This browser does not support the video element.

برزیل-تالاب وحشی پانتانال، جهان ما – قسمت اول



  • در قلب آمریکای جنوبی، دنیای دور، و سرشار از رمز و راز است.




بهشتی خشن مملو از موجودات عجیب و غریب سرزمین خشگ و سوزان، و سیلهای ویرانگر؛ آنها را در نبردی برای زنده ماندن نگاه می‌دارد.


تمساحها در آب حکم می‌راننداما پلنگ‌های آمریکایی، خشگی را در سلطه‌ی خود دارند


سفری به تالابهای برزیل، برای مشاهده‌ای کمیاب و کامل، به پادشاهی پلنگ.


سه ماه بی‌رونق، برای پلنگ گذشته است، وقتی آبهایی که سالانه از سیل بجا مانده، خشک می‌شوند، پانتانال در برزیل، بار دیگر قلمرو گربه‌ی بزرگ می‌شود.


کناره‌‌‌های رودخانه‌که تازه خشک شده‌اند، فرصتهای جدیدی را در اختیار بزرگترین گربه‌ در قاره‌ی آمریکا می‌گذارند، تا به طعمه‌‌های مورد علاقه‌اش نزدیک شود.


و البته او حتی با بزرگترین درنده‌ی آبی هم در می‌افتد. پلنگ به نسبت اندازه‌اش، قویترین توانٍ گرفتن با دهان در میان همه‌ی گربه‌‌سانان را دارد. او به همه نیرویش برای غلبه بر دشمنِ مرگبارش نیاز دارد. وگرسنگی، تهدید به تحلیل بردن انرژی این گربه‌ی بزرگ را دارد. مهارت مهلکٍ پلنگٍ آمریکایی، در تعقیب بصورت خمیده و کمین است.


 اما نبرد میان این دو قویترین درنده، در مراحلی اتفاق می‌افتد که توسط خشن‌ترین عناصر زمین رقم خورده است.


تالاب پانتالان که منطقه‌ای بزرگتر از تمامی انگلستان را در بر گرفته است، در جنوب جنگل استوایی آمازون قرار دارد. پیچ و خمِ رودخانه‌های طی نشده، تنها مسیرهای راه‌یابی در میان این طبیعت وحشی هستند.


آرام و زیبا بنظر می‌رسد، اما زندگی در اینجا سخت است، هر سال، این سرزمین فصلی خشن و خشک را از سر می‌گذراند، که در پی آن بارانهای طوفانی و سیل می‌آیند.


برخی از حیوانات خشکی فقط در دوره‌ی کوتاهی از فصل خشک می‌توانند تولید مثل کنند. مناظر دستخوش تغییراتی دائمی است. صدها گونه‌ی متفاوت از ماهیها، در میان کانالهای باریکٍ پانتانال مسیریابی می‌کنند، آنها بسرعت در سطوح هموارتر جمع می‌شوند.


آوریل، برای حیواناتی که از ماهی تغذیه می‌کنند، زمان وفور نعمت است.


مدتی بعد از جاری شدن سیل که سطح آب خیلی پایین می‌رود، ماهیها در مناطق کوچکتری فشرده می‌شوند. ازدحام ناگهانیِ ماهیها، ضیافت خوبی را برای پرندگان آبزی، مانند لک‌لک‌ها ترتیب می‌دهد، بلندترین پرندگانٍ قادر به پرواز، در جنوب و مرکز آمریکا.

لطفا به اشتراک بگذارید: