بررسی تاثیر تحریم‌های آمریکا بر وضعیت کنونی رژیم آخوندی

بررسی تاثیر تحریم‌های آمریکا بر وضعیت کنونی رژیم آخوندی


گفتگو با خسرو شکرالهی – ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷


چشم‌انداز اقتصادی در آیینة بحرانها و تحریمها


 

همون طورکه در گزارشهایی که پخش شد، ملاحظه کردید؛ اعلام خروج آمریکا از برجام و دستور ریاست جمهوری مبنی بر اعمال تحریمهای شدیدتر علیه رژیم، ولوله‌یی در رژیم ایجاد شده و تقریبا همة مهره‌ها و رسانه‌های رژیم در این باره صحبت و اظهار نظر می‌کنند و نسبت به پیامدهای اون هشدار می‌دن. البته در عین حال هم روحانی و هم بیانیه‌یی که دیروز دولت روحانی صادر کرد روی اروپا به عنوان جایگزین آمریکا صحبت می‌کنند و حتی مدعی اند که خوب شد آمریکا که مزاحم بود از برجام خارج شد. ما در گفتگوی امروز خودمون با خسرو شکراللهی به همین موضوع می‌پردازیم:

س : تقریباً همة ناظران و تحلیلگران سیاسی و اقتصادی دنیا و حتی در داخل رژیم می‌‌گن که تحریمهای آمریکا فشارهای خرد‌کننده‌یی به رژیم وارد می‌کند، البته کسانی هم در رژیم می‌گن که این فشارهای مهمی نیست و رژیم می‌تونه از پس اونها بربیاد، می‌خواستم توضیح بدید که این تحریمها عمدتا شامل چه چیزهایی است وچه زمینه‌هایی رو در برمی‌‌گیرد و چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد.

ج محوری : اول تحریمهای نفتی که بر اثرآن گفته می‌شود که در وهلة اول 400 تا 500هزار بشکه از صادرات رژیم کم می‌شود و بعد کشورها موظفند با یک شیب کاهش 20درصدی در هر 6ماه، مرتبا واردات نفت خود را کاهش دهند به طوری که در 18ماه، یک میلیون بشکه از صادرات رژیم کم می‌شود.

تحریمهای بانکی: تازه رژیم اگر نفت صادر کند، به خاطر تحریمهای بانکی و تحریم بانک مرکزی قادر به وصول پول انها نیست.

علاوه بر اینها با تحریمهای بیمه نفتکشها برای انتقال نفت ایران وارد نمی‌شوند.

س : آیا این که اروپا در برجام مانده، و روحانی و خامنه ای هم گفته‌اند که رژیم هم می‌ماند، آیا رژیم از طریق اروپا می‌تواند تحریمهای آمریکا را خنثی کند؟

ج: بستگی به این دارد که اروپا بخواهد در برابر آمریکا بایستد یا نه؟

حتی اگر کشورهای اروپایی در کنار رژیم قرار بگیرند که بسیار بعید است، اما شرکتهای اروپایی و... از ترس مجازات آمریکا از آنها تبعیت نخواهند کرد.

مضافا این که اروپا بیش از آمریکا نگران موشکی و دخالتهای منطقه‌یی و تروریستی رژیم است و خودش 4شرط پیش روی رژیم گذاشته است و تاکید کرده که هر گونه توافق جدید باید برنامه موشکی، حمایت رژیم از تروریسم و محدودیتهای بیشتر بر برنامه اتمی رژیم ایران را در بر بگیرد.

تحریمهای آمریکا، کمپانیهای اروپایی را مجبور خواهد کرد که بین سرمایه‌گذاری با رژیم ایران و آمریکا یکی را انتخاب کنند. معلوم است که آنها کدام را انتخاب خواهند کرد. نگه‌داشتن برجام با اروپاییها در درازمدت ممکن نیست.

وقتی اتحادیه اروپا، در کنار آمریکا در مسیر جدید قرار بگیرد روسیه و چین هم همین کار را خواهند کرد

س : شما در مورد فشارهای اقتصادی که بر رژیم وارد می‌شود توضیح دادید، اما آیا پیامدهای خروج آمریکا از برجام و اعلام تحریمها به همین موارد محدود می‌شود؟

ج : روشن است که این وضعیت به سرعت در صحنة سیاسی به صورت تشدید انزوای منطقه‌یی و بین‌المللی رژیم بارز می‌شود.

از طرف دیگر همان طورکه قبلا گفته‌ایم قیام ایران تحت تأثیر سه ضلع یک مثلث است که یکی از آنها شرایط داخلی است، البته عامل تعیین کننده حضور مقاومت انقلابی و نقش هدایت کننده ورهبری کننده آن است. ولی وضعیت سیاسی رژیم که آن را در تعادل قوای سیاسی پایین‌تر می‌برد، و از سوی دیگر وخامت فزاینده وضعیت اقتصادی، به حرکتها و خیزشهای اجتماعی مستمراً نیرو و انگیزه می‌دهد و فضای انفجاری جامعه را تشدید می‌کند و این همان چیزی است که رژیم بیش از هر چیز از آن می‌ترسد.

 

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: