کشمکش بر سر بیانیه مجلس خبرگان و نقش خامنه‌ای در شکست برجام

نقش خامنه ای در شکست برجام



روز ۲۳اردیبهشت بیانیه مجلس خبرگان ارتجاع صادر شد. بیانیه‌یی که در آن تیم مذاکره‌کننده اتمی و دولت روحانی متهم به عبور از خط قرمزها شده، و از روحانی خواست که بابت خسارات برجام از ملت عذرخواهی کند.


هدف از انتشار این بیانیه لاپوشانی نقش خامنه‌ای در شکست برجام و معرفی روحانی و باند او به‌عنوان مقصر این شکست بود. در این بیانیه گفته شده بود که خامنه‌ای بر اثر اصرار و پافشاری روحانی و باند او ناچار از پذیرش برجام شد.


با صدور این بیانیه، لشکرکشی دو باند بر سر شکست برجام شدت پیدا می‌کند.


شماری از اعضای خبرگان حامی دولت روحانی به این بیانیه اعتراض کردند و گفتند که آنها اصلاً‌ از صدور بیانیه مجلس خبرگان مطلع نبوده‌اند.


این موضع‌گیری آخوندهای حامی دولت روحانی، یک عقب‌نشینی را به باند خامنه‌ای تحمیل کرد و این باند ناچار شد عنوان این بیانیه را از «بیانیه مجلس خبرگان» به «بیانیه رئیس مجلس خبرگان» تغییر دهد.


اما طبعاً این پایان جنگ‌وجدال نبود و سگ‌دعوای درون حکومتی بر سر شکست برجام هم‌چنان ادامه یافت.



پاتک باند روحانی به بیانیه مجلس خبرگان


در پاتک روحانی علیه بیانیه مجلس خبرگان، دولت او با صدور بیانیه متقابلی با عنوان «تناقض‌گویی نکنید»، مدعی شد که این باند خامنه‌ای است که «باید عذرخواه مواضع نادرست خود در گذشته باشد» و نه این‌که طلبکاری کند و نه این‌که «به دستاوردهای ملی» بتازد.


در این بیانیه ضمن اشاره به مواضع این باند در گذشته و در ماجرای زهرخوران برجام، آمده است «آنها هیچ‌گاه حاضر نیستند از ناتوانی خود در ارائه راههای جایگزین برجام سخن بگویند و صادقانه بابت رویکرد غلط و کارشکنی‌های خود در روند پیشرفت کشور، از ملت عذرخواهی کنند. آنها در تعارضی آشکار، هم دلواپس حضور آمریکا در برجام بوده‌اند و هم شاکی خروج آمریکا از برجام».


علی مطهری نایب رئیس مجلس رژیم نیز روی مسأله اصلی انگشت گذاشت و پای خامنه‌ای را به وسط کشید و خطاب به جنتی نوشت:‌ «جناب آقای جنتی در این نامه از طرفی پذیرفته‌اید که برجام با نظر مقام رهبری امضا شده است و از طرف دیگر از رئیس‌جمهور خواسته‌اید که به‌خاطر خسارت‌های وارده ناشی از برجام از مردم عذرخواهی کند. آیان این دو سخن تناقض و احیانا تعریض ناخواسته به مقام رهبری نیست»؟(خبرگزاری ایسنا ۲۴اردیبهشت ۹۷)


آخوند هادی غفاری از باند موسوم به اصلاح‌طلب نیز کاسه‌کوزه شکست برجام را بر سرخامنه‌ای شکسته و موضعباند خامنه‌ای و بیانیه خبرگان را نیز به باد حمله گرفت: «آن‌چه مخالفان دولت به اسم حمایت از رهبر انقلاب اسلامی درصدد القای آن هستند، در واقع توهینی به ملت، رئیس‌جمهوری و رهبری نظام است؛ چرا که درصدد هستند القا کنند در کشور ما تصمیمات مهم و ملی بدون کسب اجازه و نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی اتخاذ می‌شود. همه می‌دانیم نمی‌توان تصمیم بزرگی گرفت که رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن مطلع نباشند. بر اساسروایت‌های متواتر، گزارش جلسات ایران و ۱+۵ به مقام معظم رهبری می‌رسید».(روزنامه‌ ایران ۲۴اردیبهشت ۹۷)


در ادامه تک باند خامنه‌ای به روحانی و دولتش سایت حکومتی جهان نیوز ۲۴اردیبهشت دولت روحانی را بابت « طلبکارشدن» زیرضرب گرفته و به «آقای روحانی» هم «به‌عنوان مسئول مذاکرات» توصیه کرده است که «نه یکبار که ۴بار باید عذرخواهی» کند.


سپس در روز سه‌شنبه ۲۵اردیبهشت نوبخت، سخنگوی دولت آخوند روحانی نیز به باند خامنه‌ای حمله کرده و هشدار داد:  «دولت را وادار نکنید برخی مسائل را بیان کند، چرا ما را وادار می‌کنید که حرفهایی بزنیم که موجب سوءاستفاده دشمن شود».



عقب‌نشینی باند خامنه‌ای از بیانیه خبرگان


آخوند احمد خاتمی به‌عنوان هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان روز سه‌شنبه ۲۵اردیبهشت با یک فقره عقب‌نشینی دیگر شدت کشمکشهای درونی رژیم بر سر بیانیه خبرگان در مورد شکست برجام را به‌نمایش گذاشت او به رسانه‌های حکومتی گفت:‌ «این بیانیه رئیس مجلس خبرگان رهبری است نه بیانیه مجلس خبرگان و نه حتی بیانیه هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان؛ بیانیه با سربرگ رئیس مجلس ثبت شده است و ذیل آن نیز احمد جنتی قرار دارد. ابتدا به‌دلیل تعجیلی که صورت گرفت در سایت خبرگان به اشتباه بیانیه مجلس خبرگان رهبری عنوان شد ولی بلافاصله اصلاح شد».


آخوند احمد خاتمی به‌عنوان سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان آخوندی به باندهای رقیب هشدار داد که نقش خامنه‌ای در شکست برجام را برجسته نکنند و به رسانه‌های حکومتی گفت: ‌ دو طرف از مقام معظم رهبری خرج نکنند، این حرف پنهانی نیست که مجموع فرمایشات رهبری در خصوص برجام شامل تایید، گله و تذکر است و این‌که گزینشی با این فرمایشات برخورد شود درست نیست.



روحانی تقصیر شکست برجام را به گردن خامنه‌ای می‌اندازد


سپس روز چهارشنبه آخوند حسن روحانی وارد صحنه شد و برخلاف تهدید روز قبل سخنگوی خبرگان که پای خامنه‌ای را به وسط نکشید طی سخنانی در هیأت دولت تأکید کرد تمام مراحل برجام تحت «رهنمودها و ارشادهای» خامنه‌ای انجام گرفته است.


آخوند روحانی در سخنان چهارشنبه ۲۶اردیبهشت در هیأت دولت گفت: «باید در ارزیابی دستاوردها، بین برجام و نبود برجام مقایسه انجام دهیم. در این صورت به‌خوبی مشخص می‌شود که ملت ایران چه کار بزرگی انجام داده است... البته در این راه همیشه ملت ایران، حامی و پشتیبان بودند و مقام معظم رهبری رهنمود و ارشادهایلازم را داشته‌اند و همه با هم این کار بزرگ را به انجام رساندیم».



پاسخ به حملات باند رقیب بر سر شکست برجام


روحانی در پاسخ به حملات باند رقیب در مورد شکست برجام،‌ دلواپسان را آن روی سکه آمریکا خواند و گفت:‌


«عده‌یی که آن طرف هستند، تصور می‌کنند با فشار، تحریم، تهدید و حتی نشان‌دادن علائم جنگ می‌توانند ملت ایران را تسلیم کنند»، «در موضوع هسته‌یی عده‌یی هم تصور می‌کنند که مسائل جهانی و اموری که به نوعی در مجامع بین‌المللی و شورای امنیت مطرح شده را با سخنرانی، شعار و تحریک احساسات مردم می‌توان حل و فصل کرد که البته ثابت شده که این هم مسیر درست و دقیقی نیست».


روحانی در حمله متقابل به باند رقیب افزود: «امروز روزی نیست که همدیگر را پای میز سؤال ببریم، البته ممکن است چنین فرصتی بعداً پیش بیاید که بسیار از آن استقبال می‌کنیم، اما در زمان کنونی همه باید در برابر فشارهای آمریکا، متحد باشیم».


واقعیت این است که جنگ بر سر شکست برجام بیانگر جنگ در رأس و بالاترین نقطه هرم قدرت رژیم یعنی بین خامنه‌ای و روحانی است. عناصر و نهادهایی که این روزها آخوند روحانی را بر سر شکست برجام و خروج آمریکا زیرضرب گرفته‌اند، تماماً عناصر و نهادهایی هستند وابسته به باند خامنه‌ای و در ارتباط بسیار نزدیک با ولی‌فقیه رژیم هستند.


بن‌بست و استیصال رژیم در دودوزه‌بازیها و مواضع ضعیف خامنه‌ای خودش را نشان می‌دهد. او از یک سو به دولت روحانی تأییدیه می‌دهد تا برای نجات برجام از طریق آویختن به دامان اروپا تلاش و تقلا کند. از سوی دیگر نهادها و عناصر وابسته به خودش را علیه روحانی و دولتش و برای لاپوشانی نقش او در بن‌بست مفتضحانه‌یی که رژیم در آن قرار گرفته است بسیج می‌کند.


این وضعیت بیانگر بن‌بست تمامیت حاکمیت آخوندی و سردرگمی شخص ولی‌فقیه ارتجاع در برابر بحرانی بزرگتر است. بحران قیام و سرنگونی که این رژیم پوسیده از غرق شدن در گرداب آن گریزی ندارد.




لطفا به اشتراک بگذارید: