درخاطره روزها ۲۵ شهریور – ۱۶سپتامبر

[caption id="attachment_31403" align="alignleft" width="300"]برکناری رضاخان برکناری رضاخان[/caption]

۲۵شهریور ۱۳۲۰ - برکناری رضاخان


در این روز، در کشاکش جنگ جهانی دوم و در آستانة ورود نیروهای متفقین به تهران، دولت «انگلستان» با توافق «شوروی» «رضاخان» را _به علت نزدیکی با آلمان و ایتالیا_ از سلطنت خلع کرده و پسرش «محمدرضا» را که فرد ضعیف‌النفسی بود به جای وی برکرسی سلطنت نشاند.








[caption id="attachment_31405" align="alignleft" width="300"]زمین لرزه طبس زمین لرزه طبس[/caption]

۲۵ شهریور ۱۳۵۷ – زمین لرزه طبس


زمین لرزه ای با قدرت 7/8 ریشتر شهرستان «طبس» و بسیاری از مناطق اطراف آن را در جنوب خراسان لرزاند. زلزلة «طبس» باعث ویران شدن تمامی این شهر شد و 25 هزار تن در جریان آن کشته شدند. از آنجا که این زمین لرزه در جریان اوج گیری انقلاب ضد سلطنتی اتفاق افتاد، به اعتراضات عمومی مردم ایران علیه فساد اداری و ضعف دستگاه‌های امداد رسانی رژیم شاه دامن زد






[caption id="attachment_31407" align="alignleft" width="300"]بزرگترین بحران مالی بزرگترین بحران مالی[/caption]

۱۶سپتامبر ۲۰۰۸ - بزرگترین بحران مالی


 با اعلام ورشکستگی بانک «لیمن برادرز» آمریکا در این روز، جهان وارد بزرگ‌ترین بحران مالی شد. بعد از انتشار خبر ورشکستگی بانکی که 150 سال سابقه و 25 هزار کارمند در سراسر جهان داشت، سونامی اقتصادی بزرگی به وجود آمد که امواج آن کانونهای بزرگ مالی در اروپا و آسیا را نیز به لرزه در آورد. به نحوی که 8 سازمان بین المللی حقوق بشری، آژیرها را به صدا در آوردند.






[caption id="attachment_31409" align="alignleft" width="300"]تشکیل فدراسیون مالزیا تشکیل فدراسیون مالزیا[/caption]

۱۶ سپتامبر ۱۹۶۳ - تشکیل فدراسیون مالزیا


در این روز «فدراسیون مالزیا» مرکب از ایالتهای «مالایا»، «سنگاپور»، «برنئی شمالی» و «ساراواک» که از مستعمرات «انگلستان» بود به صورت یک کشور مستقل پا به عرصه وجود گذارد. در همان روز صدها هزار مالزیایی سفارت انگلستان را در «مالزی» آتش زدند


.






[caption id="attachment_31411" align="alignleft" width="300"]اعدام عمرمختار اعدام عمرمختار[/caption]

۱۶ سپتامبر ۱۹۳۱ -اعدام عمرمختار


«عمربن مختاربن عمر» مشهور به «عمر مختار», رهبر مقاومت انقلابی علیه «فاشیسم» ایتالیا بود که صد سال پیش (1911), روزی که شهر «بنغازی» به اشغال نیروهای ایتالیایی در آمد، پیشرو جنبش ملی لیبی و رهبر مبارزه بر ضد اشغالگران شد. او نزدیک به 30 سال همراه با یارانش با قوای اشغالگر جنگید و سرانجام در 73 سالگی در یک عملیات شناسایی توسط نیروهای ایتالیایی دستگیر و اعدام گردید.

لطفا به اشتراک بگذارید: