درخاطره روزها۱۴آبان-۵نوامبر

 

[caption id="attachment_46665" align="alignleft" width="250"]دستگیری مادران شهیدان و زندانیان دستگیری مادران شهیدان و زندانیان[/caption]

۱۴آبان-۵نوامبر۱۳۸۸دستگیری مادران شهیدان و زندانیان


در وحشت از گسترش تجمع مادران و زندانیان سیاسی که هر شنبه در پارک لالة تهران جمع شده و راه‌پیمایی اعتراضی می‌کردند، مزدوران اطلاعات و نیروی انتظامی، در این روز بیش از 30 تن از مادران را دستگیر کرده و به کمیتة وزرا بردند.







[caption id="attachment_46666" align="alignleft" width="250"]کناره‌گیری مهندس بازرگان کناره‌گیری مهندس بازرگان[/caption]

۱۴آبان-۵نوامبر۱۳۵۸ کناره‌گیری مهندس بازرگان


در پایان دومین روز از تصرف سفارت آمریکا در تهران توسط نیروهای «خمینی»، رئیس دولت موقت پس از 268 روز حکومت، کناره‌گیری دولت خود را تسلیم کرد و علت آن را، رویدادهای اخیر کشور (تصرف سفارت آمریکا و کارشکنی افراد و گروه‌های وابسته به خمینی) دانست.





[caption id="attachment_46667" align="alignleft" width="250"]مؤثرین اعتصاب مطبوعات مؤثرین اعتصاب مطبوعات[/caption]

۱۴آبان-۵نوامبر۱۳۵۷ مؤثرین اعتصاب مطبوعات


در پی یک رشته تظاهرات گسترده که در چند نقطه از تهران به تیراندازی مأموران و قتل شماری از تظاهرکنندگان منجر شد، روزنامه‌ها و جراید کشور دست به یک اعتصاب عمومی علیه سانسور و اختناق حکومت شاه زدند. که طولانی‌ترین اعتصاب روزنامه نگاری شد.







[caption id="attachment_46668" align="alignleft" width="250"]‌۲۰۰۵نادیا؛ غزلی که ناتمام ماند ‌۲۰۰۵نادیا؛ غزلی که ناتمام ماند[/caption]

۱۴آبان-۵نوامبر ‌۲۰۰۵نادیا؛ غزلی که ناتمام ماند


«نادیا انجمن» شاعر 25 سالة افغانستان در این روز به قتل رسید. «نادیا»که از 15 سالگی به سرودن پرداخت، آغاز کارش با اشغال «هرات» توسط «طالبان» و حصار مضاعف زنان مصادف شد.

سرانجام نادیای 25 ساله، مظلومانه در زیر ضربات مشت و لگد همسرش جان باخت.





[caption id="attachment_46679" align="alignleft" width="250"]1492 میلادی کشف ذرت 1492 میلادی کشف ذرت[/caption]

۱۴آبان-۵نوامبر 1492 میلادی کشف ذرت


«کریستوف کلمب » کاشف قاره آمریکا، در پی آشنا شدن با «سیب زمینی»، «گوجه فرنگی» و «توتون» در «کوبا»، در این روز با نوعی غله که بومیان آن را به جای «گندم» مصرف می‌کردند روبرو شد. او با انتقال بذر ذرت به اروپا، به قحطی پایان داد.



لطفا به اشتراک بگذارید: