اعلام تحریمهای جدید علیه رژیم و دست‌نشانده‌های آن در منطقه

اعلام تحریمهای جدید علیه رژیم و دست‌ نشانده‌های آن در منطقه


گفتگو با خسرو شکرالهی – ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷


تنگتر شدن حلقة انزوای سیاسی و اقتصادی


 

در روزهای اخیر و پس از خروج آمریکا از برجام، شاهد موج جدیدی از اعلام تحریمهای اقتصادی علیه مؤسسات و مقامات رژیم و بعضی از گروههای دست نشاندة رژیم مثل حزب‌الله و سرکردگان اونها، هم از جانب آمریکا و هم کشورهای عرب منطقه هستیم، این موضوع و پیامدهای سیاسی اون موضوع گفتگوی امروز ما با خسرو شکراللهی است.

 

س : مهمترین موارد تحریمهایی که اخیرا اعلام شده چی بوده و چه پیامدهایی داشته؟

ج : روز 18 اردیبهشت وقتی رئیس جمهور آمریکا خروج این کشور از برجام را اعلام کرد، خودش بازگشت تحریمهای قبل از برجام را هم اعلام کرد که بعضی با مهلت 90روزه و بعضی با مهلت 180روزه به مرحلة اجرا گذاشته می‌شوند.

بعد از آن ما شاهد موج دومی از تحریمها بودیم. ار جمله وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت (همزمان با شروع مذاکرات ظریف با کشورهای اروپایی) ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، را تحریم کرد. سیف متهم به تامین میلیون‌ها دلار منابع مالی برای گروه حزب‌الله لبنان شده است.

همراه با سیف معاون مدیرکل بخش بین‌الملل بانک مرکزی ایران، بانک اسلامی «البلاد» مستقر در عراق، مدیرعامل این بانک، و رابط مالی نیروی قدس سپاه و حزب‌الله لبنان، نیز در فهرست تحریم‌های روز سه‌شنبه ایالات متحده قرار گرفته‌اند.

این افراد که متهم به حمایت از تروریسم بین‌المللی شده‌اند تحت تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار گرفته‌اند و اشخاص و موسسات آمریکایی از معامله با آنها منع شده‌اند.

به دنبال آن، آمریکا و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله و شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان را تحریم کردند.

این در حالی است که آمریکا هفته گذشته نیز شش شخص حقیقی و سه شخص حقوقی ایران را به «اتهام میلیون‌ها دلار انتقال مالی به نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده است.

این تحریمهای اقتصادی البته پیامدهای سیاسی هم دارد که خودش موضوع بحث جداگانه‌یی است.

 

س : تحریم سیف، رئیس بانک مرکزی، چه فرقی با تحریم بانک مرکزی داره؟

ج : تحریم رئیس بانک مرکزی، تحریم خود بانک نیست. تحریم بانک مرکزی رژیم را به لحاظ اقتصادی به کلی فلج می‌کند. چون به کلی از مبادلات پولی با دنیا محروم می‌شود؛ صرف نظر از تحریمهای نفتی که با اعلام ترامپ پس از 180روز اجرایی می‌شود، با تحریم بانک مرکزی حتی اگر رژیم بتواند نفت و گاز یا سایر محصولات خود را بفروشد، قادر به دریافت وجوه آنها نیست. تحریم رئیس بانک مرکزی که در همان روز شروع گفتگوی ظریف با طرفهای اروپایی بود، در واقع هشداری به رژیم بود. اما خود تحریم رئیس بانک مرکزی هم فی نفسه اهمیت خودش را دارد و به این معنی است که هر قراردادی که امضای سیف پای آن باشد، نقض قانون تحریمها بوده و طرف دیگر قرارداد مشمول تنبیهات وتحریمها قرار می‌گیرد.

 

س : منظورتون از سایر پیامدهای سیاسی تحریمهای اخیر که در صحبتتون اشاره کردید، چیه؟

ج : تحریمهای اقتصادی به سرعت وخامت و از هم پاشیدگی اقتصادی را به دنبال دارد و با توجه به همبستگی اقتصاد و سیاست به سرعت تأثیر خود را در موقعیت سیاسی رژیم می‌گذارد، کما این که تا همین الان که ممکن است تحریمها هنوز اجرایی نشده، این تأثیرات شروع شده، مثلاً همین جبهة کشورهای عربی خلیج فارس و آمریکا که تشکیل شده و اعلام همراهی آنها با تحریمهای آمریکا خودش مسأله بسیار مهمی است. بخصوص که قطر که تا کنون از رژیم حمایت می‌کرد هم به آن پیوسته است.

یکی از حرفها و تبلیغات رژیم این بود که گویا از سمت گیری اجماع علیه داعش در منطقه علیه رژیم جلوگیری کردیم، اما اکنون همان طور که در گزارشی که پخش شد، شنیدیم، سخنگوی وزارت خارجة امریکا صحبت از این کرده بود که ائتلافی را برای مقابله با تهدیدات ایران مشابه آنچه که برای مقابله با داعش تشکیل شد، شکل گرفته است.

از طرف دیگر آنچه ما در عراق شاهد آن بودیم، هم می‌تواند از نتایج غیر مستقیم همین انزوای سیاسی رژیم باشد. لابد می‌دانیدکه جریانهای دست نشانده ومزدور رژیم در عراق به رغم تمام حمایتهای مالی که با ارسال کارتون‌های پر از دلار از تهران برای آنهاصورت گرفت، در انتخابات شکست خوردند و در مقابل گروه صدر و گروههای همسو با او که عنصر متحد کنندة آنها اتکا به جریان گستردة اجتماعی نفرت از رژیم آخوندی بود، توانستند اکثریت کرسیهای پارلمان را به دست آورند و این می‌تواند به معنی آن باشد که دولت آیندة عراق دیگر زیر نفوذ رژیم نخواهد بود.

 

س : صحبتها و خبرهایی هم هست از این که اروپا در صدد است از رژیم در برابر تحریمهای آمریکا، حمایت بکند، این به چه صورتی عملی و اجرایی خواهد شد؟

ج : بله این صحبتها و خبرها هست، ولی چندان جدی نیست. کما این که در همین سفر اخیر ظریف به اروپا هم موگرینی و هم سران کشورهای اروپایی از تن دادن به خواستة رژیم مبنی بر دادن تضمین سر باز زدند. رویدادی که امروز هم علم الهدی گماشتة خامنه‌ای در مشهد را هم به عربده و ناله واداشته بود که: اروپاییها با کمال گردن کلفتی سر رو بالا میگیرند میگند ما تضمین نمیدهیم... خب اگر این حقه چرا تضمین نمیدهید؟ میگند حق با شماست ولی تضمین نمیدهیم».

 

 

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: