نقش کاشانی در کودتای ۲۸ مرداد و ضدیت با نهضت ملی ایران - قسمت اول

آخوند کاشانی سال 1264 خورشیدی در تهران به دنیا آمد


15-16 ساله بود که به عراق رفت و تا 44 سالگی در آنجا ماند


کمی قبل از کودتای 1299 رضا شاه به ایران برگشت و از طرفداران رضا شاه شد و در مجلس مؤسسسانی که رضا شاه برای انتقال سلطنت به خودش سرهم بندی کرد، سخنرانی‌های زیادی کرد! ( تاریخ 20ساله حسین مکی ج 3)


کاشانی بارها در طرفداری از رضا شاه میتینگ داد و تظاهرات براه انداخت!! و در واقع از پایه گذاران سلسله پهلوی به شمار می آید!!!


به همین علت وی از دشمنان سرسخت آیت‌اله مدرس بود! ( کتاب مصدق و تاریخ نوشتة بهرام افراسیابی انتشارات نیلوفر چاپ اول تابستان 60 ص 396)


کاشانی در جریان سیاست‌بازیهای دوران رضا شاه در شمار طرفداران فاشیسم هیتلری بود و از همین زاویه با طرفداران انگلیس‌ در ایران ضدیت منافع داشت و در آن سال‌ها به عنوان ستون پنجم فاشیسم هیتلری در ایران شناخته می شد! به همین علت هنگام اشغال ایران توسط نیروهای متفقین، انگلیس‌ها وی و دیگر عناصری که جریان فاشیسم ایرانی موسوم به ”حزب کبود“ را تشکیل داده بودند بازداشت کرده و مدتی در زندان نگهداشتند.(دایره‌المعارف ایرانیکا)


پس از خروج متفقین وی دو باره به بازار سیاست برگشت و این بار با براه انداختن بلواهای ضد کمونیستی در خیابان‌ها و مراکز تجمع دستجات سیاسی، اسم خود را بر سر زبانها انداخت. شلوغ بازی‌های کاشانی با بازداشت مجدد وی توسط قوام السلطنه فرو کش کرد. اما پادرمیانی دکتر مصدق برای آزادی کسانی که قوام بازداشت کرده بود باعث شد کاشانی خود را به مصدق نزدیک کند.


کاشانی در همان زمان مرجع تقلید دستة جنایتکار فداییان اسلام به سرکردگی نواب صفوی بود و از جمله آخوندهایی بودکه حکم ترور احمد کسروی را داد و باند مرتجع نواب صفوی آن را اجرا کرد.


لطفا به اشتراک بگذارید: