This browser does not support the video element.

اجلاس کمیته سوم مجمع عمومی ملل متحد – محکومیت نقض حقوق بشر و اعدامها

اجلاس کمیته سوم مجمع عمومی ملل متحد


اجلاس کمیتة سوم مجمع عمومی ملل متحد، سخنان نمایندگان کشورها پس از سخنرانی عاصمه جهانگیر، محکوم‌کردن موج اعدامها و نقض حقوق بشر در ایران و تاکید بر ضرورت بازدید گزارشگر ویژه از ایران

 

در اجلاس کمیتة سوم مجمع عمومی، پس از ارائة گزارش شش‌ماهة خانم عاصمه جهانگیر،

نمایندة آمریکا طی سخنانی خواهان بازدید گزارشگر ویژه از ایران شد، و گفت: «ما تلافی‌جویی‌های جاری حکومت ایران را علیه افرادی که با گزارشگر ویژه ارتباط برقرار می‌کنند محکوم می‌کنیم... گزارشگر ویژه گزارش‌های متعددی را دربارة استفاده از شکنجه و دیگر مجازات‌های بی‌رحمانه، غیر انسانی و تحقیرآمیز زندانیان دریافت کرده است؛ از جمله... قطع اعضای بدن، سنگسار و شلاق‌زدن به‌عنوان مجازات و شکنجه‌های فیزیکی و روانی برای اعتراف اجباری. ما در نگرانی گزارشگر نسبت به رفتار غیر انسانی با زندانیان عقیدتی اشتراک نظر داریم؛ از جمله منع رسیدگی‌های پزشکی که بسیاری را در معرض خطر مرگ قرار می‌دهد».

وی با محکومیت موج اعدام‌ها، از جمله اعدام نوجوانان توسط رژیم آخوندی به سایر اقدامات سرکوبگرانة رژیم علیه پیروان مذاهب مختلف نیز اشاره کرد.

نمایندة انگلستان در سخنانش، تأکید کرد: ما تماماً از فراخوان برای منجمد کردن مجازات مرگ، از جمله لغو فوری مجازات مرگ برای کودکان (در ایران)، حمایت می‌کنیم...

وی از رژیم آخوندی خواست، اجازة دسترسی کامل گزارشگر ویژة ملل متحد به ایران را بدهد.

پس از آن نمایندة ایرلند نگرانی عمیق کشورش را نسبت به موج اعدام‌ها و به‌ویژه اعدام نوجوان ابراز کرد، و گفت: «ما حکومت ایران را فرا می‌خوانیم تا با هدف لغو مجازات مرگ، اعدام‌ها را به‌حالت تعلیق درآورد».

وی افزود: «ما با نگرانی متوجه وخامت وضعیت برای مدافعان حقوق بشر هستیم که از حق خود برای آزادی عقیده و بیان استفاده می‌کنند...».

نمایندة نروژ نیز نگرانی کشورش را نسبت به نقض حقوق بشر توسط رژیم در زمینه‌های مختلف ابراز کرد؛ از جمله استمرار اعدام‌ها، نقض حقوق زنان، سانسور اینترنت و مطبوعات و دستگیری و بازداشت خودسرانة مدافعان حقوق بشر.

سپس نمایندة آلمان تأکید کرد که وضعیت حقوق بشر در ایران هم‌چنان وخیم است... آلمان به‌طور خاص نگران اعدام‌ها است که هم‌چنان با نرخ هشداردهنده‌یی جریان دارد...

نمایندة کانادا در سخنانش بر وجود مختلف نقض حقوق بشر توسط رژیم آخوندی انگشت گذاشت و از جمله بر این موارد تأکید کرد: اعدام متهمان نوجوان، بازداشت و دستگیری‌های خودسترانه، فقدان روند مناسب قضایی، تبعیض جاری علیه زنان، قومیت‌ها و پیروان مذاهب مختلف.

وی گفت: «ما هم‌چنین عمیقاً نگران گزارش‌ها دربارة اقداماتی هستیم که به‌منظور جلوگیری از تلاش افراد برای دسترسی به اطلاعات و تلاش برای پاسخگویی به نقض‌های حقوق بشر در گذشته صورت می‌گیرد».

نماینده اتحادیة اروپا در سخنان خود گفت: ما هم‌چنان نسبت به وضعیت حقوق بشر (در ایران) نگرانیم. اعدام متهمان نوجوان، با نرخی بی‌سابقه ادامه یافته است. ما هم‌چنان از (رژیم) ایران می‌خواهیم که فوراً مجازات مرگ را به‌خصوص در ارتباط با (متهمان) نوجوان لغو کند...

نمایندة اتحادیة اروپا نیز از رژیم آخوندی خواست که اجازة بازدید گزارشگر ویژه از ایران را بدهد.

نمایندة جمهوری چک گفت: ما به‌طور خاص از این‌که اجرای مجازات مرگ، به‌ویژه اعدام نوجوانان با نرخی هشداردهنده، ادامه می‌یابد، شوکه شده‌ایم.

در ادامة این جلسه خانم جهانگیر به سئوالات هیأت‌ها پاسخ گفت. وی بار دیگر بر لزوم بازدید خود از ایران تأکید کرد، و افزود: من اطلاعاتم را از ایرانیان در داخل و خارج کشور به‌دست می‌آورم و به همین دلیل در بیانیه‌ام از آنها تقدیر کردم، چون از ریسکی که آنها تقبل می‌کنند، آگاهم... من تا وقتی این اطلاعات را تدقیق نکرده باشم، آن‌را وارد گزارشم نمی‌کنم».

پس از آن نمایندة فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران، نسبت به گزارش گزارشگر ویژه و محکومیت بین‌المللی موج اعدام‌ها و جنایات رژیم آخوندی با غیظ و سراسیمگی واکنش نشان داد و در پاسخ به فراخوان‌های فزاینده برای بازدید گزارشگر از ایران با وقاحت گفت: اگر 192 گزارشگر ویژه برای همة کشورهای عضو سازمان ملل وجود داشت، ما از او استقبال می‌کردیم! ما با بررسی دوره‌یی جهانی (حقوق بشر) و مأموریت گزارشگر ویژه، این‌طور برخورد می‌کنیم!

 

دیکتاتوری آخوندی وحشت زده از اعتلای کارزار دادخواهی و راه یافتن آن پس از ۲۹سال به گزارش رسمی گزارشگر ویژه ملل متحد و کمیته سوم مجمع عمومی، واکنشی به شدت هراسان نشان داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم در واکنش به این گزارش گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص گزارشگر ویژه و گزارش هایی که به مجمع عمومی و شورای حقوق بشر ارایه می کنند, موضعی اصولی و مبتنی بر ماهیت سیاسی و ناعادلانه انتصاب گزارشگر برای وضعیت حقوق بشر در کشورمان است. بر همین اساس, معتقدیم گزارش های گزارشگر ویژه بر پایه قطعنامه ای غیرعادلانه و غیرمنصفانه مبتنی بر اهداف و اغراضِ سیاسی و بدخواهانه ی معدود کشورهای مشخص و مغرض تهیه و ارائه می شوند و لذا فاقد مشروعیت و اعتبار است.

سخنگوی وزارت خارجه رژیم گفت پاسخ حکومت آخوندی را نماینده رژیم در اجلاس کمیته سوم قرائت کرده است.

اشاره وی به اظهارات نماینده فاشیسم مذهبی است که با وقاحت وفضیحت بسیار گفته بود اگر 192 گزارشگر ویژه برای همه کشورهای عضو سازمان ملل تعیین شود،آنگاه رژیم به خانم جهانگیر اجازه خواهد داد که به ایران سفر کند
لطفا به اشتراک بگذارید: