 

ج: نخیر اینها یک مشت لفاظی و حرافی و در واقع حرف درمانی است. در خلاصه خبری که تلویزیون رژیم از حرفهای خامنه پخش کرد 13بار از کلمة باید استفاده کرد. هم در مورد مسائل کارگران وهم در مورد مسائل سیاسی منطقه‌یی و بین‌المللی:

  • همه دستگاههای دولتی و همچنین همه مردم باید تصمیم بگیرند که از کالای ایرانی استفاده کنند.

  • باید در مقابل نیروی کار ایرانی سر تعظیم فرود آورد و به همین دلیل باید دست هنرمند کارگر ایرانی را که یکی از بهترین کارگران دنیاست، بوسید.

  • همه دستگاههای دولتی و همچنین همه مردم باید تصمیم بگیرند که از کالای ایرانی استفاده کنند.
    اگر راست می‌گفت باید یک کلمه می‌گفت واردات موقوف، ولی خبری نیست تنها وعده ووعید تتوخالی! آن هم در شرایطی که اوضاع در جوامع کارگری به شدت جوشان و خروشان است. و کارگران شعارهایی می‌دهند که خود رژیم به آنها شعارهای براندازانه می‌گوید.

  • خامنه‌ای مشکلات را از یک طرف به بیرون نظام و به دشمنان ربط داد و از طرف دیگر خود مردم را مقصردانست.
    خامنه حتی نتوانست یک وعدة مشخص بدهد. چون هیچ راه حلی ندارد.


 

س : درباره مسائل اصلی که رژیم با آن درگیر است، خامنه‌ای به مسائل منطقه‌یی و جهانی اشاره کرد، آیا این اشارات را می‌توان جواب او به ضرب‌الاجل محسوب کرد؟


 

ج: حرفهای خامنه دراین مورد هم طبق معمول دوگانه گویی و به نعل و به میخ زدن بود. او گفت:

من معتقد به قطع ارتباط با دنیا نیستم اما تکیه به بیرون مرزها نیز غلط اندر غلط است.
ایشان افزودند: ما حتماً باید با هوشیاری و زرنگی و جدیت با دنیا ارتباط داشته باشیم اما این را هم بدانیم که دنیا فقط امریکا و چند کشور اروپایی نیست، دنیا بزرگ است و باید با کشورهای مختلف ارتباط داشت.
که این حاکی از ناامیدی اش از اروپا بود.

منظور او از زرنگی فریبکاری و حقه بازی است. فکر می‌کند هنوز دوران مماشات است و فکر می‌کند آنچه که در آن دوران توانست به دست بیاورد ناشی از زرنگی خودش بوده است.

اما در عین حال اعتراف به انزوای منطقه‌ای و بین‌المللی:

یکی دیگر از شیوه های امریکا برای مقابله با نظام آزادیخواه و مستقل جمهوری اسلامی ایران را تحریک برخی دولتهای کم فهم منطقه و ایجاد اختلاف و درگیری در درون منطقه دانستند و گفتند: آمریکایی ها تلاش دارند تا با تحریک سعودیها و برخی کشورهای منطقه، آنها را در مقابل جمهوری اسلامی قرار دهند اما اگر آنها عقل داشته باشند نباید فریب امریکا را بخورند.

نه اسمی از موشکی برد و نه گفت که میخواهد چه کار کند. فقط میگوید انکه باید از منطقه بیرون برود آمریکاست. آن کسی که باید از منطقه بیرون برود، امریکا است و نه جمهوری اسلامی ایران، افزودند: ما اهل اینجا هستیم و خلیج فارس و غرب آسیا، خانه ما است

در حالی که اگر تصمیم به ایستادگی کرفته بود باید به موضوع موشکی اشاره می‌کرد که نکرد. به این ترتیب همچنان این مساله را بلاتکلیف گذاشت.

 
لطفا به اشتراک بگذارید: