|درخاطره روزها۱۷مهر-۹اکتبر



[caption id="attachment_38739" align="alignleft" width="250"]«ارنستو چهگوارا» انقلابی بزرگ آمریکای لاتین «ارنستو چه گوارا» انقلابی بزرگ آمریکای لاتین[/caption]

۱۷مهر-۹اکتبر۱۹۶۷ترورچه‌گوارا


«ارنستو چه گوارا» انقلابی بزرگ آمریکای لاتین، که نقش برجسته یی در انقلاب «کوبا» داشت، پس از سرنگونی دیکتاتور «کوبا» روانه «بولیوی» شد تا به همراه انقلابیون علیه استبداد «بولیوی» بجنگد. او بعد از ۱۱ماه پایداری حماسی پرحادثه در جنگل‌های «بولیوی» مجروح، دستگیر و دراین روز کشته شد.





[caption id="attachment_38740" align="alignleft" width="250"]زادروز خالق دون کیشوت زادروز خالق دون کیشوت[/caption]

۱۷مهر-۹اکتبر۱۵۴۷ زادروز خالق دون کیشوت


«میگل دو سروانتس ساودرا» نویسنده کتاب «دون کیشوت» در این روز به دنیا آمد و ۶۹ سال عمر کرد. وی که شاعر و نویسنده یی خوش ذوق بود، در جوانی در جنگ اسیر و فروخته شد. همین اسارت و فقر او را تبدیل به نویسنده یی خوب کرد.





[caption id="attachment_38741" align="alignleft" width="250"]پیروزی انقلاب دکتر سون پیروزی انقلاب دکتر سون[/caption]

۱۷مهر-۹اکتبر۱۹۱۱پیروزی انقلاب دکتر سون


در این روز «انقلاب در چین» به نظام سلطنتی پایان داد. دکتر «سون یات سن» که یک سوسیال دمکرات بود. عقاید و اصول «دکتر سون» در ۳ اصل: ناسیونالیسم، دمکراسی و تأمین معاش و رفاه برای همه خلاصه می‌شود.





[caption id="attachment_38742" align="alignleft" width="250"]ترور پادشاه یوگوسلاوی ترور پادشاه یوگوسلاوی[/caption]

۱۷مهر-۹اکتبر۱۹۳۴ترور پادشاه یوگوسلاوی


در این روز پادشاه «یوگسلاوی» به دست یک ناسیونالیست «کروات» ترور شد و «پتر» پسر ۱۰ ساله‌اش را به‌جایش نهادند! این قتل باعث سوء ظن «صربها» نسبت به سایر ملیت‌های کنفدراسیون «یوگسلاوی» و نیز دشمنی با مجارها و ایتالیایی‌ها شد که در طول زمان گسترش یافت.





[caption id="attachment_38743" align="alignleft" width="250"]محبوبیت ادبی آپولوس محبوبیت ادبی آپولوس[/caption]

۱۷مهر-۹اکتبر«۱۷۵میلادی» محبوبیت ادبی آپولوس


در ادبیات غرب، اکتبر سال ۱۷۵ میلادی، ماهی است که در آن، داستان «خر طلایی» نوشته آپولیوس در امپراتوری روم به محبوبیت رسیده بود و جمعا ۱۱۹ رونویس بردار آن را رونویسی می کردند. آپولیوس در این داستان، اوضاع زمان خود و افکار فلسفی و نظرات اصلاحی‌اش را بیان می‌دارد.












لطفا به اشتراک بگذارید: