This browser does not support the video element.

شورای حقوق بشر ملل متحد- گزارش سیمای آزادی از اولین روز اجلاس

روز دوشنبه، ۳۶ مین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو آغاز به‌کار کرد. این شورا مسئولیت پیشبرد و حفاظت از حقوق بشر در جهان را به عهده دارد و از ۴۷ کشور جهان تشکیل شده است. در این اجلاس موضوعات مختلف حقوق بشری در کشورهای مختلف جهان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

در روز اول اجلاس، زید رعد الحسین کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد در سخنرانی افتتاحیة خود یاداوری کرد که امسال آخرین سال از دوره ماموریت ۴ ساله اوست. وی تأکید کرد که اعمال خشونت آمیز افراطی نمی تواند جهان را از بین ببرد بلکه این فقط دولت ها هستند که توانایی این کار را دارند و این فاجعة بزرگ ماست.

کمیسر عالی حقوق بشر بخشی از سخنرانی خود را به جنایات و نقض حقوق بشر توسط رژیم آخوندی اختصاص داد؛ وی اعلام کرد که در ایران محدودیت شدید آزادی عقیده و بیان ادامه دارد و دفتر وی انبوهی از گزارشات دریافت کرده است درباره دستگیری و زندانی شدن مدافعان حقوق بشر، خبرنگارن و فعالان شبکه های اجتماعی.


بدرفتاری علیه زندانیان گسترده است و علاوه بر این دستگاه قضایی رژیم همچنان حکمهای ظالمانه، غیر انسانی و تحقیر آمیزی را صادر میکند، از جمله قطع عضو و کور کردن.

کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد گفت: رژیم ایران همچنان حکومتی با بالاترین تعداد اعدام به نسبت جمعیت کشور است. بسیاری از آنهایی که اعدام شدند متهمان مواد مخدر هستند که در چهارچوب قوانین بین‌المللی شامل «جدی ترین جنایات» نیست. از اول سال میلادی ۲۰۱۷ حداقل ۴ نوجوان اعدام شده‌اند و حداقل ۸۹ نوجوان دیگر در انتظار اعدام هستند.

کمیسر عالی حقوق بشر در ادامه صحبتهایش افزود که در۳ سال اول ماموریت من جهان تیره‌تر و خطرناکتر شده است. اما پرینسیپ‌های حقوق بشر تنها راه جلوگیری از جنگ جهانی و فقر و محرومیت عمیق است.

در پایان آقای الحسین گفت:‌ من از حرکتهای مردمی که در بسیاری از کشورها به پا خاسته اند علیه اعمال نامشروع الهام میگیرم زیرا آنها بدنبال قدرت یا منافع فردی نیستند بکله بدنبال عدالت اند.

اجلاس شورای حقوق بشر در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو که روز دوشنبه شروع شد، تا روز 29 سپتامبر ادامه خواهد یافت.

شهناز پرخیده خبرنگار سیمای آزادی - ژنو.
لطفا به اشتراک بگذارید: