جلسه استماع به ریاست سناتور باب کورکر در مورد برجام

جلسه استماع به ریاست سناتور باب کورکر در مورد برجام


وزیر خارجه آمریکا در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای این کشور ضمن تاکید بر استراتژی جدید آمریکا علیه برنامه اتمی ، مداخلات منطقه یی و برنامه موشکی رژیم آخوندی گفت: مهم است که مردم ایران بدانند که تنها نیستند... ما معتقد هستیم که مردم ایران از ماجراجویی که رژیم ایران وارد آن شده است حمایت نمی‌کنند.

در این جلسه استماع که روز پنجشنبه به ریاست سناتور باب کورکر برگزار شد و اشرف نشانها نیز در ان حضور داشتند، پیامدهای خروج آمریکا از برجام و تهدیدهای حکومت آخوندی نیز مورد بحث قرار گرفت.

سناتور باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا دراین جلسه گفت:‌

ما از برجام بیرون کشیده‌ایم همان‌طور که می‌دانید اکثریت اعضای این کمیته مسئولانه با برجام مخالفت کردند زیرا به رژیم ایران اجازه می‌داد ظرفیت غنی‌سازی را حفظ کند و محدودیت این غنی‌سازی هم بعد از ۱۰ الی ۱۵سال به اتمام می‌رسید.

نیروهای نیابتی رژیم ایران در انتخابات اخیر عراق و لبنان دخالت کردند. همچنین شاهد افزایش تهدید این رژیم در سوریه هستیم. از این رو مقابله جمعی با رژیم ایران هیچگاه به این میزان مهم نبوده است.

در این جلسه استماع مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت: در مورد برجام وزارت‌خارجه تلاش کرده است با کشورهای اروپایی به توافق برسد. ما هرگز نتوانستیم در این امر موفق شویم.

ما اکنون مجموعه‌ای از ۱۲ماده را مطرح کردیم و از رژیم ایران می‌خواهیم آنها را انجام دهد. هر یک از این خواسته‌ها چیز ساده‌ای است. فکر می‌کنم شما با این ۱۲ماده موافق باشید. این آن هدفی است که ما می‌خواهیم رژیم ایران به آن برسد و این مأموریتی است که رئیس‌جمهور برای وزارت‌خارجه تعیین کرده است.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این سؤال سناتور بن کاردین که آیا ایالات متحده خواهان نوعی تعهد مشابه برجام به‌خاطر فعالیت‌های تروریستی رژیم ایران است، گفت: بله. اروپایی‌ها به ما گفتند که حاضر هستند در رابطه با موضوع موشکی وارد شوند. ولی در تمام طول برجام که تقریباً سه سال شده است، هیچ کاری انجام ندادند. (در عوض) رژیم ایران همین روز چهارشنبه بیانیه صادر کرده و اعلام کرده اگر اروپایی‌ها در رابطه با موضوع موشکی وارد شوند ما از برجام بیرون می‌کشیم. این آن چیزی است که اتفاق افتاده است. رژیم ایران برجام را فقط در رابطه با موضوع هسته‌یی می‌بیند. استراتژی ما این است که یک اجماع جهانی ایجاد کنیم حول این‌که از رژیم ایران بخواهیم همان کاری که از همه کشورهای دیگر می‌خواهیم را انجام دهد. یعنی مانند یک کشور عادی رفتار کند.

مایک پمپئو هم‌چنین در پاسخ به سؤالی گفت: مهم است که مردم ایران بدانند که تنها نیستند... ما معتقد هستیم که مردم ایران از ماجراجویی که رژیم ایران وارد آن شده است حمایت نمی‌کنند.

وزیر خارجه آمریکا درباره مداخلات حکومت آخوندی در سوریه به سؤالات شرکت کنندگان در استماع پاسخ داد و گفت: نیروی قدس همین حالا در سوریه است. هدف ما این است که مانع دسترسی رژی ایران به ثروتی شویم که با آن اقدامات تروریستی‌اش را پیش می‌برد. این رژیم بعد از برجام به شبه‌نظامیان حوثی کمک کرده تا به سمت ریاض موشک شلیک کنید. ما سعی داریم در جهان یک اتفاق نظر ایجا کنیم که مانع این رفتارهای رژیم ایران شود. دور جدید تحریمها هم به این دلیل است که افزایش مشکلات رژیم ایران در خاورمیانه بعد از برجام بوده و ما به فشاروارد کردن به این رژیم ادامه می‌دهیم.
لطفا به اشتراک بگذارید: