This browser does not support the video element.

سخنرانی دکتر خوان گارسه در مراسم بزرگداشت شهیدان اسطوره اشرف

دکتر خوان گارسه: بزرگداشت یاد آن شهدا برای ما این تعهد است که نگذاریم این جنایت بدون مجازات بماند

 این جنایات بخشی از یک سیاست فراگیرتر مبنی بر ریشه کنی اندیشه، اعتقادات و باورهای شماست و میتوان اینها را جنایت علیه بشریت به حساب آورد این جنایات، مشمول مرور زمان نمی شوند


 

متشکرم. خانم رجوی، دوستان عزیز

بسیار مفتخرم که امروز با شما هستم. برای من این روز، روز بسیار تلخی است به یادبودش نشسته ایم.‍ من احتمالاً‌ اولین کسی در خارج از عراق و خارج از اشرف بودم که از حمله اول سپتامبر باخبر شدم.

با من از طریق تلفن تماس گرفته شد و به من گفته شد که حمله به ساکنان اشرف شروع شده و باید اقدامی بکنم تا این خبر به گوش همه برسد.

من بلافاصله به فرانسه تلفن کردم تا اطلاعات را منتقل کنم. همچنین به مهمترین روزنامه اسپانیا در مادرید زنگ زدم و به دوست خبرنگارم گفتم که باید بلافاصله این خبر را منتشر کنید. این روزنامه از طریق دوستم ظرف چند دقیقه تمام اطلاعات مربوط به حمله را در وب سایتش منتشر کرد.

‍‍‍سپس اطلاعات و تصاویر دوستان و همکاران شما و همچنین تصاویر مربوط به حمله را دریافت کردم. دیدم که برخی دوستان شما که الان تصاویرشان اینجا هست، همانهایی هستند که از حمله فیلمبرداری می کردند و در زمان فیلمبرداری هدف شلیک قرار گرفتند.

بنابراین وقتی شما سرود میخوانید که ما تسلیم نمیشویم و سازش نمی کنیم، حرفتان را باور میکنم. چون یارانتان را دیده ام که در چنین لحظات حساسی تسلیم نشدند و سازش نکردند، حتی در زمانی که در معرض از دست دادن جانشان قرار گرفتند.

بزرگداشت یاد آن شهدا برای ما این تعهد است که نگذاریم این جنایت بدون مجازات بماند. به نظر من نبرد شما علیه مصونیت جنایتکاران، نبرد شما برای حسابرسی جنایت، جنایات قبلی و تمام جنایات بعدی در اشرف و کمپ لیبرتی یکی از بهترین کارهایی است که میتوان در یادبود آنهایی که در اشرف و کمپ لیبرتی قتل عام شدند، انجام داد.

جنایاتی که در اول سپتامبر در اشرف انجام شد، قطعاً جنایت علیه قانون بین المللی و مشخصاً علیه کنوانسیون چهارم ژنو است که شما رسماً بر اساس آن تحت حفاظت قرار داشتید. این جنایات بخشی از یک سیاست فراگیرتر مبنی بر ریشه کنی اندیشه، اعتقادات دینی و باورهای شماست و به سادگی میتوان اینها را در شمار جنایت علیه بشریت به حساب آورد.

معنی این حرف این است که این جنایات، مشمول مرور زمان نمی شوند. گذشت زمان، باعث فراموشی این جنایات نخواهد شد. این که بتوان محکمه ای برای اجرای عدالت، انجام تحقیقات و مجازات مسئولان مشخص این جنایات پیدا کرد، به شرایط سیاسی بستگی دارد. فکر میکنم در آینده شاهد این موضوع خواهیم بود.

سطح جنایات انجام شده در محل استقرار شما، در عراق و در کشورهای همسایه، جنایات علیه بشریت است. مردم جهان دیر یا زود نسبت به این جنایات واکنش خواهند داشت. در واقع تا همینجا هم شاهد بوده ایم که برخی کشورهای اروپای غربی پذیرفته اند که این نوع جنایات را مورد محاکمه قرار بدهند. به عنوان آخرین کلمات، نقل قولی از یک متفکر بسیار مشهور در زمینه های نظامی را بیان میکنم. او یک آلمانی در قرن 19 به نام «کلاسویتس» (Clausewitz) بود. او چنین نوشت که برای فتح یک کشور باید سرزمنیش را کنترل کرد، جمعیتش را خلع سلاح نمود. ولی تا زمانی که در ذهن مردم، اراده مقاومت وجود دارد نمیتوان بر هیچ کشوری سلطه کامل پیدا کرد.

فکر میکنم شما در خارج و داخل ایران گواه آن هستید که موضوع شما به همین مرحله سوم برمیگردد. آنها کشور را کنترل میکنند، مردم را در داخل کشور خلع سلاح کرده اند. ولی آنها تسلطی بر اذهان ندارند. بنابراین وقتی میگویید که به نبرد ادامه خواهید داد و وقتی میگویید که در داخل ایران از حمایت برخوردار هستید، باور من این است که آینده به شما تعلق دارد.

متشکرم.
لطفا به اشتراک بگذارید: