در خاطر‌ه روزها ۲۸ شهریور – ۱۹ سپتامبر



[caption id="attachment_32556" align="alignleft" width="300"]ساواک ساواک[/caption]

۲۸ شهریور ۱۳۳۵ – تاسیس ساواک


لایحه تاسیس سازمان اطلاعات وامنیت کشور (ساواک) به تصویب رسید. تا زمان اجرای این قانون در سال ۱۳۳۷، امور اطلاعاتی شهرها در دست اطلاعات شهربانی بود.









[caption id="attachment_32560" align="alignleft" width="300"]آدامز ادمز و عکس معروفش ادی آدامز و عکس معروفش[/caption]

۱۹سپتامبر۲۰۰۴ – درگذشت خبرنگاری که با یک عکس مسیر جنگ ویتنام را تغییر داد


«ادی آدامز» خبرنگار معروف بین‌المللی در 71 سالگی در «نیویورک» درگذشت. وی که برندة 500 جایزه در زمینة کارش بود, معروف‌ترین عکسش مربوط به جنگ «ویتنام» است که نشان میدهد جوانی را پس از دستگیری, دست بسته نزد رئیس پلیس «نگوک لوآن», که در خیابان بر کار مأموران نظارت می‌کرد برده بودند و او بدون هرگونه تحقیقی در برابر چشم مردم تپانچه خود را بیرون کشید و با یک گلوله به مغز جوان, او را به قتل رساند.

«ادی آدامز» که در آنجا حضور داشت از این وضعیت به گونه ‌ای که پلیس متوجه نشود عکس گرفت و این عکس از سوی «آسوشیتدپرس» در سراسر جهان مخابره شد و مردم آمریکا را به تظاهرات گسترده علیه جنگ شوراند. وی به خاطر این عکس برنده جایزة پولیتزر شد.





[caption id="attachment_32563" align="alignleft" width="300"]حق رای زنان در کشور زلاندنو حق رای زنان در کشور زلاندنو[/caption]

۱۹سپتامبر ۱۸۹۳ - حق رأی زنان در کشور زلاندنو


در این روز زنان کشور «زلاندنو» (نیوزیلند) حق شرکت در انتخابات را به دست آوردند.

در این تاریخ «زلاندنو» تابع «انگلستان» بود و هنوز استقلال نداشت.









[caption id="attachment_32567" align="alignleft" width="300"]بیستمین رئیس‌جمهور آمریکا بیستمین رئیس‌جمهور آمریکا[/caption]

۱۹سپتامبر ۱۸۸۱ - ترور بیستمین رئیس جمهور آمریکا


در این روز «جیمز گارفیلد» بیستمین رئیس جمهوری «آمریکا»، چهارماه پس از انتخابش، در ایستگاه راه آهن شهر «واشنگتن» هدف گلولة «چارلز گوتو» قرار گرفت و درگذشت. ضاربش گفت: « «به این سبب گارفیلد را در ایستگاه راه آهن هدف گلوله قرار دادم که وی از دادن مقام دولتی به من مخالفت کرده بود.»







[caption id="attachment_32578" align="alignleft" width="300"]جنگ نادرشاه با اشرف افغان جنگ نادرشاه با اشرف افغان[/caption]

۱۹سپتامبر ۱۷۲۹ – جنگ نادر‌شاه با اشرف افغان


در این جنگ نادرشاه افشار بر اشرف قندهاری در میهماندوست دامغان پیروز شد۱۲ هزار تن از نیروهای اشرف کشته ونادر نیز ۴ هزار کشته وتلفات داشت . عده سربازان نادر ۲۵ هزار تن وشمار نیروهای اشرف ۵۰ هزار نفر بود.



لطفا به اشتراک بگذارید: