موضعگیری سران رژیم درباره خروج آمریکا از برجام – ۱۹اردیبهشت۱۳۹۷

موضعگیری سران رژیم درباره خروج آمریکا از برجام – ۱۹اردیبهشت۱۳۹۷


گفتگو با خسرو شکرالهی


بن‌بست هم‌چنان ادامه دارد!


 

به دنبال اعلام خروج آمریکا از برجام، شاهد طوفان و تلاطم بی‌سابقه‌یی در رژیم هستیم، که این تلاطم سراسر رژیم را فرا گرفته است. هم روحانی دیشب نسبت به آن واکنش نشان داد و سخنرانی کرد و هم امروز خامنه‌ای بالاخره ناچار شد سکوت خود را بشکند و راجع به آن صحبت کرد. ما گفتگوی امروز خودمون با خسرو شکراللهی را به این موضوع اختصاص دادیم:

س : سردمداران رژیم قبل از این گفته بودند که اگر آمریکا از برجام خارج شود، اقداماتی می‌کنند، از جمله می‌توانند ظرف 4روز به غنی‌سازی بالای 20درصد برگردند، اما الان که آمریکا خارج شده، دیگر از آن حرفها خبری نیست، بالاخره رژیم خطش چیست؟ می‌‌خواهد چه کار کند؟


ج: از اول هم معلوم بود که این حرفها لاف و گزاف است

الان خطشان رفتن با اروپاست. هم روحانی و هم خامنه‌ای همین را گفته‌اند، البته روحانی گفته است چند هفته به طور آزمایشی با اروپا کار می‌کنیم ببینیم آنها چقدر پایبندند. البته این چند هفته هم می‌رود کنار آن چند ماه که قبلا روحانی در مورد قانون آیسا گفته بود که اگر به وعده‌شان عمل نکردند ما پیشران هسته‌یی راه می‌اندازیم و از این لافها...

س : الان رژیم این طور القا می‌کند و این چشم‌انداز را ترسیم می‌کند که گویا تعامل با اروپا را انتخاب کرده، در حالی که خامنه‌ای اعتماد به اروپا را زیر سؤال می‌برد. آیا رفتن و ادامه دادن برجام با اروپا برای رژیم یک گزینة واقعی است و راه برون رفتی محسوب می‌شود؟


ج: اروپا حرفش را و موضعش را خیلی روشن و شفاف اعلام کرده و ماکرون هم آن را در 4ماده فرموله و بارها اعلام کرده است. اگر رژیم می‌توانست به آن شرطها گردن بگذارد که قبل از این می‌کرد. چیزی که رژیم میخواست این بود که تحریمها برطرف شود که آن هم موکول به این 4شرط و دست برداشتن از موشکی و دخالتهای منطقه‌یی است.

س : قبل از اعلام خروج آمریکا از برجام، درمواضع رژیم سردرگمی احساس ‌می‌شد، الان که آمریکا از برجام خارج شده، این انتظار هست که رژیم دیگر یکسویه شده باشد و تکلیف روشن باشد، در حالی که باز هم چنین سردرگمی احساس می‌شود و معلوم نیست چه تصمیمی می‌خواهد بگیرد؛ این ناشی از چیست؟


ج : صورت مسأله این نیست و صورت مسألة اصلی حضور مقاومت است که همین بن‌بست را هم اساسا مقاومت برای رژیم ایجاد کرده است و تا وقتی این مقاومت هست هیچ برون رفتی برای رژیم متصور نیست.

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: