در خاطره روزها ۴آبان -۲۶اکتبر

 

[caption id="attachment_44348" align="alignleft" width="250"]درگذشت سلطان جاز ایران درگذشت سلطان جاز ایران[/caption]

۴آبا ن۱۳۸۲-۲۶اکتبر درگذشت سلطان جاز ایران


«ویگن دِردِریان» خواننده سرشناس میهن که بیش از 600 ترانه اجرا کرد، در ۷۳سالگی درگذشت. او از ملودیهای ارمنی، ترکی و گاه اروپایی بهره برد و با پشتکاری بی‌نظیر، آغازگر موسیقی «پاپ» ایران شد و تا کسب عنوان «سلطان جاز ایران» پیش رفت.





[caption id="attachment_44349" align="alignleft" width="250"]درگذشت یحیی دولت‌آبادی درگذشت یحیی دولت‌آبادی[/caption]

۴ آبان۱۳۱۸-۲۶‌اکتبر درگذشت یحیی دولت‌آبادی


«یحیی دولت آبادی» شاعر میهن پرستی که نقش موثری درپیشرفت اهداف انقلاب مشروطه داشت در 77 سالگی درگذشت. او خدمات ارزنده‌ای در نشر فرهنگ و ایجاد مدارس داشت، با اشعار میهنی و شورانگیز خود به دفاع از آزادی و آرمان‌های انقلابی ‌پرداخت.





[caption id="attachment_44350" align="alignleft" width="250"]ارتش روسیه در خاک ایران ارتش روسیه در خاک ایران[/caption]

۴ آبان۱۲۹۶-۲۶‌اکتبر ارتش روسیه در خاک ایران


با وجود اعلام بی‌طرفی ایران در «جنگ جهانی اول» واحدهای ارتش روسیه تزاری، در این روز وارد «بندر انزلی» شده و راهی «تهران» شدند. گروهی از رجال وقت ازتهران خارج و «احمدشاه قاجار» هم به اندیشه انتقال پایتخت از «تهران» به «اصفهان» افتاد.





[caption id="attachment_44351" align="alignleft" width="250"]قتل رئیس جمهور کره جنوبی قتل رئیس جمهور کره جنوبی[/caption]

۴‌آبان-۲۶‌اکتبر۱۹۷۹قتل رئیس جمهور کره جنوبی


«کیم جائه کیو» رئیس سازمان اطلاعات «کره جنوبی» در جریان ملاقات خود با «پارک چونگ هی» رئیس جمهور 62 ساله این کشور، با شلیک گلوله او و محافظش را کشت.

«کیم» با «پارک» بر سر نحوه سرکوب دانشجویان اختلاف داشت، که بعدا اعدام شد.





[caption id="attachment_44352" align="alignleft" width="250"]تأیید کرسی چین در سازمان ملل تأیید کرسی چین در سازمان ملل[/caption]

۴ آبان-۲۶‌اکتبر۱۹۷۱ تأیید کرسی چین در سازمان ملل


22 سال پس از تأسیس «جمهوری چین» در سال 1949، «مجمع عمومی سازمان ملل» در این روز رأی داد، کرسی «چین» که تا پیش از آن در اختیار جزیره «تایوان» بود به صاحب اصلی آن داده شود.





[caption id="attachment_44353" align="alignleft" width="250"]تأسیس صلیب سرخ جهانی تأسیس صلیب سرخ جهانی[/caption]

۴‌آبان-۲۶‌اکتبر۱۸۶۳تأسیس صلیب سرخ جهانی


اولین ایده این سازمان توسط «جین هنری دونانت» سوئیسی مطرح شد که تحت تاثیر 40هزار کشته و مجروح رها شده در جنگ «سولفرینو» قرار گرفته بود. در این روز ضمن کنفرانسی در ژنو, «صلیب سرخ جهانی» تأسیس شد.

لطفا به اشتراک بگذارید: