در خاطره روزها ۳۰ شهریور – ۲۱ سپتامبر



[caption id="attachment_33209" align="alignleft" width="300"]ایجاد شهرک نارمک ایجاد شهرک نارمک[/caption]

۳۰شهریور ۱۳۳۲- ایجاد شهرک «نارمک» در شرق تهران


کار تفکیک اراضی «نارمک» واقع در شرق مسیل «ابراهیم آباد» که در آن زمان بایر بود، به قطعات 200، 300، 400 و 500 متری به پایان رسید و دو هفته بعد, از طریق قرعه کشی، این قطعات به متقاضیان که اغلب کارمندان دولت بودند، واگذار شدند. حداقل بهای هر متر مربع از این اراضی در آن زمان 4 تومان تعیین شده بود که به اقساط از کارمندان وصول شد.







[caption id="attachment_33211" align="alignleft" width="300"]زمین لرزه در تایوان زمین لرزه در تایوان[/caption]

۲۱سپتامبر ۱۹۹۹- زمین لرزه در تایوان


در این روز, بر اثر یک زمین لرزة شدید در جزیره «تایوان» بیش از 2400 نفر کشته شدند.تایوان در بین دو سنگ بزرگ قرار دارد وبه همین علت زلزله خیز است .







 

[caption id="attachment_33213" align="alignleft" width="300"]تقسیم آلمان تقسیم آلمان[/caption]

۲۱سپتامبر ۱۹۴۹– تقسیم آلمان


«آمریکا», «انگلستان» و «فرانسه» به عنوان فاتحان غربی جنگ جهانی دوم که بخش غربی «آلمان» را در اشغال نظامی داشتند, با ایجاد یک جمهوری فدرال در مناطق اشغالی خود موافقت کردند و به این ترتیب سرزمین «آلمان» تقسیم شد.









[caption id="attachment_33217" align="alignleft" width="300"]هربرت جورج ولز - داستان‌نویس و تاریخدان و جامعه‌شناس انگلیسی هربرت جورج ولز - داستان‌نویس و تاریخدان و جامعه‌شناس انگلیسی[/caption]

۲۱سپتامبر ۱۸۶۶- زادروز نویسنده شهیر انگلیسی


«هربرت جورج ولز» داستان نویس، تاریخدان و جامعه شناس انگلیسی در این روز چشم به جهان گشود و 80 سال عمر کرد. برخی او را پدر داستان نویسی «علوم تخیلی» می‌خوانند. چهار داستان «ماشین زمان»، «جزیره دکترمورو»، «آدم نامرئی» و «جنگ دنیاها» از جمله آثار معروف او میباشند.









[caption id="attachment_33220" align="alignleft" width="300"]تاسیس اولین جمهوری فرانسه تاسیس اولین جمهوری فرانسه[/caption]

۲۱سپتامبر ۱۷۹۲- تأسیس اولین جمهوری فرانسه


در این روز مجلس انقلاب فرانسه, نظام سلطنتی را لغو و « اعلام جمهوری» نمود که در تاریخ به نام «جمهوری اول» فرانسه معروف شد. «جمهوری دوم» در سال 1848 پس از پایان سلطنت «ناپلئون بناپارت», «جمهوری سوم» در سال 1871 بعد از پیروزی قیام مردم علیه «لویی ناپلئون» و «جمهوری چهارم» در سال 1946, پس از آزادسازی فرانسه از اشغال نازی‌ها, توسط «ژنرال دوگل» به وجود آمد.





.  

[caption id="attachment_33224" align="alignleft" width="300"]تصویب آزادی طلاق در فرانسه تصویب آزادی طلاق در فرانسه[/caption]

۲۱سپتامبر ۱۷۹۲- تصویب آزادی طلاق در فرانسه


مجلس ملی فرانسه در دوران انقلاب, سد ممنوعیت مذهبی «طلاق» را شکست و «طلاق» را در آن کشور آزاد کرد. با این وجود بیش از 200 سال طول کشید تا سایر کشورهای کاتولیک مذهب مانند «اسپانیا»، «ایتالیا» و کشورهای آمریکای لاتین, «طلاق» را تحت شرایط سختی به تدریج آزاد کنند.

























لطفا به اشتراک بگذارید: