This browser does not support the video element.

نامه مشترک ۲۱ برنده جایزه نوبل به دبیر کل سازمان ملل: دادخواهی کشتار ۶۷



  • نامه مشترک 21تن از برندگان جایزه نوبل به دبیرکل ملل متحد




  • فراخوان به محاکمه عاملان قتل عام 30هزار زندانی سیاسی




  • حمایت از جنبش دادخواهی شهیدان قتل عام 67




نامه پرفسور سر ریچارد رابرتس برنده نوبل پزشکی 1993 به آنتونیو گوترز


ما خواهان این هستیم که به عنوان دبیرکل ملل متحد ازدولت عراق بخواهید


غرامت اموال ساکنان اشرف و لیبرتی را که 600 میلیون دلار ارزشگذاری شده


پرداخت کند


باز پرداخت این اموال برای تامین مخارج استقرار ساکنان در آلبانی از نقطه نظر انسانی بسیار ضروری است


متن نامه مشترک برندگان جایزه نوبل به دبیرکل سازمان ملل متحد


ما برندگان جایزه نوبل امضاء کننده این نامه، میخواهیم نگرانی خود را از ادامه نقض حقوق بشر در ایران ابراز کنیم.


گزارش ماه مارس 2017 شما به عنوان دبیر کل ملل متحد در مورد وضعیت اسفناک ادامه یابنده نقض حقوق بشر در ایران برای ما بسیار شوکه کننده بود. شما در گزارشتان در بین موضوعات مختلف، از جمله به اعدامهای جمعی سال 1988 اشاره میکنید. در این اعدامها 30000 انسان بیگناه در ایران به جرم آزادیخواهی قتل عام شدند. متاسفانه مسئولان این جنایت علیه بشریت کماکان از مصونیت از مجازات برخوردارند و مناصب کلیدی رسمی در ایران دارند.


پیش از این نیز ما انزجار خود را از قتل عام پناهندگان کمپهای لیبرتی و اشرف در عراق که از مخالفین سرکوب و نقض حقوق بشر در ایران بودند ابراز و از انتقال امن و سلامت آنها به خارج از عراق حمایت نمودیم. خوشبختانه تحت نظارت بین المللی آنان به کشورهای دیگر از جمله آلبانی منتقل شدند. ما شاهد تلاشهای مستقیم شما بعنوان کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل در کمک به موضوع ساکنان اشرف و لیبرتی بوده ایم و از آن قدردانی میکنیم.


ما در کنار تعهدات علمی خود برای پیشرفت علم و بهبود حیات انسانی، دفاع از حقوق بشر در سراسر دنیا را نیز وظیفه خود میدانیم و معتقدیم برای ایجاد جهانی بهتر علم و حقوق بشر میباید همطراز هم ارتقاء پیدا کند. پایمال کردن گستاخانه اولیه ترین حقوق انسانی در قرن بیست و یکم مطلقا غیر قابل قبول است.


از شما ، آقای دبیرکل، میخواهیم جمیع مساعی خود را از طریق شورای حقوق بشر سازمان ملل برای نظارت دقیق بر وضعیت حقوق بشر در ایران بکار گرفته و این شورا جهان را نسبت به موارد نقض حقوق بشر در این کشور آگاه نماید و آنرا قویا محکوم کند. همچنین خواستار توقف اعدامها و دستگیریهای خودسرانه و شکنجه بشود. عاملان و آمران این اعدامها باید پاسخگو باشند.


نامه پرفسور ریچارد رابرتس به دبیرکل ملل متحد


ازدولت عراق بخواهید غرامت اموال ساکنان اشرف و لیبرتی را


که 600 میلیون دلار ارزشگذاری شده پرداخت کند


پرفسور سر ریچار رابرتس برنده جایزه نوبل پزشکی در سال 1993 ازآمریکا در روز 28 ژوئن طی نامه ای به دبیرکل سا زمان ملل درباره نامه مشترک21 تن از دانشمندان برنده جایزه نوبل به گردهمایی بزرگ مقاومت ایران در پاریس با حضور بیش از 100 هزار تن اشاره کرده و ضمن قدر دانی از آخرین گزارش آنتونیو گوترز در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران که به قتل عام بیش از 30000 تن درسال ۶۷در ایران به جرم آزادیخواهی، مینویسد: برندگان نوبل همچنین از تلاشهای مستقیم شما طی سالهای گذشته بعنوان کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل در کمک به انتقال ساکنان اشرف و لیبرتی در عراق به آلبانی تقدیر میکنن و من باید اضافه کنم که ما خواهان این هستیم تا شما در مقام کنونی تان(به عنوان دبیر کل ملل متحد) از دولت عراق بخواهید تا غرامت اموال ساکنان اشرف و لیبرتی را که 600 میلیون دلار ارزش گذاری شده بود و در زمان حضورشان در عراق، دولت اجازه فروش نداد و غرامت آن را نیز پرداخت نکرد؛ ما به ازای آن را پرداخت کند تا ساکنان بتوانند مخارج استقرار کنونی خود در آلبانی را که از نقطه نظر انسانی بسیار ضروری و حیاتی است تامین کنند.”

لطفا به اشتراک بگذارید: