مشروح اخبار شامگاهی سیمای آزادی ـ سه‌شنبه

۱-اصفهان ـ انفجار در مجتمع قضاییه جلادان

۲-یزد ـ انفجار در مقابل حوزه جهل و جنایت و سرکوب زنان ضد حضرت زینب

۳- سالگرد حماسهٔ درخشان و درس ماندگار در تاریخ معاصر ایران شهادت ۶۰ تن از فرماندهان و مسئولان و کادرهای مجاهدین در ۱۲ و ۱۹ اردیبهشت ۱۳۶۱ در جنگ با خمینی و پاسداران ظلمت و تباهی

سخنرانی در سالگرد شهادت ۶۰ مجاهد خلق

مسعود رجوی -۱۲ اردیبهشت ۱۳۶۳

از روز اول بنیانگذاران سازمان ما می‌گفتند لحظه‌ای که به این نتیجه رسیدیم کسی از ما ذیصلاح‌تر است خائنیم اگر در کرسی هامون بمانیم. ولو سازمانی باشد ایدئولوژی ما را هم قبول نداشته باشد. می‌تونیم مسأله امروز جامعه را که خمینی است و آزادی و استقلال واقعی تو زودتر و بهتر از ما بدی بسم الله.

مگه با خمینی هم حرفی غیر از این زدیم؟ رفتیم دیدنش همان دو سه روز اول توی مدرسه رفاه. احمد خمینی آمد بردمون بعد هم توی قم با ده بیست تا از برادران رفتیم. خوب بایستی خودمون می‌رفتیم دیگه. خوب دیگه هرکی دستش را دراز کند ما نمی‌بوسیم که زدیم کنار. خوب بعد رفتیم صورت آقا را بوسیدیم. خوب بعد عصبانی شد. بعد پسرش آمد بیرون از ما می‌پرسد خوب جای باباتونه خب جای بابام نیست فی‌الواقع که .... گفتیم آقا در همون خطی که روی کار آمدند باشند تعارف را گذاشتیم کنار. دست بوسیدن چیه؟‌سر به قدومشون. ما که نیامدیم شغل بگیریم ما که نیامدیم پست بگیریم. یه مشت حالاآوردی از اینور و آنور با خودت به ما چه؟ ‌ما فرش خون گستردیم آقای سید احمد تا ابوی شما تشریف آوردند. آزادی باشه دموکراسی باشه آن چیزهایی که مردم به‌خاطرش انقلاب کردند باشه دست بوسیدن چیه؟ سر در قدومشون و راست هم می‌گیم زیرا جدی هستیم هزل نیستیم. اما اما اگر بقیه‌اش را شما میدونید. من رفته بودم با مسئول همین انتخابات یادم می‌آید با یک چمدان سراغ رفسنجانی شورای انقلاب بعد از وزیر کشور کنی بود بعد رفتیم سراغ رفسنجانی صحبت بکنیم سر تقلبات. خبرداشت لابد اون بهش گفته بود تا وقتی که مثلا من برسم گفت باز نکنید بازنکنید توی شورای امنیت. گفت اینها را میدانم.

گفت: شما عادت دارین دیگه اگه همه شما انتخاب می‌شدین می‌گفتین که بله انتخابات خیلی خوب بوده حالا هیچکدامتون انتخاب نشدین دارین میسوزین می‌گین که بله. من گفتم که شما هم که الحمدالله هیچ تقلبی چیزی نداشتین دیگه، گفت بله بله ممکن است یک چیزهایی بوده چیزهای مختصرتری، ولی خوب بعضی وقتها پیش می‌آید دیگه. ولی البته من با این همه ادامه داد قبول دارم که بعد از ما شمایید.

گفت آقا یه خورده خصوصی صحبت کنیم. گفتم بفرمایید. گفت ببین بیخودی وقت را سر این‌که تو انتخابات تقلب شد نشدنگذار، اینا که نیست آقا جون هر بدی که از دستگاه ما هم سر میزنه هم تقصیر شماست. بسم الله الرحمن الرحیم. بدیهای خودمون کافی نیست که مال ارتجاع هم به‌نام مجاهدین.

گفت ببین تنها سازمانی بودین مذهبی و مسلم و شیعه اثنی عشری بودین، سازمان داشتین سلاح داشتین پرستیژ داشتین، کادر داشتین، بچه‌های کارا و لایق داشتین. خوب شما نمی‌آیید ما باید بریم وزیر وکیل و رئیس از خارجه بیاریم یا باید بریم سراغ بهزاد نبوی. گفتم ما حاضریم بیاییم ولی کجا؟ البته اون بهزاد نبویه، آخه ما مجاهد خلقیم ما بر اساس یک خطی یک ایدئولوژی یک اعتقادی نه بر اساس سیاست بازی حتی گروه بازی سازمان بازی. این سازمان ما داغون شده بود از بین رفته بود اون موقع که اپورتونیستهای چپ‌نما سازمان را داغون کرده بودند عملیاتی هم کرده بودند. نمی‌دونم چیزهای مستشاران آمریکایی را زده بودند اون موقع باد به این سمت بود که کسی بگوید آقا من هم هستم با شما، آخه بابا ما اینها را گذشتیم قبلاً ازش. نشستن به‌جای آقای بهزاد نبوی که در یک مجاهد خلق اگر واقعاً مجاهد خلقه، یا فلان کرسی مجلس این دیگه باید مسأله حل شده‌ای باشه. این انگیزشی نباید داشته باشه براش، احتیاج به این کارها نبود شاید راحتتر بود بعد از سالها بعد از مدتها خوب زمان شاه در بدری، زندان، اغلب مادر پدرهای پیر کلی از آدم انتظار دارند، همه‌اش یکجانبه ازشون گرفته بره دنبال اصلاً کارش، بره تفریح بکنه، بره اصلاً دنبال علم، بره دنبال خانواده‌اش اصلاً اینا نیست که یک تعهد یک مسئولیت اونه. و برق اون هست که به‌قول شما به‌رغم این‌همه تقلب که نادیده‌اش می‌گیرید باعث شده که خودت بگی که مردم به مجاهدین مجاهدین بعد از شما هستند.یعنی خودت می‌گی مردم بهشون رأی دادن بعد از شما دیگه. بعد از شمایی که حاکم هستید صندوق همه چی دستته. منظورم این بود اگر واقعاً هدفهامون راسته درسته ما ضرر نخواهیم کرد. یه ذره هم دیرتر هم باید بشه از مشخص شدن مرزبندیها برای این‌که این استخوان لای زخم امروز شما نداشته باشین خوب فردا دارین استخوان لای زخمهای امروزی را مسجد ضرار، تحت عنوان اسلام خمینی را، مستضعف نمایی‌اش را، این نوعش را فردا دارین ما ضرر نمی‌کنیم مگر این‌که دست وردارن از سرما، آنوقت کاری به کار کسی نداریم که یعنی بگذارند خمینی را زودتر زمین بزنیم تا کمتر خون بدیم.

در هر حال مسأله این است که در طول یک قرن اخیر ۸۰سال گذشته تقریباً سه بار جنبش‌ها و انقلابات عظیمی در ایران بوده به‌وقوع پیوسته مشروطه که می‌دونید. نهضت ملی ایران به رهبری دکتر مصدق و جنبش ملی کردن صنعت نفت بعد هم انقلاب ضدسلطنتی. سه بار شکست، شکست فجیع و باز هم قربانی شدن نسلی دیگر، بر سر قربانی شدن مطلق سومی است که عنصر مجاهد خلق سینه سپر کرده. تا حدود بسیار زیاد اشکالات دفعات پیشین را نیز اگر خود جوش بود کارش سازمان‌یافته است، اگر رقابتهای فردی بود این وجود نداره. تا آنجاییکه به مجاهدین مربوط میشه به سازمان مجاهدین. این راحل کرده. نسلی از کادرها و رهبرانش را در حقیقت چه دیروز و چه امروز در شکنجه‌گاهها پرورش داده. اگر ناآگاهی وجود داشت در سطوح رهبری کننده در این انقلابات عنصر ارتجاعی عنصر خلاصه ناخالص، تا آنجاییکه به این عنصر مربوط میشه رفع کردیم. زمینه‌ها و شرایط پیروزی محتوم و محقق فراهم آمد زیرا عوامل شکستهای گذشته به‌طور نسبی و تا حدود خیلی زیاد معالجه شدند. گفتم کل فرضیات و کل سیستم محاسبه درسته، درش تردیدی نیست. خیلی موارد هم میوه چینها فرصت طلبها موج سوارهای حرفه‌یی این انقلابات را خراب کردند اول اینا می‌آیند مرزها را به هم می‌ریزن معیارها را بهم می‌ریزند ارزشها را خراب می‌کنند بعد اونیکه باید بیاد میاد. گفتم که همین داستان سیته آنچه که در عمقش است چقدر درس آموز است. دست آخر این‌که عنصر مجاهد خلق لقمه‌ای نیست که به‌سادگی از گلوی برخی پایین برود. به‌قول حضرت علی لقمه یغض بها اکلها. لقمه‌ای است که گلوی خورنده‌اش را می‌گیره. همین مقدار که تا حالا گلوی خمینی را گرفته گیر می‌کنه اگر البته ما روی موازین و معیارهامون به‌رغم هر انعطافی در فروع در اصول بمانیم و بایستیم الحمدالله که تابه‌حال ایستادیم.

از نظر جهانی که ببینیم بهای یک چیز رو داریم می‌پردازیم. در آینده هم خواهیم پرداخت، بهای استقلال رو در یک‌کلام، مستقل بودن در دنیای قطب‌بندی شده کار مشکلی است در حقیقت ما مشغول آزمایش این تئوری هستیم که آیا ایران مستقل، واقعا مستقل و آزاد جواب داره یا نه؟ تا امروز خونهای ما بهش پاسخ مثبت دادند. به‌دلیل این‌که از بین نرفتیم رشد هم کردیم، بسیار هم رشد کردیم. مطمئناً مفهوم حرفی رو که میگم می‌فهمید. معنی مسائل روز، رو تقریباً کسی نیست که نفهمه من و شما جای خود داریم اونی هم که وظیفه محوری و روزش رو یا یکی از شعارهاشو، متلاشی کردن شورای ملی مقاومت قرار میده اونم یا کودکه، یا می‌فهمه، گیریم که انشاالله کودک باشه نفهمه اگر بفهمه واویلا،

شما تاکنون علائمی رو که دریافت کردین هر آنچه‌اش رو که غیراستقلال بوده، پس زدید، چه شورا و چه مجاهدین. اما واقعیت اینه که همین مجاهدین و همین شورای امروز آخرین شانس برای آزادی و استقلال واقعی هستند اگر کسی دردش اینهاست و ترقی و پیشرفت، اگر فرصت کردید یک بار دیگه یکی از اون بندهای پیام سی خرداد پارسال روکه داده بودم نگاه بکنید اونجا بسیاری از این موارد باز در ذهنتون از جهت آموزشی میگم روشن‌تر شکل خواهد گرفت، که اصلاً دعوا بر سر چه بود و هست الآن هم، خوب وقتی حاضر نیستید کوتاه بیایید صنعت آلترناتیو سازی راه میفته در حول و حوشتون، بگذریم بحث زائدیست چیزایی که آینده نداره نباید صحبتش رو کرد. ولی فقط به این اشاره می‌کنم و می‌گذرم.

یکیش گذشته است شاه، یکیش حال زار موجوده، خمینی، یکیش آینده است. با توجه به این‌که در مقابل آینده شاه و خمینی، گذشته و حال هر دو ارتجاعی و سرکوبگر، خوب یکی میشن هم خوانی هم دارن، هم خوانی قدیم الأیام هم دارند سیستماتیک، خبرش رو داریم با رژیم هم تماس دارن....

. البته چیز جدیدی هم نیست کاملاً مشخص بود ها، اطلاع هم نمی‌بود تحلیلا مشخص بود. قبلاً هم که من گفتم آقا اینایی که این همه به مجاهدین ایراد می‌گیرین بارک الله بکنید حقتون هم هست صدبار بیشتر مگه فلان نشریه، فلان دارو دسته نداشتن فلان تیمسار شاهی و خمینی رو مشروع می‌کردن چرا همه سکوت کردن. اون یکی دیگه شون، اون یکی دیگه شون، چرا همه سکوت کردن؟ کجارفتن مدعیان آزادی، دموکراسی چی می‌خواستین چرا حرف نزدین، چرا سکوت کردین؟ اه چطور میشه انجمن فلان جا یه کاری بکنه داد و فریاد، اینجا هیچ ساده، خب بعضیشون باخمینی هم تماس دارن خیلی طبیعی هم هست که داشته باشن حالا فرض کنید این یکیش رو ما در جایی به ترتیبی مدارکش روگیر آوردن اگرانشاءالله برسه باید افشا بکنیم….

۴-پانزدهمین هفته اعتصاب غذای زندانیان سیاسی ـ در کارزار «‌سه‌شنبه‌های نه به اعدام» در زندانهای مختلف صدور حکم اعدام برای زندانیان گمنام و زندانیان سیاسی مانند محمود مهرابی نشان‌دهنده عزم حاکمیت برای سرکوب و ایجاد ارعاب در جامعه است.

روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه زندانیان سیاسی در زندانهای اوین، قزلحصار، خرم‌آباد، خوی، نقده در پانزدهمین هفته کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» اعتصاب غذا کردند.

زندانیان اعتصابی در بیانیه خود به همین مناسبت اعلام کردند.

از اول اردیبهشت تاکنون حداقل ۸۰ زندانی محکوم به اعدام در زندانهای سراسر کشور اعدام شده‌اند، هفته گذشته زندانی سیاسی عقیدتی انور خضری پس از ۱۵ سال زندان و شکنجه در سکوت خبری اعدام شد.

زندانیان اعتصابی نسبت به اعدام قریب‌الوقوع زندانی سیاسی خسرو بشارت که در زندان قزلحصار جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده‌است، هشدار دادند و خواستار همبستگی جهت توقف این حکم جنایتکارانه شدند.

آنان تأکید کردند صدور حکم اعدام برای زندانیان گمنام و زندانیان سیاسی مانند محمود مهرابی نشان‌دهنده عزم حاکمیت برای سرکوب و ایجاد ارعاب در جامعه است. زندانیان سیاسی اعتصابی مجدداً بر اتحاد جمعی خود برای توقف ماشین اعدام رژیم تأکید کردند.

۵- منتهای درماندگی و بلاهت حداکثری!دردوازدهمین جلسه دادگاه قضاییه جلادان برای محاکمه غیابی سازمان مجاهدین و ۱۰۴ تن ۳۶ سال پس از حکم خمینی ملعون به اعدام همه مجاهدین سرموضع

. احمد احمد این مبارز خستگی‌ناپذیر پس از گذر از دالانهای پرپیچ و خم و زندگی مبارزاتی، بعد از انقلاب مسؤل کمیته مستقر در مجلس شد، مدتی روابط عمومی زندان اوین را پذیرفت. به آموزش و پرورش رفت و بعد ماه‌های متمادی در جبهه‌های دفاع مقدس شتافت. مجاهد راستین که همواره مورد بغض منافقین بود و پس از پیروزی انقلاب یک بار خانه‌اش در آتش کینه منافقین سوخت. پس از بازنشستگی به پیشنهاد رهبر معظم انقلاب که به او گفته بود: "احمد، وقت نشستن نیست"، مجدداً به صحنه بازگشت و در کنار دوست قدیمی خود آقای محمد مهرآیین [شکنجه‌گر محمد داوودآبادی] در تربیت‌بدنی بنیاد جانبازان به خدمت شهیدان زنده همت گماشت. .

پژوهشگر تاریخ نظام: سازمان در عراق برای اعضای خودش ۱۰ زندان تأسیس کرده بود!

سخنگوی مجاهدین خطاب به تاریخ‌نویس و پژوهشگر درازگوش نظام:

طبق تاریخ‌نویسی‌های رژیم و مزدوران و کارشناسان همکار در خارجه

در هر زندان ۶۰ الی ۱۲۰۰ نفر به‌سر می‌بردند

بنابراین سازمان بین ۶ تا ۱۲ هزار از اعضای خودش را در زندان داشته

لابد چند هزار نفر هم مسئول حل و فصل مسایل و حذف آنها بوده‌اند!

لطفاً کارشناسان وزارتی اگر نمی‌ترسند بما بگویند.

که این سازمان خودش چند نفر بوده که این تعداد زندانی داشته است؟!

بهتر است سوته دلان نظام گردهم آیند و معما را حل کنند!

۶- شلیک پاسداران خامنه‌ای به کولبران زحمتکش کرد در مرز بانه ـ قتل یک کولبر اهل سقز و مجروح و نابینا شدن یک کولبر ۱۷ ساله دیگر-۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

۷- وزیر خارجه سابق رژیم و باز گشایی جبهه جدید خامنه‌ای در مراسم حج به بهانه غزه و برائت، برگ فشار روی عربستان سعودی برای امتیازگیری

منوچهر متکی: امسال در مکه ما یک تحول اساسی را خواهیم دید. عربستان باید تحت هیچ شرایطی جلوگیر خشم مسلمانها در ایام برائت نشود. و مسئولان سعودی باید این تعریف جدید برآمده از شرایط غزه را درک بکنند.

‌متکی وزیر خارجه سابق رژیم ۱۷اردیبهشت ۱۴۰۳

... همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند امسال در مکه ما یک تحول اساسی را خواهیم دید چند روز پیش مقامات عربستان سعودی گفتند اگر بخواهد تهدید به رفح جدی بشود بایستی موضوع عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به فراموشی سپرده بشه حتماً به فراموشی سپرده می‌شه چون این جنایات بنای ادامه دارد کار دیگری که امسال عربستان باید انجام بدهد این است که تحت هیچ شرایطی جلوگیر خشم مسلمانها در ایام برائت نشود....

. امسال من فکر می‌کنم که مسئولان سعودی هم باید این تعریف جدید را برآمده از شرایط غزه درک بکنند امسال هیچ‌گونه ناامنی از برائت امسال احساس نکند بلکه به یک خواست عمومی مسلمانها که شما اشاره کردید. من مطمئن هستم اراده حجاج بیت‌الله حرام امسال غلبه پیدا خواهد کرد بر هر اراده دیگری که بخواهد مانع بشود و صدای خودش را به بلندی می‌رساند. به اعتقاد من غزه نتیجه‌اش پیروزی غزه آینده نظم جهان را تعیین خواهد کرد. به اعتقاد من بعثه در پیام امسال حج ولی امر مسلمین مأموریت‌اش بسیار سنگین‌تر خواهد بود....

۸-تحولات جنگ ـ ۱۸اردیبهشت ۱۴۰۳

خبرگزاری فلسطینی وفا روز سه‌شنبه خبر داد با آغاز حمله زمینی اسراییل به رفح، در اولین ساعات بامداد ۲۰ کشته و مجروح به بیمارستان کویت در رفح منتقل شدند

این منبع خاطرنشان کرد شهر رفح که مساحت آن حدود ۶۵ کیلومتر مربع می‌باشد، آخرین پناهگاه آوارگان در نوار غزه است که اکنون هیچ منطقه امنی در آن وجود ندارد. رفح بیش از ۱.۵ میلیون آواره را در خود جای داده است.

نیروهای اسرائیل طی شامگاه دوشنبه اردوگاههای پناهندگان در نصیرات و شمال غزه را نیز بمباران کردند.

طی حملات ۲۴ ساعت گذشته اسراییل که عمدتاً بر رفح متمرکز بود، ۵۴ فلسطینی کشته و ۹۶ تن دیگر مجروح شدند.

وزارت بهداشت فلسطین آخرین آمار قربانیان حملات اسراییل به غزه را ۳۴ هزار ۷۸۹ کشته و ۷۸ هزار و ۲۰۴ مجروح اعلام کرد

سخنگوی ارتش اسراییل روز سه‌شنبه اعلام کرد عملیات نظامی غافلگیرانه برای ضربه زدن به اهداف حماس در شرق رفح با تسخیر گذرگاه رفح توسط ارتش اسراییل آغاز شده است. این منبع اعلام کرد نیروی زمینی و نیروهای هوایی اسراییل در عملیات مشترکی چندین ساختمان و چند تونل زیر زمینی را که مدعی شد متعلق به حماس بود در شرق رفح کشف یا منهدم کرده است.

تایمز اسراییل روز سه‌شنبه در آخرین گزارش خود از حمله اسراییل به رفح به‌نقل از یک مقام اسراییلی نوشت: عملیات کنونی ارتش اسراییل در رفح یک «عملیات محدود» و به‌منظور فشار بر حماس برای قبول توافق آتش‌بس می‌باشد و عملیات گسترده‌ای که پیش‌تر از این نخست‌وزیر اسراییل از وقوع آن خبر داده بود نیست.

رویترز به‌نقل از خبرگزاری فلسطینی وفا گزارش داد پرزیدنت محمود عباس، از جامعه بین‌المللی خواست تا اسراییل را تحت فشار بگذارد تا به پیشنهاد آتش‌بس در غزه با میانجیگری مصر و قطر پس از پذیرش آن توسط حماس، متعهد شود.

به‌دنبال آغاز حمله اسراییل به رفح، آنتونیو گوترز، دبیرکل ملل متحد با ارسال یک پیام ویدئویی، ضمن فراخواندن اسراییل و حماس برای برداشتن گامهای بیشتری برای رسیدن به توافق آتش‌بس گفت: «تهاجم زمینی به رفح به‌دلیل پیامدهای فاجعه‌بار انسانی آن و تأثیرات بی‌ثبات کننده‌اش در منطقه، غیرقابل تحمل است»

رویتردرباره سران آمریکا و اردن گزارش داد ملک عبدالله در یک دیدار خصوصی با بایدن در کاخ‌سفید گفت: حمله اسراییل به رفح منجر به 'قتل‌عام جدید' غیرنظامیان فلسطینی خواهد شد و باعث گسترش منطقه‌یی درگیری خواهد شد وی از جامعه جهانی خواست تا اقدام فوری انجام دهد.

جوزپ بورل مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه گفت: «به‌رغم درخواستهای مکرر جامعه بین‌المللی، آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا از نخست‌وزیر اسراییل برای خودداری از حمله به رفح، این حمله آغاز شده است. من بیم آن دارم این حمله تلفات بسیار زیادی از غیرنظامیان در بر داشته باشد. در حال حاضر هیچ منطقه امنی در غزه وجود ندارد.

نبیل ابوردینه سخنگوی ریاست دولت فلسطین در گفتگو با العربیه گفت: شکی نیست که بین محمود عباس و اسماعیل هنیه درباره موافقت حماس با طرح آتش‌بس تماس برقرار شده و محمود عباس از آن استقبال کرد زیرا که خواسته رهبری ما از ابتدا توقف این تجاوز بود. هر گامی در این سمت و سو مورد استقبال ماست. قتل و کشتار کافی است.

نبیل ابو ردینه افزود: رئیس ابومازن بارها تأکید کردند که ابتدا باید جنگ را متوقف کرد و بعد ساف مسئولیتش در کرانه و غزه و قدس را برعهده می‌گیرد که با موافقت عربی و بین‌المللی مواجه شده است.

گفتگو بین فتح و حماس ادامه دارد و ۴۸ ساعت پیش از چین برگشتند. اول باید این جنگ را متوقف کرد و بعد می‌شود حول هر موضوعی بحث کرد.

وی تأکید کرد: سازمان آزادیبخش فلسطین تنها نماینده قانونی و مشروع مردم فلسطین و سخنگوی مردم فلسطین است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه گزارش داد حماس روز دوشنبه اعلام کرد که پیشنهاد آتش‌بس مصر و قطر را پذیرفته است، اما اسراییل گفت که این توافق خواسته‌های اصلی آن را برآورده نمی‌کند و به حمله به شهر رفح در جنوب غزه ادامه می‌دهد. با این حال، اسراییل گفت که به مذاکرات ادامه خواهد داد.

آسوشیتدپرس افزود: حدود ۴۵۰۰۰۰ آواره فلسطینی در حال حاضر در مواسی پناه گرفته‌اند. آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی اعلام کرد که به آنها کمک می‌کند. اما شرایط نامناسب است و امکانات بهداشتی کمی در مناطق عمدتاً روستایی وجود دارد.

رویترز روز سه‌شنبه گزارش داد.وزارت‌خارجه قطر اعلام کرد که هیأت این کشور روز سه‌شنبه برای از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم بین اسراییل و حماس عازم قاهره خواهد شد وی پیشنهاد حماس را مثبت ارزیابی کرد.

در همین حال دفتر نتانیاهو در بیانیه‌یی گفت: کابینه جنگ وی ادامه عملیات در رفح را تأیید کرده است

ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن در شبکه اجتماعی X گفت :که نتانیاهو با بمباران رفح، آتش‌بس را به خطر می‌اندازد.

رویترز افزود: متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن در ساعات آینده درباره واکنش حماس با متحدانش گفتگو خواهد کرد و توافق 'کاملاً قابل دستیابی' است.

نیویورک تایمز درباره پذیرش آتش‌بس توسط حماس نوشت مقامات آمریکایی توافقی را که حماس پذیرفته است به‌عنوان پیشنهاد ایالات متحده و اسراییل با تغییرات کوچک توصیف می‌کنند.

دو مقام آمریکایی گفتند که این تغییرات توسط میانجیهای عرب و با مشورت ویلیام جی برنز مدیر اطلاعات مرکزی آمریکا انجام شده است. این دو مقام آمریکایی گفتند: که پاسخ حماس یک واکنش جدی است و اکنون این به اسراییل بستگی دارد که تصمیم بگیرد آیا وارد توافق می‌شود یا خیر.

وال استریت ژورنال روز سه‌شنبه نوشت پس از آن‌که حماس اعلام کرد پیشنهاد توقف درگیریها را پذیرفته است، اسراییل شروع به حمله به اهدافی در شهر رفح در جنوب غزه کرد. اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که در حال اعزام هیأتی به نزد میانجیگران برای تلاش برای دستیابی به توافق است، بنی گانتز، یکی از اعضای کابینه جنگ اسرائیل، گفت: «شکاف‌های جدی» در پیشنهادی که حماس ارسال کرد وجود دارد و «با بحثهایی که تاکنون مطرح شده بود، مطابقت ندارد»...

تایمز اسراییل گزارش داد پس از این‌که اسراییل شرایط حماس را رد کرد، خانواده‌های گروگانها و سایر تظاهر کنندگان در تل آویو، بیت‌المقدس و نقاط دیگر تجمع کردند و ضمن بستن جاده‌ها و روشن کردن آتش، نتانیاهو را به «تنها گذاشتن گروگانها» متهم کردند. در اورشلیم، صدها معترض که خواستار توافق فوری برای آزادی گروگانها بودند، در مقابل اقامتگاه رسمی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، تجمع کردند. نیروهای پلیس صدها معترض را که تردد در بزرگراه ایالون تل‌آویو را مسدود کرده بودند.

.تظاهر کنندگان هم‌چنین جاده بگین را در خارج از ورودی اصلی وزارت دفاع اسراییل مسدود کردند. اعتراضات پس از آن که حماس اعلام کرد پیشنهاد آتش‌بس را روز دوشنبه پذیرفته است، افزایش یافت.

وزارت دفاع اسراییل با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد دو سرباز اسراییلی بر اثر حمله پهپادی روز دوشنبه حزب‌الله به مواضع آنها در شمال اسراییل کشته شدند. این منبع افزود ارتش اسراییل در رهگیری پهپادهای حزب‌الله در این حمله ناکام بوده است.

متعاقباً ارتش اسراییل اعلام کرد جنگنده‌های آن ساعاتی پس از این حمله، ۱۵ مقر و زیرساخت نظامی نیروهای موسوم به رضوان حزب‌الله را در جنوب لبنان هدف قرار داده است. این حملات تا صبح سه‌شنبه ادامه داشته است.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا سنتکام با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد صبح روز دوشنبه نیروهای ارتش آمریکا یک پهپاد جنگی بدون سرنشین حوثیهای وابسته به رژیم ایران را در فراز دریای سرخ رهگیری و منهدم کردند. این پهپاد با هدف ضربه زدن به کشتی‌های تجاری و ناوگان آمریکا و ائتلاف پرتاب شده بود.

۹- روز سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت رانندگان کامیون در شیراز در اعتراض به کاهش سهمیه سوخت، غارت‌شدگان رضایت خودرو طراوت نوین در تهران و طلا‌فروشان از جمله در بروجرد علیه چپاول و غارتگری رژیم آخوندی تجمع کردند.

۱۰- روز دوشنبه مأموران سرکوبگر خامنه‌ای برخی از مغازه‌های طلافروشان در مشهد را که در اعتراض به اخاذی مالیاتی در اعتصاب به سر می‌بردند، پلمپ کردند و یا مقابل این مغازه‌ها بلوکهای سیمای گذاشتند.

۱۱- پاسدار رادان سرکرده کل نیروی انتظامی با تأکید بر ادامه طرح سرکوبگرانه به بهانه بدحجابی گفت: این طرح استمرار و ادامه خواهد داشت.

وی که در اهواز سخنرانی می‌کرد افزود: .. در موضوع عفاف و حجاب همگان شاهدند که دشمن تا پشت درب خانه‌های ما آمده است. ما باید پای کار باشیم و این اجازه را به دشمن ندهیم. باید با اقدام انتظامی از آسیب بیشتر آن جلوگیری کرد.

محمد مهاجری از عوامل باند غالب رژیم نسبت به پیامدهای سرکوب به بهانه بدحجابی هشدار داد و گفت: وقتی این مقوله سیاسی شد، ظرفیت امنیتی شدن پیدا می‌کند و بعد از آن هم معلوم است چه اتفاقی رخ می‌دهد. بگیر و ببند راه می‌افتد، آتشی که برافروخته شد، برای مدتی زیر خاکستر می‌ماند و در انتظار فرصتی دیگر برای غائله‌ای دیگر روز‌شماری خواهیم کرد.

عباس عبدی از مهره‌های باند مغلوب رژیم نیز نسبت به خشم جوانان و تکرار قیام ۱۴۰۱ هشدار داد و گفت: این نسل اعم از دختر و پسر و البته دختران بیشتر، نادیده گرفته شدند به همین علت در فردای برداشتن اهرم از روی فنر، به میدانی پرتاب می‌شوند که خواسته خودشان نبوده است. پرسش این است که چرا گوش شنوا وجود نداشت تا با بحران ۱۴۰۱ مواجه نشویم؟

رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت رژیم داروخانه‌ها را به کم کردن سهیمه و جریمه تهدید کرد و گفت: موضوع رعایت حجاب و هنجارها جزو مواردی است که در سهمیه داروخانه‌ها نقش دارد. اگر یک داروخانه نسبت به رعایت هنجارها اقدام نکند، در وهله نخست تذکر داده می‌شود و اگر تذکر تأثیری نداشته باشد موارد بازدارنده در خصوص داروخانه متخلف اجرا می‌شود. اگر موارد بازدارنده نیز مثمرثمر نباشد متخلفان به مراجع قانونی معرفی می‌شوند.

۱۲- روزنامه حکومتی اعتماد نسبت به اعتراض و خشم فرهنگیان هشدار داد.

و نوشت: اگر هر چه سریع‌تر صندوق ذخیره فرهنگیان به یک نهاد مالی طبق قوانین بازار سرمایه ایران تبدیل نشود، سونامی نارضایتی فرهنگیانی که تا سال ۱۴۰۴ بازنشسته می‌شوند، منجر به تنشهای اجتماعی و اقتصادی فراوان برای کشور و حکومت خواهد شد.

۱۳- سایت حکومتی انتخاب درباره فاجعه خودکشی پزشکان نوشت: فاصله زمانی بین این خودکشیها از ابتدای امسال تاکنون به ۱۰ روز رسیده و اگر این روند ادامه پیدا کند، تا پایان سال آمار تکان‌دهنده‌ای به جا خواهد ماند.

دبیرکل خانه پرستار رژیم نیز گفت: هیچ آمار رسمی‌یی در مورد خودکشی پزشکان منتشر نمی‌شود. این اتفاق در سالهای گذشته هم رخ می‌داده اما حالا به مدد فضای مجازی خبرها خیلی زود دست به دست می‌شوند.

۱۴- کمیسیون آزادی مذاهب بین‌المللی آمریکاخواستار تحریم مقامات رژیم به‌خاطر سرکوب زنان و نقض آزادیهای مذهبی در ایران شد در فراخوان این نهاد آمده است.

… «مقامات رژیم ایران بی‌رحمانه آزادی مذهبی زنان را نقض می‌کنند و هر فردی را که از آزادی مذهب یا عقیده دفاع می‌کند، هدف قرار می‌دهند. ، کمیسیون آزادی مذاهب بین‌المللی آمریکا خواستار تحریم‌های بیشتر علیه سازمانهای دولتی و مقامات امنیتی رژیم ایران که مسئول نقض شدید آزادی مذهبی هستند، با مسدود کردن دارایی‌های آنها و ممانعت از ورود آنها به ایالات متحده می باشد.

۱۵- به‌دنبال سفر گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران - خبرگزاری رویترز نوشت: تحلیل‌گران و دیپلماتها می‌گویند دست‌آوردهای سفر گروسی به ایران محدود است و او باید نسبت به وعده‌های تو خالی هوشیار باشد.

رویترز افزود: گزارشهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو این سازمان در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد رژیم تهران تضمینهای متعددی در مورد ادامه تحقیقات متوقف شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز نصب مجدد تجهیزات نظارتی حذف شده داده بود اما میزان اندکی از قولهای داده شده به اجرا درآمد.

 

لطفا به اشتراک بگذارید: