درخاطره روزها ۶مهر-۲۸سپتامبر





[caption id="attachment_35806" align="alignleft" width="250"]پیشنهاد تقسیم خاورزمین پیشنهاد تقسیم خاورزمین[/caption]

۶مهر-۲۸سپتامبر۲۸۰میلادی پیشنهاد تقسیم خاورزمین


سکه زرین پروبوس
بهرام دوم شاه ساسانی پیشنهاد «مارکوس اورلیوس امپراتور وقت روم را برای تقسیم خاورزمین میان دو ابرقدرت ایران و روم رد کرد ، ولی اضافه کرد که ایران آماده است با روم در صلح و صفا به سر برد.





[caption id="attachment_35817" align="alignleft" width="250"]درگذشت جمال عبدالناصر درگذشت جمال عبدالناصر[/caption]

۶مهر-۲۸سپتامبر۱۹۷۰ درگذشت جمال عبدالناصر


«جمال عبدالناصر» چهرهٌ ملی جهان عرب، که عمیقاً از مبارزات دکتر «محمد مصدق»، تأثیر پذیرفته بود، در سال ۱۹۵۴ با بهدست‌گرفتن حاکمیت و ملی کردن «کانال سوئز», محبوبیت زیادی در مصر و در دنیای عرب کسب کرد. در این روز براثر سکتة قلبی درگذشت.





[caption id="attachment_35818" align="alignleft" width="250"]تقسیم لهستان بین شوروی و آلمان تقسیم لهستان بین شوروی و آلمان[/caption]

۶مهر-۲۸سپتامبر۱۹۳۹ تقسیم لهستان بین شوروی و آلمان


در این روز نیروهای آلمان از غرب و نیروهای شوروی از شرق، در لهستان به یکدیگر رسیدند. ارتش ۷۰۰ هزار نفری «لهستان» از هم پاشیده شد و وزیران امورخارجة «آلمان» و «شوروی» «فون رپپن ترپ» و «مولوتف» در مسکو قرارداد تقسیم لهستان را امضاء کردند.





[caption id="attachment_35819" align="alignleft" width="250"]درگذشت نویسندهٌ ”موبی دیک درگذشت نویسندهٌ ”موبی دیک[/caption]

۶مهر-۲۸سپتامبر۱۸۹۱ درگذشت نویسندهٌ ”موبی دیک”


«هرمان ملویل» نویسندة معروف آمریکایی در ۷۲ سالگی درگذشت. او که پس از غرق شدن کشتیاش، به جزیرهیی ناشناس پناه برد و در چنگال بومیان اسیر شد، پس از فرار و بازگشت به آمریکا، با انتشار خاطراتش درسال ۱۸۴۳ شهرت بزرگی بدست آورد.





[caption id="attachment_35820" align="alignleft" width="250"]نبرد «یورک تاون نبرد «یورک تاون[/caption]

۶مهر-۲۸سپتامبر۱۷۸۱ نبرد «یورک تاون»


در این روز ۹ هزار نیروی مسلح از مهاجر نشیان ۱۳ گانه انگلیسی آمریکای شمالی، با کمک ۶ هزار سرباز فرانسوی و حمایت توپهای ناوگان فرانسه در ویرجینیارا مورد حمله قراردادند که این نبرد چندروزه به شکست انگلیسیها و تأمین استقلال «ایالات متحده آمریکا» انجامید.

 

لطفا به اشتراک بگذارید: