کشمش بین باندهای نظام بر سر خروج آمریکا از برجام و ترس از آینده

کشمش بین باندهای نظام بر سر خروج آمریکا از برجام و ترس از آینده


گفتگو با میثم ناهید – ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷


 

نزدیک به ۲هفته بعداز خروج آمریکا از برجام، کشمکش در مواضع و نظرات مهره‌ها و کارشناسان نظام و رسانه‌های حکومتی هر روز بالاتر می‌گیرد. اینکه نظام در قبال اقدام آمریکا چه باید بکند، چه تصمیمی گرفته است، همچنان موضوع اختلاف درون رژیم است. اما در یک زمینه نظرات همه مشترک است: نگرانی نسبت به آینده! برای بررسی این وضعیت، گفتگویی داریم با میثم ناهید.

س: روحانی در این ۲ هفته به خاطر برجام، زیر فشار سنگین قرار داشت. حتی جنتی هم گفت باید معذرت‌خواهی کنی. اما الان صحبت از ماندن رژیم در برجام می‌کنه. با چه پشتوانه‌ای چنین موضعی می‌گیرد که می‌تونه کیفا حملات رو بهش بیشتر کنه؟

ج: در صحبتهایی که روحانی دیروز کرد، به نوعی پاسخ را داد. البته شما گفتید «پشتوانه»، فکر کنم واژه دقیق‌تر «اجبار» هست.

روحانی دیروز گفت: ما توطئه‌ای رو پشت سر گذاشتیم و آمریکا می‌خواست ما نقض برجام کنیم و وارد ریل شورای امنیت بشیم.

اگه پوشال و دود و دم صحبتهاش رو کنار بذاریم، حرفش اینه که گرچه آمریکا از برجام خارج شد، گرچه ما بیچاره شدیم، گرچه تحریمها با سرعت در حال برگشته، اما حواستون باشه،‌ نمی‌تونیم جم بخوریم.

س: چرا؟ چون اتفاقا الان که آمریکا خارج شده،‌ شاید رژیم راحت‌تر بتونه خارج بشه!

ج: بسیار فرق هست بین رژیم و آمریکا. آمریکا به عنوان ۵+۱ در برجام بود و طرف حساب رژیم بود. صورت مسئله برجام هم پروژه اتمی رژیم بود. این هم رژیم بود که از سر نیاز به خاطر شرایط خفتگی ناشی از تحریمها و نگرانی از انفجارهای اجتماعی،‌ بر روی زانوان خونین پای برجام رفته بود. برای همین آمریکا وقتی خارج میشه، اولا در تعادل‌قوا از موضع بالا خارج میشه و حرفش اینه که این توافق ناقصه و خیلی بیشتر باید به رژیم سخت گرفت.

اما رژیم خودش سوژه بوده. اگر خارج بشه به عنوان ناقض برجام شناخته میشه و موضوع میره به شورای امنیت. یعنی تمامی تحریمها و خطرات پیش از برجام بر می‌گرده.

خود روحانی هم به روشنی همین رو گفت: «مبنای آمریکا این بود که به محض خروج از برجام ایران نیز از برجام خارج شده و پرونده ایران به سرعت به شورای امنیت رفته و همه قطعنامه‌ها و تحریم‌ها برگشته و ایران تنها در برابر دنیا قرار داشته باشد».

برای همین با این حرفها داره به باند رقیب میگه حواستون باشه و ما رو وادار به چنین کاری نکنید که پیامدهای بسا بدتر از حالت کنونی داره.

س: امروز مجلس رژیم در یک جلسة غیرعلنی به بررسی لایحه های مربوط به اف.‌آ.تی.اف پرداخت که همراه با کشمکشهایی بود. با توجه به این که آمریکا از برجام خارج شده،‌ اروپا هم تضمینی نداده؛ خودشون هم گفتن اگه تضمین ندن،‌ ظرف چند هفته از برجام خارج میشن. پس عجله برای تصویب این لوایح که به این کشمکشها هم انجامیده برای چیست؟

ج: بله این اقدام با صحبتهایی که می‌کنن (خروج از برجام و...) در تناقضه. چون خود خامنه‌ای هم گفته بود من به اروپاییها اعتماد ندارم و اگه تضمین ندن باید از برجام خارج بشیم!‌

در گزارشی که پخش شد به حرفهای مطهری اشاره شد که در مجلس رژیم امروز گفته ما نکات و ایراداتی که برخی در مورد این لوایح مطرح کرده اند را با دفتر خامنه ای مطرح کردیم و جواب گرفتیم. اگر معنی این حرف موافقت خامنه ای باشه این تناقض خیلی جدی تر برجسته می شه. از حرفهای مطهری این طور بر میاد که مخالفان لایحه که ابتدا به قول اون سر و صدا می کردند، سرانجام اسکات شده اند.

خب اگر واقعا قصد خروج از برجام رو داشتن،‌ باید علامتی در همون جهت می‌دادن. مثلا لایحه خروج از ان.پی.تی یا خروج از برجام رو مورد بحث قرار می دادن . نه اف.آ.تی.اف رو در دستور قرار بدن،که معناش بسته شدن دست خودشون،‌ در تامین مالی نیروها و مزدوران‌شون هست.

علت تنها یک چیز میتونه باشه. «ضعف و اجبار». همون اجباری که توضیح دادیم. در شرایطی هستن که بین بد و بدتر که تحریمهای شدید یا رفتن به شورای امنیت باشه، هم چنان گیر کردن. چون رفتن در شورای امنیت هم یعنی بازگشت به زیر بند۷ منشور ملل متحد. یعنی اجازه قانونی برای حتی حمله نظامی.

کما این که سردمداران رژیم و سرکردگان سپاه بارها مطرح کرده‌اند که دشمنان می‌خواهند اول مؤلفه‌های قدرت ما یعنی موشکی و عمق استراتژیک ما (یعنی تروریسم و دخالتهای منطقه‌یی) ما را بگیرند تا بعد با یک ضربه از بیرون نظام، سرنگون کنند.

س: یک موضوع دیگه که برای رژیم بسیار سنگینه، دست‌کشیدن از عمق استراتژیک خودش، به ویژه از سوریه هست. اما الان شاهد هستیم که نزدیک‌ترین همپیمان رژیم، یعنی روسیه گفته نیزوهای خارجی از جمله رژیم و حزب‌الشیطان هم باید سوریه رو ترک کنند. این وضعیت نشاندهنده چیست؟

ج: خب این هم یک علامته از این که رژیم در چه بن بستی قرار داره و در تعادل قوای بین المللی هم مرتبا دارن نزول می کنه و حلقة انزوا مرتب بسته تر می شه. حالا البته باید دید این حرف روسیه تا چه حد عملی می شه و چه زمانی اما همین حرف بیانگر اینه که سمت تحولات به نفع رژیم به هیچ وجه نیست بلکه علیه رژیمه. البته خروج آمریکا از برجام یک ضربة بسیار جدی به رژیمه که چنین پیامدهایی هم البته می تونه داشته باشه و باید منتظر ظاهر شدن اونها باشیم.

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: