درخاطره روزها۱۶مهر-۸اکتبر




[caption id="attachment_38414" align="alignleft" width="250"]هزاره حکیم فردوسی هزاره حکیم فردوسی[/caption]

۱۶مهر۱۳۱۳-۸ اکتبر هزاره حکیم فردوسی


مستشرقین و شرکت کنندگان در جلسات کنگره هزاره فردوسی در دارالفنون

در این روز کنگرة بزرگی در تهران به مناسبت هزارمین سال تولد «فردوسی» شاعر حماسه سرای ایران برگزار گردید. به همین مناسبت یک خیابان و میدان مرکزی در «تهران» به یاد وی نامگذاری شد و در «طوس», از بنای مقبرهاش پرده‌برداری گردید.



[caption id="attachment_38415" align="alignleft" width="250"]معاهده صلح ایران و عثمانی معاهده صلح ایران و عثمانی[/caption]

۱۶مهر-۸ اکتبر۱۷۴۶ معاهده صلح ایران و عثمانی


دولت عثمانی که ارتش آن کشور در سال ۱۷۴۵ در منطقه «قارص» از ارتش ایران شکست خورده بود به نادرشاه پیشنهاد کرد که یک پیمان صلح دائم برای حل همه اختلافات دو دولت تنظیم و امضاء شود. نادرشاه بغداد و بصره را فتح کرده بود.





[caption id="attachment_38416" align="alignleft" width="250"]زمین لرزه در چند کشور زمین لرزه در چند کشور[/caption]

۱۶مهر-۸اکتبر۲۰۰۵زمین لرزه در چند کشور


زمین لرزة ۶/۷ریشتری آسیای جنوبی دهها هزار تن تلفات جانی داشت. این زلزله که مرکز آن در ۱۰۰کیلومتری شمال شرقی اسلام آباد بود تا کابل در غرب و بنگلادش در شرق، را لرزاند و خسارات و ویرانی فراوانی به بار آورد.





[caption id="attachment_38417" align="alignleft" width="250"]ترس از «گاو» شهری را به آتش کشید ترس از «گاو» شهری را به آتش کشید[/caption]

۱۶مهر- ۸اکتبر۱۸۷۱ترس از «گاو» شهری را به آتش کشید


نیمه شب زنی با مشاهده «گاو»ی که وارد اطاقش شده بود، سراسیمه فانوس روشن را به سمت گاو پرتاب کرد و ساختمان آتش گرفت. سپس با وزش باد، آتش به سایر خانه ها سرایت کرد و باعث مرگ نزدیک به ۲ هزار تن در شیکاگو گردید.





[caption id="attachment_38418" align="alignleft" width="250"]سان مارینو دارای قانون اساسی شد سان مارینو دارای قانون اساسی شد[/caption]

۱۶مهر- ۸اکتبر۱۶۰۰میلادی سان مارینو دارای قانون اساسی شد


کشور ۳۰ هزار نفری «سان مارینو» در سال ۳۰۱ میلادی در دل «ایتالیا» به وجود آمد. پس از تأمین وحدت «ایتالیا»، «گاریبالدی»؛ میهن پرست بزرگ این کشور نیز توصیه کرد استقلال «سن مارینو» محفوظ بماند.







لطفا به اشتراک بگذارید: