بالا گرفتن درگیری باندهای نظام در پی پایان سفر ظریف به اروپا

بالا گرفتن درگیری باندهای نظام در پی پایان سفر ظریف به اروپا


گفتگو با علیرضا معدنچی – ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷


پایان سفر ظریف، تعهد به‌جای تضمین!


 

همون طور که در مقدمة این گزارشی که الان پخش شد، گفتم، سفر ظریف به‌اروپا و مذاکراتی که اونجا انجام داد، اظهارنظرهای مختلفی رودررژیم برانگیخته و همین کلیپی که خود رژیم ساخته و در تلویزیون حکومتی هم پخش شد، جنبه‌هایی از این جنگ باندی را نشون می‌داد. در همین رابطه گفتگویی داریم با علیرضا معدنچی.

س : جدای از حرفهای این باند و اون باند و کشمکشهایی که بر سر اون هست، دستاورد ظریف از این سفر چی بود؟

ج : دستاورد همین چیزهایی است که گفته شد و موگرینی هم صراحتا گفت که ما تضمین نمی‌دیم و اصلا صحبتی از تضمین نشد، اما تعهد می‌دیم که از برجام دفاع کنیم. تعهد هم یعنی قول! و این خیلی مشخصه که اروپا چه مجموعة کشورهای اروپایی و چه تک‌تک آنها هرگز به‌خاطر رژیم در برابر آمریکا قرار نمی‌گیرند و خود ظریف هم حتی گفته که این انتظار خیالبافی است. و رویتر هم به‌نقل از خانم موگرینی گزارش کرد که ما تضمینی به‌رژیم ایران نداده است و این را روزنامه‌های باند روحانی هم نقل کردند.

روزنامة شرق در شماره امروز خودش تعبیر قابل توجهی از موضع اروپا کرده و نوشته: «آنچه را که آمریکایی‌ها می‌خواهند با خروج از برجام به‌دست آورند, اروپایی‌ها می‌خواهند با ماندن در برجام به‌دست آورند... ایجاد محدودیت برای برنامه‌های موشکی ایران و وادارکردن کشور به‌عقب‌نشینی از عمق استراتژیک خود...».

س : معمولاً در این قبیل مذاکرات که مربوط می‌شه به‌تصمیمات، قول و قرارهای اصلی و پشت پرده رو نمی‌گن؛ آیا ممکنه اروپا پشت پرده تضمینهایی داده باشه ولی به‌ملاحظة آمریکا اونا رو فاش نمی‌کنند؟

ج : از قضا رژیم به‌شدت نیاز داشت تا اروپا یک اشارة تلویحی به‌تصمین بکنند تا آن را بگیرد و زیر ذره بین بگذارد و مرهم زخمش کند. ولی فراتر از این که اروپاییها تضمین را به‌زبان بیاورند یا نیاورند، اروپا نمی‌تواند تضمینی بدهد که مفهومش مخالفت با امریکا و ایستادن در برابر آن باشد.

حتی رسانه‌های باند خامنه‌ای صحبت از این می‌کنند که در مذاکرات اخیر، این ظریف بود که تضمین داده نه بالعکس!

روزنامة وطن امروز (27/2 ) نوشت: «سایت تحلیلی پولیتیکو به‌نقل از فدریکا موگرینی اعلام کرده: «از حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران تضمین گرفته‌ام که تهران به‌رغم تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران، همچنان در توافق می‌ماند!»

به این ترتیب از انجا که ظریف قبل از سفر اعلام کرده بود که می‌روم تا از اروپا تضمین بگیرم، می‌توان نتیجه گرفت که نتیجة این سفر شکست دیگری برای رژیم بوده است

س : آیا این شکستی که ازش صحبت می‌کنید، به‌معنی پایان امید رژیم و باند روحانی به‌اروپا و ته خط برجام نیست؟ چون که رژیم گفته بود اگر اروپا تضمین نده و منافع ما از برجام تأمین نشه، از آن خارج می‌شویم!

ج: نخیر! آن حرفها ژستهای تبلیغاتی بود، اروپا تنها روزنة امید و تنها راه نفس اینهاست و اینها تنها زمانی گفتگو با اروپا را قطع می‌کنند که تصمیم گرفته باشند در برابر آمریکا بایستند.

آن چیز پشت پرده‌یی که شما در سؤال قبلی‌تون اشاره کردید، تنها به‌این صورت ممکن است واقعیت داشته باشد که ظریف پشت پرده قولهایی و تضمین‌هایی داده باشد و اینها فعلاً صدایش را در نمی‌آورند.

اگر یادتان باشد در گفتگوی قبلی از 3تابلو مفروض صحبت کردیم، تابلو اول این بود که ظریف بتواند از شروطی که اروپا اعلام کرده یا از بستة اروپایی تخفیف بگیرد که این تابلو الان با روشن شدن کم و بیش نتایج مذاکرات منتفی است ولی دو تابلو دیگر هنوز موضوعیت دارند که عبارت بود از:

تابلو دوم: ظریف رفته که پشت پرده به‌آنها بگوید که ما قبول کرده‌ایم و آن ۴شرط را هم می‌پذیریم، ولی پوشیده بماند و شما واسطه ما با آمریکا شوید که آمریکا تحریمها را اعمال نکند.

تابلو سوم: مذاکرات مستقیم با آمریکاییها در جریان است و گفتگو و مذاکره با اروپا پوشش است. این مذاکرات را یا خود ظریف پیش می‌برد یا خرازی به‌نیابت از خامنه‌ای.

س : بالاخره این وضعیت و شکست و بن‌بست رژیم در رابطه با اروپا چه چشم‌اندازی را ترسیم می‌کند؟

ج : بسیار بعید است که رژیم در موقعیتی که به‌لحاظ داخلی و منطقه‌یی و بین‌المللی و به‌لحاظ سیاسی و اقتصادی و اجتماعی که دارد، بتواند در برابر آمریکا و اروپا بایستد و از پذیرش شروط آنها شانه خالی کند.

ببینید از یک طرف وضعیت اقتصادی با دو برابر شدن نرخ ارز یا در واقع از کاهش قدرت خرید مردم به‌نصف طی فقط یک ماه، در نهایت وخامت است و در این شرایط شرکتهایی که به‌ایران آمده و سرمایه‌گذاری کرده بودند یکی پس از دیگری درحال ترک ایران هستند و در واقع با یک اقتصاد از هم پاشیده مواجه هستیم.

از طرف دیگر وضعیت جامعه واقعا انفجاری است که یک نمود آن را در کازرون شاهد هستیم که رژیم در واقع خط قرمز خودش را که شلیک به‌سمت مردم بود، زیر پا گذاشته و این بلاتردید آثار و عواقب خودش را دارد. از طرف دیگر اعتصاب بازاریان و کسبه و معلمان و غارت شدگان که هر روز ادامه دارد.

و از طرف دیگر وضعیت منطقه که با انتخابات اخیر عراق و نتایج آن و شکست باندهای تحت‌الحمایة رژیم و در مقابل پیروزی گروههایی که به‌گفتة تحلیلگران رمز پیروزیشان این بود که روی موج گستردة نفرت از رژیم سوار شده بودند، گویای این است که رژیم در عراق هم که آن همه کشتار و سرمایه‌گذاری در آن کرده بود دارد جارو می شود.

و در یک کلام ناقوسهای پایان از هر طرف به‌گوش می‌رسد و در این شرایط بسیار بعید است که رژیم از اروپا چشم بپوشد و با دست خودش این تنها روزنة امید خودش را کور کند.

حرف آخر را دیروز یکی از نماینده‌های باند روحانی به‌نام الیاس حضرتی در مجلس ارتجاع بیان کرد و با وحشتزدگی گفت: «متاسفانه بی تدبیریهای مداوم باعث شد که برخی از مردم اساسا از ایجاد تحولات مثبت در درون مأیوس شوند و نگاه خود را به‌بیرون از نظام معطوف کنند».

 
لطفا به اشتراک بگذارید: