در خاطره روزها-۲۹ تیر– 20 ژوئیة

[caption id="attachment_13328" align="alignleft" width="222"] دکتر محمد مصدق[/caption]

29 تیر 1331 - استعفای دکتر محمد مصدق


در این روز تهران و بسیاری از شهرهای ایران به حالت نیمه تعطیل درآمده بودند، این وضعیت از چهار روز پیش از این، از لحظه ای که اعلام شده بود دکتر مصدق به علت پذیرفته نشدن پیشنهادهایش از سوی شاه کناره گیری کرده به چشم میخورد.









 



۲۰ ژوئیه ۱۹۵۱ میلادی - ترور پادشاه اردن در مسجد اقصی


«ملک عبدالله» پادشاه وقت اردن هنگام ورود به مسجد اقصی با شلیک 3 گلوله کشته شد. «ملک عبدالله» که هنگام مرگ 69 ساله بود در جریان جنگ جهانی اول, به انگلیسیها در خارج ساختن سرزمینهای عرب از دست عثمانیها کمک کرده بود و پس از جنگ او را امیر کشور جدید اردن کرده بودند. پس از عبدالله، پسرش طلال و بعد, ملک حسین, سپس پسرش ملک عبدالله به قدرت رسید.










[caption id="attachment_13460" align="alignleft" width="222"] هیتلر[/caption]

۲۰ ژوئیه ۱۹۴۴ میلادی - مقاومت ضدفاشیسم در آلمان, با یک انفجار هیتلر را مجروح کرد.


واحدهای مقاومت ضد فاشیسم در آلمان موفق شدند بمبی را در محلی که هیتلر حضور داشت کارگذاشته و منفجر نمایند. این انفجار منجر به زخمی شدن هیتلر و کشته شدن 4 نفر از اعضای دستگاه سرکوبی او شد. فردای آ‌ن‌روز سروان «اشتافنبرگ» به همراه 3 تن دیگر از یاران خود دستگیر و با عنوان خائن به میهن اعدام شدند.


20 ژوئیة سال 2004 در جشن با شکوهی در آلمان, شصتمین سال این عملیات گرامی داشته شد و بالاترین سیاستمداران آلمانی از تمامی احزاب, ضمن تجلیل از مقاومت و میهن پرستی سروان «اشتافنبرگ» و یارانش, از مقاومت قهرآمیز علیه دیکتاتوری و فاشیسم, به‌‌ عنوان نبرد آزادیبخش که «سنگ بنای اروپای آزادامروز است» نام بردند.






[caption id="attachment_13462" align="alignleft" width="222"] فرانچسکو پترارک شاعر ونویسنده ایتالیایی فرانچسکو پترارک شاعر ونویسنده ایتالیایی[/caption]

۲۰ ژوئیه ۱۳۰۴ میلادی- زاد روز فرانچسکو پترارک، مورخ، نویسنده و شاعر بزرگ ایتالیایی


«فرانچسکو پترارک» اندیشمند, و انساندوست ایتالیایی در این روز چشم به جهان گشود وهفتاد سال بعد در چنین روزی درگذشت.
«پترارک» که با «دانته» از پدران عصر رنسانس اروپا به شمار میآیند آثار نویسندگان و اندیشمندان قدیم مانند «سیسرو» را جمع آوری و احیا کرد و علاوه بر تالیفات متعدد تاریخی یک مجموعه شعر مرکب از 366 قطعه و غزل از او باقی مانده است.










[caption id="attachment_13484" align="alignleft" width="222"]اولین پرواز با بالون در آلمان اولین پرواز با بالون در آلمان[/caption]




۲۰ ژوئیه ۱۹۰۰ میلادی - اولین پرواز با بالون در آلمان


«فردیناند زپلین» که یک افسر ارتش آلمان بود, اولین پرواز خود را با یک بالون در آلمان آغاز کرد. او بالون خود را با 16 کپسول هیدروژن با سرعتی نزدیک به 23 کیلومتر در ساعت به حرکت درآورد. «زپلین» موفق شد 10 سال بعد یک بالون مسافربر درست کند که اسم آنرا کشتی هوایی گذاشت. وی چند سال بعد دور دنیا را با بالون طی کرد.


لطفا به اشتراک بگذارید: