درخاطره روزها۳مهر-۲۵سپتامبر





[caption id="attachment_34644" align="alignleft" width="250"]تردید سرهنگ پتروف تردید سرهنگ پتروف[/caption]

۳مهر-۲۵سپتامبر۱۹۸۳ تردید سرهنگ پتروف


دستگاه هشدار دهنده، زنگ خطر حمله اتمی به شوروی را به صدا در آورد. اما سرهنگ «استانیسلاو پتروف» نسبت به دقت زنگ خطر تردید کرد، دستگاه دچار اختلال شده بود. در سال ۱۹۹۸معلوم شد اگر اوتردید نمیکرد کره زمین منهدم شده بود.





[caption id="attachment_34646" align="alignleft" width="250"]در گذشت رمارک نویسنده آلمانی در گذشت رمارک نویسنده آلمانی[/caption]

۳مهر-۲۵سپتامبر۱۹۷۰ در گذشت رمارک نویسنده آلمانی


«اریک ماریا رمارک» نویسندة کتاب «زمانی برای زیستن و زمانی برای مردن» در ۷۲ سالگی در گذشت. کتابهای اریک عمدتا نتیجه تجربه‌های زندگانی خود اوست و در آثارش نکوهش شدید مادیگری به چشم میخورد. «جبهه غرب آرام است»، «طاق نصرت»، از دیگر کتابهای اوست.





[caption id="attachment_34648" align="alignleft" width="250"]طاعون در ایتالیا طاعون در ایتالیا[/caption]

۳مهر-۲۵سپتامبر۱۶۳۰ طاعون در ایتالیا


از سال ۱۳۰۰‌میلادی هر چند سال یکبار طاعون سراسر «اروپا» را فرا می‌گرفت و یک دهم مردم، به‌خصوص فقرا را می‌کشت. در این روز اعلام شد طاعونی که در شمال ایتالیا همهگیر شده بود یک میلیون قربانی گرفت.





[caption id="attachment_34650" align="alignleft" width="250"]ترور رهبر ملی گرای سریلانکا ترور رهبر ملی گرای سریلانکا[/caption]

۳مهر-۲۵سپتامبر۱۹۵۹ ترور رهبر ملی گرای سریلانکا


«باندرانایکه» نخست وزیر مترقی «سریلانکا» که به‌شدت تحت تأثیر «دکترمحمد مصدق» بود، به دست یک راهب بودایی کشته شد. بعد از او مردم «سریلانکا» همسر وی «سیریما» را به نخست وزیری برگزیدند. «سیریما» اولین زن نخست وزیر در جهان بود و ۳دوره نخست وزیری کرد.





[caption id="attachment_34651" align="alignleft" width="250"]نخستین تزریق خون نخستین تزریق خون[/caption]

۳مهر-۲۵سپتامبر۱۸۱۸ نخستین تزریق خون


در این روز برای اولین بار در بیمارستان «گایز» لندن، عمل تزریق خون با موفقیت صورت گرفت. از دست دادن خون طی جنگ‌های جهانی محرک ایجاد پیشرفت‌هایی در حوزه تزریق خون شد.





[caption id="attachment_34653" align="alignleft" width="250"]آزادی مطبوعات در آمریکا آزادی مطبوعات در آمریکا[/caption]

۳مهر-۲۵سپتامبر۱۷۸۹ آزادی مطبوعات در آمریکا


در این روز لایحة «آزادی مطبوعات» در «آمریکا» معروف به «Bill of Rights» به تصویب رسید و وارد قانون اساسی این کشور شد. به موجب این قانون، آزادی بیان و قلم و مطبوعات و اجتماعات تضمین گردید.

 



لطفا به اشتراک بگذارید: