This browser does not support the video element.

جهان ما-برزیل ، تالاب وحشی پانتانال- قسمت دوم

 

تالاب وحشی پانتانال


اولین ماه بدون باران در پانتانال، برای همه‌ی حیوانات جنگل، ماه خوبی است. مناطق سیل گرفته کمتر شده، و موجودات فوق‌العاده باز می‌گردند. «آگوتی» از خویشاوندان کوچک خوک گینه دانه‌ها و غلات را جمع‌آوری کرده و انبار می‌کند.


حتی سر وکله «تپییِر» هم پیدا می‌شود، این چرنده بزرگ میزان زیادی از غذا را با مکش می‌بلعد، و می‌تواند کار یک خرطوم مکنده را هم انجام دهد.خوک‌های بومی که «پکٍری» نامیده می‌شوند، تقریبا هر چیزی را می‌خورند.


میمونها شامل «هاولا» میزان زیادی از غذا را که با پس رفتن آبهای ناشی از سیل پدیدار شده، جمع‌آوری می‌کنند. سواحل آبها پدیدار می‌شوند، -- و زمینهای تازه را برای استقرار، در دسترس حیوانات قرار می‌دهند.


« اسکیمرهای سیاه»لانه‌های جدیدی را در ماسه‌ها درست می‌کنند.یک ساحل جدید، استراحتگاه سرسبزی را برای خانواده‌ای متفاوت تامین می‌کند، -- «کَپی‌بارا»ها و توله‌های کوچک آنها، موجودات سینه بشگه‌ای، با سوت زدن و سر و صدا کردن برای هم، به همه اطلاع می‌دهند که کجا هستند، این خانواده‌ی بزرگ در کنار هم زندگی می‌کنند، و حتی به بچه‌های همدیگر هم شیر می‌دهند، آنها در مسئولیتهای والدین به هم کمک می‌کنند.


اما این جوان نحیف زود خسته می‌شود و خیلی آسیب‌پذیر است. آنها لقمه حاضرآماده‌ی خوبی برای یک پلنگ آمریکایی یا یک تمساح هستند، یا حتی برای کرکسها و لاشخورها. - آنها همیشه مراقب خطرهستند، - و الان از حضور این ببر که در کناره‌ی آنطرف، خزیده حرکت می‌کند، خبر دارند.


همانطور که این پلنگ در کناره رودخانه جلو می‌رود، متوجه گروه دیگری از طعمه‌ی مورد علاقه‌اش می‌شود. همین الان، یک «کَپی‌بارا»‌یِ کوچک، غذای بسیار خوبی خواهد بود. اما یک پارس هشدار دهنده، و یک پرش سریع، آنها را از دسترس خارج می‌‌کند.


 «کَپی‌بارا»‌ها می‌توانند ۴ تا ۵ دقیقه نفسشان را در زیر آب نگهدارند. تاکتیک آنها، در بازی مرگبارِ موش و گربه‌ی امروز پیروز می‌شود. پلنگ آمریکایی گرسنه به راه خود ادامه می‌دهد. با رسیدن ماه می، فصل خشکی در راه است. اما گرما هنوز به اوج خود نرسیده است. آبهای ناشی از سیل در پانتانال همچنان به کم شدن ادامه می‌دهند.


پرندگان آبی که قبل از این تخم‌گذاری کرده‌اند، در دسته‌های انبوه از راه می‌رسند و باعث سرزنده شدن محیط لانه‌ها با تکاپویشان می‌شوند. فقط یک هفته پس از جفت‌گیری، زوجِ لک‌لک‌های جابیرو، تخم‌گذاریشان را کرده‌اند،


جفت نر غذای تازه‌ای را برای همسرش به خانه می‌آورد. هر دو در پرورش بچه‌ها کمک می‌کنند، نوزادانشان را با بالهایشان از درخشش آفتاب روز حفاظت می‌کنند، و در شب آنها را گرم نگه می‌دارند. هفته‌های اوجِ تابستان از ژوییه تا اوت، فرصتٍ غنیمتی از خوشبختی، به حیوانات زمینی تقدیم می‌کند، و آرامش در پانتانال حاکم می‌شود.


تمساحهای آمریکایی و کاپی‌باراها دیگر گرسنگی نمی‌کشند، درندگان و طعمه‌ها از وقفه‌ای در خصومت لذت می‌برند. این مدت زمانٍ با هم کنار آمدن، حتی ممکن است بخاطر چیزی بسیار غیرمعمول باشد؛ دو ببر آمریکاییِ نر، با هم در کنار رودخانه استراحت می‌کنند.


تا همین مدت اخیر، پژوهشگران معتقد بودند؛ همه‌ی ببرهای آمریکایی نر تنها زندگی می‌کنند، اما در اینجا، رفتار این گربه‌های بزرگ نشان می‌دهد؛ این واقعیت ندارد.شکوفه‌های صورتی بر درختانٍ «ای‌پِی»، پیام‌آور فصل خشکی هستند.


اکنون دمای هوا نزدیک به 40 درجه سانتیگراد در سایه است. پرندگان خودشان را در آب خنک می‌کنند. میمونهای هاولا ، همچنان از غذای آزاد لذت می‌برند. تنها حیواناتی که بایستی برای شرایط سختی که در پیش روست، کاملا ورزیده باشند؛ هاولاها از بزرگترین میمونهای عصر جدید بشمار می‌روند. سروصدای آنها می‌تواند از ۴ کیلومتر آنطرف‌تر شنیده شود

لطفا به اشتراک بگذارید: