This browser does not support the video element.

کره شمالی و تصویب قطعنامه در شورای امنیت ملل متحد -2۰دقیقه – ۲۱ شهریور ۹۶

 1 ـ اردن:‌ با کمک روسیه و آمریکا برای ایجاد منطقه امن در سوریه تلاش می کنیم .


2 ـ تصویب قطعنامه تشدید تحریم‌ کره شمالی در شورای امنیت ملل متحد به اتفاق آرا .


3 ـ انهدام چند هسته تروریستی در عربستان .




  • خنثی شدن یک طرح تروریستی در پاریس




یک حمله تروریستی در پاریس خنثی شد. عاملان این حمله با افرادی در سوریه و عراق در ارتباط بودند.


پلیس روز ۴شنبه بعد از اطلاع یک فرد معلول که در ساختمانی کار می کرد به محلی در جنوب پاریس هجوم برد. در داخل آپارتمانی پلیس 100گرم تی. ای. تی. پی که مواد شیمیایی برای ساختن مواد انفجاری بود و چندین کپسول گاز و نیز تجهیزات برقی و الکترونیکی را که برای تولید یک بمب بسته ای به کار می رود کشف کرد.


۲مردی که از این پیشتر برای پلیس شناخته شده بودند در خلال عملیات دستگیر شدند. نفر سوم روز ۵شنبه دستگیر شد.مقامهای فرانسوی می گویند هر ۳ فرد دستگیر شده گرایشهای افراطی داشتند.





  • سیاست شکست خورده سازمان ملل متحد در سوریه




اپوزیسیون سوریه می گوید جانبداری نماینده سازمان ملل متحد از بشار اسد غیرقابل قبول است. استفان دمیستورا نماینده ملل متحد نه یک عنصر بی طرف بلکه حامی رژیم اسد است. رژیمی که مرتکب جنایت جنگی شده است.


دکتر ریاض حجاب هماهنگ کننده هیأت عالی مذاکرات ، سخنان دمیستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه در مورد ضرورت تمرکز بر روی شکست داعش و کوتاه آمدن از سیاست خلاص شدن از رژیم اسد را نسنجیده توصیف کرد. وی تأکید کرد دمیستورا بی طرف نیست و حامی یک طرف خاص یعنی رژیم اسد است


ریاض حجاب ، سخنان دیمستورا را انعکاس شکست سازمان ملل در اجرای قعطنامه های شورای امنیت و احترام به التزاماتش در برابر جامعه جهانی دانست.


محمد صبرا ، مسئول هیأت مذاکره کننده اپوزیسیون سوریه در ژنو ، گفت دمیستورا طوری صحبت کرد گویا که یک ژنرال روسی است . به همین دلیل سازمان ملل باید وی را برکنار کند.





  •  جنایت علیه بشریت در میانمار




دولت میانمار که متهم به جنایت علیه بشریت در حق مسلمانان این کشور است اعلام کرد اجازه تحقیق به هیات های حقیقات یاب سازمان ملل نمی دهد.


آنچه ما شاهد آن هستیم استفاده از مین هایی است که بلحاظ بین المللی ممنوع شده اند . همه به ارتش میانمار اشاره دارند که مسئول کاشتن این مین هاست.


دولت میانمار مستمراً می گوید این شورشیان هستند که این اعمال را انجام می دهند و تنها راه تایید آن این است که به ناظران مستقل و محققان حقوق بشر مانند عفو بین الملل اجازه ورود به منطقه را بدهند.


سازمان ملل متحد یک هیات حقیقت یاب دارد که از شورای حقوق بشر دستور کار دارد تا در این موضوعات تحقیق کند. اما دولت میانمار تاکنون به آنها اجازه چنین کاری را نداده است.





  •  جهان در انتظار آزمایش موشکی کره شمالی است




آزمایشهای پی در پی موشکی و اتمی کره شمالی باعث اضطراب و نگرانی در کل منطقه شده است.


کمتر از یک هفته است که کره شمالی قدرتمندترین آزمایش اتمی خود را انجام داده است اکنون منطقه با وضعیت تحریک آمیز مواجه است.


سی ان ان :‌ مقامهای کره شمالی هم دقیقاً تایید نمی کردند که قرار است پرتاب موشک داشته باشند و بسیاری عوامل به آن بستگی دارد یکی از این عوامل هواست .


هفته گذشته آنها موشکی را از پایتخت در پیونگ یانگ شلیک کردند آنهم در یک روز صاف و روشن زیرا صفی از دوربینها را قرار داده بودند که فیلم این واقعه را بگیرند.آنها می خواستند خبر را اعلام کنند در نتیجه دوربین ها را بطور چشمگیری آماده کرده بودند.


باوجود تنش هایی که در سراسر جهان در مورد ششمین آزمایش اتمی کره شمالی بوجود آمده است بسیاری می ترسندو نگران هستند.


 کره شمالی ماشه انفجاری زیرزمینی را کشید . این انفجار آنچنان قدرتنمند بود که زلزله ای به بزرگی شش و سه دهم ریشتر ایجاد کرد که مردم چین آن را احساس کردند. حتی در روسیه هم آنرا احساس کردند. منابع ما گفتند در پیونگ یانگ چندصد کیلومتر دورتر از محل آزمایش آنرا احساس کردند.





  • چشم انداز تنشهای بیشتر با کره شمالی




آمریکا سکوهای پرتاب کننده موشکی بیشتری را در کره جنوبی مستقر می کند. تهدید کره شمالی جدی تر شده است.


فاکس نیوز:‌ مقامهای دولتی از شلیک موشک بعدی توسط کره شمالی خبر می دهند. در کل هفته گذشته ما تمام تحرکات سکوهای پرتاب کننده موشک های بالستیک را رد یابی میکردیم. گمانه زنی وجود دارد که اگر باز هم پرتابی وجود داشته باشد، می تواند به صورت خط مستقیم و بسمت اقیانوس آرام باشد برخلاف آنچه تاکنون در این چند ماه دیدیم که خط مسیر منحنی بلند بوده و می تواند تهدید بیشتری برای آمریکا محسوب شود.


در یک اقدام اضطراری، ارتش آمریکا ۴ سکوی پرتاب کننده ضد موشکی را مستقر کرد که دو مورد آن در جنوب سئول مستقر شد.





  • حکم دادگاه عدالت اروپا برای توزیع مهاجران




دادگاه عدالت اروپا به سود پذیرش پناهجویان در این قاره حکمی صادر کرد و کشورهایی را که مخالف این مسئله هستند تهدید به پیگرد قضایی کرد.


بعد از جدال چندین کشور اروپایی بر سر سهمیه پناهندگان بویژه پناهندگان سوری، دادگاه عدالت اروپا با صدور بیانیه ای از کشورهای مخالف با پذیرش پناهنده مانند مجارستان، لهستان، چک و اسلواکی خواست تا سهمیه های خود را بپذیرند ، در غیر اینصورت این کشورها در دادگاه عالی اروپا مورد تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.


 آلمان از کشورهای اروپای شرقی خواست تا برای جلوگیری از پیگرد قانونی ، سیاسی و اقتصادی بیشتر، با این خواسته موافقت کنند . ولی منافع این کشورها گاهی اوقات با منافع اتحادیه اروپا همخوان نیست


این اختلافات که اکنون برجسته شده از دو سال پیش شروع شده است، وقتی که نزدیک به دو میلیون مهاجر از طریق دریای مدیترانه به اروپا آمدند . کمیسیون اروپا برنامه ای ارائه داد و براساس آن چند کشور ۱۲۰ هزار مهاجر را پذیرفتند ولی کشورهای اروپای شرقی این برنامه را نپذیرفتند .





  •  هواپیماهای شکارچی طوفان




برای شناخت طوفان مهیب ایرما هواپیماهای آمریکایی به قلب آن می روند تا اطلاعات لازم را جمع آوری کنند.


چند فروند هواپیمای اداره ملی جوی آمریکا روز ۱۲ شهریور با عبور از طوفان ایرما و قرار گرفتن در کانون یا چشم این طوفان استوایی از نزدیک به مشاهده آن پرداختند . کانون این طوفان ۳۰ کیلومتر قطر دارد و وسعتش ۳۳۰ هزار کیلومتر مربع است.


نحوه شکل‌گیری ابرها در چشم طوفان مانند فضای درون یک استادیوم عظیم است ، به این دلیل کارشناسان به آن لقب استادیوم را داده‌اند. چرا دانشمندان وارد قلب طوفان شدند؟


اگرچه دانشمندان با کمک ماهواره های تحقیقاتی می‌توانند حرکت و جابجایی گردبادها را رصد کنند ولی با این حال با کمک هواپیماهای پیشرفته سعی می کنند تا با سفر به قلب گردباد و نمونه برداری و مشاهده و رصد آن از نزدیک به داده‌های تازه‌تری دست پیدا کنند .


یکی دیگر از اهداف این سفر ، قرار دادن وسایل پیشرفته سنجش و اندازه‌گیری در قلب طوفان است تا لحظه به لحظه میزان رطوبت، سرعت باد و فشار هوا اندازه گیری و داده‌ها بطور مستقیم به اداره ملی جوی آمریکا انتقال داده شود.





  • فنون رزمی در میان دختران پاکستانی




در حالیکه ورزش های رزمی در انحصار مردهاست پاکستان قبول کرده که دختران جوان و زنان فنون رزمی و دفاع فردی را بیاموزند. برخلاف ظاهر سرسختانه این فنون رزمی ، لاهور شاهد تعدادی زن جوان است که برای آموختن آن به اینجا آمده اند .


گلشن شهزادی: این ورزش را شش سال است که انجام می دهم . دلم می خواد یک رزمی کار بین المللی بشم . بعضی ها هم به من انتقاد کرده اند ولی عقیده دارم که همه دختر ها این حق را دارند که این ورزش را یاد بگیرند تا توانایی شان را بالاتر ببرند .


محمد ارشاد مربی کاراته می گوید اگرچه امکانات ما کم است ولی این ورزش عامل سلامتی جسمی و اخلاقی فرد می شود . به زنان قدرت دفاع از خود می دهد . علاوه بر این عاملی برای جلوگیری از اعتیاد است.





  • خنثی شدن طرح تروریستی در عربستان سعودی




عربستان سعودی اعلام کرد یک طرح تروریستی را که هدف آن دو مقر وابسته به وزارت دفاع این کشور در ریاض بود خنثی کرده است . دستگاههای امنیتی این کشور اضافه کردند یک گروه اطلاعاتی که علیه امنیت و منافع عربستان سعودی برای کشورهای خارجی کار می کردند دستگیر شده است.





  •  تاکید اردن بر آتش بس سراسری در سوریه




ملک عبدالله دوم پادشاه اردن و سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه بر ضرورت یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه و اهمیت تثبیت آتش بس در جنوب غرب این کشور تاکید کردند . آنها در دیداری در امان در مورد برقراری صلح میان فلسطین و اسرائیل و دست یابی به راه حل سیاسی بحث و تبادل نظر کردند.


از طرفی وزیر خارجه اردن ایمن الصفدی بر اهمیت هماهنگی با روسیه در مورد بحران سوریه تاکید کرد


 او در کنفرانس مطبوعاتی که با همتای روسی اش سرگئی لاورف در امان داشت بر ضرورت آتش بس سراسری در سوریه تاکید کردند . وزیر خارجه اردن همچنین گفت:‌ ما به کمک روسیه و آمریکا در پی ایجاد منطقه امن در سوریه هستیم.





  •  درخواست زنان آلمان از آنگلا مرکل برای حمایت از برابری جنسیتی




خبرگزاری رویتر: گروهی از سازمانهای زنان آلمان در نامه یی به آنگلا مرکل صدراعظم آلمان از وی خواستند بعد از انتخابات 24 سپتامبر، 2مهر حمایت بیشتری از اهدافشان برای شرکت مساوی در صحنه سیاسی و اجتماعی، دریافت حقوق مساوی و برابری جنسیتی به عمل آورد. این نامه را 17 گروه ، امضا کردند که دوازده میلیون و پانصد هزار نفر از زنان در حرفه های مختلف را نمایندگی

لطفا به اشتراک بگذارید: