حرکتهای اعتراضی کارگران در روز جهانی کارگر – ۱۱اردیبهشت۱۳۹۷

حرکتهای اعتراضی کارگران در روز جهانی کارگر – ۱۱اردیبهشت۱۳۹۷


گفتگو با خسرو شکرالهی

مجری: امروز رژیم برگزاری هر گونه مراسم روز کارگر را عملاً ممنوع کرد، حتی به تشکلهای دست ساز خودش هم مجوز برگزاری مراسم نداد، با این همه کارگران از شکافهای موجود در رژیم استفاده کردند و در تهران و شهرستانها به خیابانها آمدند و فریاد خشم و نارضایتی سر دادند. گفتگوی امروز ما با خسرو شکراللهی امروز به همین موضوع اختصاص دارد.

 

س : خب امروز در سراسر دنیا و تقریباً در تمام کشورها مراسم روز کارگر با خیابان آمدن میلیونها کارگر برگزار شد، می‌خواهیم ببینیم کم و کیف برگزاری روز جهانی کارگر در ایران به چه صورت بود؟


 

ج: همون طور که شما هم اشاره کردید، رژیم امسال مجوز رسمی برای تجمع کارگران نداد، درحالی که سال گذشته و سالهای گذشته به تشکلهای دست ساز خودش اجازه می‌داد که در محیطهای سرپوشیده وکنترل شده تجمع راه بیندازند. پارسال روحانی خودش در یک مراسم حکومتی که سر قبر خمینی برگزار شده بود، حاضر شد و سخنرانی کرد و سالهای گذشته هم در استادیوم سرپوشیده این مراسم برگزار می‌شد، اما امسال از یکطرف وضعیت رژیم اونقدر متزلزل و شکننده است که حتی به نسبت سالهای گذشته هم نمی‌توند مانور کند؛ از طرف دیگر خشم و نارضایتی کارگران هم اون قدر بالاست که رژیم می‌ترسه به اونها مجوز بده. البته همون طور که شما هم اشاره کردید کارگران از شکافهای موجود در رژیم استفاده کردند و در تهران و شهرستانها به خیابانها آمدند و فریاد خشم و نارضایتی سر دادند. در جلو مجلس تجمع کارگران به درگیری کشیده شد و نیروهای سرکوبگر رژیم چند تن از کارگران را دستگیر کردند. همین طور در بعضی شهرها مثل شهرهای کردستان مثل بانه سقز سنندج و کامیاران و اصفهان شاهد تجمعات و تظاهرات کارگران بودیم.

 

س : این که رژیم امسال اجازة رسمی برای برگزاری مراسم نداد، چه اهمیتی داره که شما روش تأکید می‌کنید؟


 

ج: به نظر من این خیلی اهمیت دارد به خاطر این که به خاطر شرایط انفجاری جامعه و بحران درونی رژیم، از توان مانور رژیم سال به سال و حتی روز به روز کاسته میشود. کافی است نگاهی به تعداد و ابعاد حرکت اعتراضی اقشار مختلف مردم و فقط کارگران بیندازید. در سال96، تعداد این حرکتها بیش از دو هزار مورد بوده که بعضی از آنها روزهای متوالی و حتی هفته‌ها ادامه داشته است و تنها در یک ماه و ده روز امسال تعداد اعتصابها وحرکتهای کارگری به 180مورد رسیده. اعتصابها، اعتراضها و خیزشهای کارگران، کشاورزان، کولبران و عموم زحمتکشان و غارت‌شدگان ابعاد جدیدی به‌خود گرفته و ارکان حکومت آخوندی را به لرزه انداخته است.

درچنین شرایطی دیروز خامنه‌ای به صحنه آمد و آن همه از حمایت کالای ایرانی دم زد و ادعاهایی مانند این که دست کارگر را باید بوسید و...

 

 

س : نمی‌دونم این سؤالی که می‌خوام مطرح کنم چقدر به موضوعی که تا حالا راجع بهش داشتیم صحبت می‌کردیم، یعنی روز کارگر ربط داره... لابد می‌دونید که امروز شاهد یک کشمکش و درگیری بین دو قوة نظام یعنی دولت و قوة مجریه با قوة قضاییه بر سر تلگرام و فیلترینگ تلگرام بودیم و دولت روحانی در همین رابطه اطلاعیه داده؛ آیا واقعاً دولت مخالف فیلترینگه؟


 

ج: از قضا به نظر من ربط دارد اینجا هم شکنندگی رژیم است که عمل می‌کند. تا آنجا که به تمایل رژیم اعم از دولت و قوة قضاییه و... برمی‌گردد، همه مایلند جلو تلگرا م را بگیرند و آن را فیلتر کنند اما نمی‌توانند و نتوانسته‌اند، یک بار تحت عنوان اخلاقی، یکبار تحت عنوان اقتصادی و یک بار هم تحت عنوان امنیتی ولی درد یک چیز بیشتر نیست، نقش تلگرام یا هر پیام‌رسانی که رژیم رویش کنترل نداشته باشد، امکانی است هم برای اطلاع رسانی و هم برای ارتباط‌گیری و تشکل یابی توده‌های مردم که برای رژیم فوق‌االعاده خطرناک است.

در همین رابطه علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رژیم، گفت: تلگرام به‌دلیل«نقش مخربی که در بحران‌های سال گذشته در کشور داشت، با امنیت نظام گره خورده است و ... تهدید امنیتی و اختصاصی برای جمهوری اسلامی است» و تصمیم به بستن آن «در بالاترین سطح اتخاذ شده است». (تلویزیون حکومتی-۱۲فروردین ۹۷)

شدت وخامت وضع از هر دو طرف (وضعیت انفجاری جامعه و شکنندگی رژیم) باعث می شود که رژیم این طور بر سر مسألة فیلترینگ یا عدم فیلترینگ دچار تلاطم و جنگ و دعوا بین دو قوة نظام شود و بحران تا پخش خبر یا شایعة‌ استعفای وزیر ارتباطات دولت روحانی هم پیش برود.
لطفا به اشتراک بگذارید: