درخاطره روزها ۲۱مهر-۱۳اکتبر



[caption id="attachment_40255" align="alignleft" width="250"]درگذشت بانوی آواز ایران، مرضیه درگذشت بانوی آواز ایران، مرضیه[/caption]

۲۱مهر۱۳۸۹-۱۳اکتبر درگذشت بانوی آواز ایران، مرضیه


اشرف‌السادات مرتضایی سال ۱۳۰۴ به تشویق مادرش به تمرین آوازخوانی پرداخت. او نخستین خواننده زنی بود که طی ۶۰‌سال زیباترین ترانه‌های ایرانی را به ارمغان آورد. «مرضیه» سال ۱۳۷۳ ایران را ترک کرد و در فرانسه به «مجاهدین» پیوست و عضو شورای ملی مقاومت ایران شد.





[caption id="attachment_40256" align="alignleft" width="250"]درگذشت استاد حسین بهزاد درگذشت استاد حسین بهزاد[/caption]

۲۱مهر۱۳۴۷-۱۳اکتبر درگذشت استاد حسین بهزاد


«حسین بهزاد» پس از «کمال‌الدین بهزاد هراتی» که نقاش دورة صفوی بود، بزرگ‌ترین استاد مینیاتور ایران به شمار می‌آمد. مهارت او در «مینیاتور» باعث شد که برخی او را از «کمال‌الدین بهزاد هراتی» نیز برتر بدانند.





[caption id="attachment_40257" align="alignleft" width="250"]نخستین برندة نوبل از خاورمیانه نخستین برندة نوبل از خاورمیانه[/caption]

۲۱مهر-۱۳اکتبر۱۹۸۸ نخستین برندة نوبل از خاورمیانه


«نجیب محفوظ» داستان نویس مصری برنده جایزه ادبی «نوبل» اعلام شد. وی نخستین نویسنده از منطقه خاورمیانه بود که در طول قرن بیستم برنده این جایزه شده بود. وی در سن ۹۵ سالگی در مصر درگذشت.





[caption id="attachment_40258" align="alignleft" width="250"]درگذشت آهنگساز انگلیسی درگذشت آهنگساز انگلیسی[/caption]

۲۱مهر-۱۳اکتبر۱۹۷۹ درگذشت آهنگساز انگلیسی ربکا کلارک


«ربکا کلارک» آهنگساز بزرگ قرن بیستم تا۹۰ سالگی آهنگ ساخت، و موسیقی تدریس کرد. در فهرستی که «ربکا» از بهترین ویولونیست‌های جهان در قرن بیستم تهیه کرده بود، نام «پرویز یاحقی» نیز دیده می‌شود. وی گفته بود: پرویز یاحقی جانشین نخواهد داشت.





[caption id="attachment_40259" align="alignleft" width="250"]سقوط هواپیمای بوئینگ در شهر سقوط هواپیمای بوئینگ در شهر[/caption]

۲۱مهر-۱۳اکتبر۱۹۷۶ سقوط هواپیمای بوئینگ در بولیوی


یک بوئینگ باری از نوع ۷۰۷ پس از تخلیه بارش در «بولیوی» در جریان بلند شدن از فرودگاه، به علت آتش گرفتن یکی از موتورهایش سرنگون شد در این حادثه‌‌۹۷ تن کشته و صدها تن مجروح شدند.





[caption id="attachment_40260" align="alignleft" width="250"]فتح بابِل و نخستین منشور ملل فتح بابِل و نخستین منشور ملل[/caption]

۲۱مهر-۱۳اکتبر«۵۳۹قبل ازمیلاد» فتح بابِل و نخستین منشور ملل


 استوانه کورش

«کوروش» بنیانگذار کشور ایران، «بابِل» را که تحت حکومت استبدادی بخت النصر بود تصرف کرد.‌۱۶ روز بعد، اعلامیه تاریخی «کوروش» که از آن به عنوان نخستین «منشور ملل و حقوق انسان» نام برده میشود و سفال‌نبشته‌اش معروف به «استوانه کوروش» موجود است صادر شد.







لطفا به اشتراک بگذارید: