درخاطره روزها ۱۷ آبان-۸نوامبر



[caption id="attachment_47346" align="alignleft" width="250"]طرح خودمختاری کردستان ایران طرح خودمختاری کردستان ایران[/caption]

۱۷آبان-۸نوامبر۱۳۶۲طرح خودمختاری کردستان ایران


«شورای ملی مقاومت ایران» به‌منظور برقراری نظام سیاسی مبتنی بر اراده و حاکمیت مردم، طرح «خودمختاری کردستان ایران» را تصویب کرد. در این طرح, تشکیل یک ارگان قانون‌گذاری در امور داخلی منطقة خودمختار پیش‌بینی شده، ادارة کلیة امور منطقة خودمختار منهای امور مربوط به دولت مرکزی در صلاحیت ارگان‌های خودمختار قرار داده شده و زبان کردی به‌عنوان زبان رسمی تدریس و مکاتبه داخلی در منطقه اعلام شده است.





[caption id="attachment_47347" align="alignleft" width="250"]آغاز محاکمه دکتر مصدق آغاز محاکمه دکتر مصدق[/caption]

۱۷آبان-۸نوامبر ۱۳۳۲آغاز محاکمه دکتر مصدق


دکتر «مصدق» گفت: برکناری من یک کودتای خارجی بود. کودتا یعنی برکنار کردن دولت از طرق غیر قانونی، بنابراین کودتاگران مجرمند، نه من که برگزیدة ملت و رئیس قانونی دولت هستم.
بازار تهران تعطیل و تظاهرات مردم در چند شهر ازجمله تهران و تبریز آغاز شد.





[caption id="attachment_47348" align="alignleft" width="250"]درگذشت ویل دورانت درگذشت ویل دورانت[/caption]

۱۷آبان-۸نوامبر ۱۹۸۱درگذشت ویل دورانت


«ویل دورانت» مورخ، فیلسوف و نویسنده مشهور آمریکایی که مجموعة کتاب‌های «تاریخ تمدن» را به رشتة تحریر درآورد، در 96 سالگی درگذشت. وی پیش از نوشتن «تاریخ تمدن»، تاریخ فلسفه و فلسفه و مسائل اجتماعی را تألیف کرد. او گفته در میهن‌دوستی، همتای «فردوسی» به دنیا نخواهد آمد.





[caption id="attachment_47349" align="alignleft" width="250"]زادروز نخستین جراح پیوند قلب زادروز نخستین جراح پیوند قلب[/caption]

۱۷آبان-۸نوامبر ۱۹۲۲زادروز نخستین جراح پیوند قلب


«کریستیان بارنارد» که در سال 1969 برای نخستین بار در تاریخ دست به عمل پیوند قلب زد، در این روز بدنیا آمد و 79 سال عمر کرد. وی که با اینکار، راه را برای بقیة جراحان باز کرد، تا سال 1983، ظرف 14 سال 79 عمل پیوند قلب انجام داد.







[caption id="attachment_47350" align="alignleft" width="250"]نویسندة پرفروش‌ترین کتاب قرن نویسندة پرفروش‌ترین کتاب قرن[/caption]

۱۷آبان-۸نوامبر ۱۹۰۰زادروز نویسندة پرفروش‌ترین کتاب قرن


«مارگارت میچل» نویسنده رمان «بر باد رفته» که به 35 زبان ترجمه شده است، در این روز بدنیا آمد و 49 سال زندگی کرد. وی که فقط همین یک داستان را نوشت، قبلاً خبرنگار روزنامه بود.







[caption id="attachment_47351" align="alignleft" width="250"]گشایش موزة لوور در پاریس گشایش موزة لوور در پاریس[/caption]

۱۷آبان-۸نوامبر ۱۷۹۳گشایش موزة لوور در پاریس


ساختمان موزة «لوور» قبل از «انقلاب کبیر فرانسه» یکی از کاخ‌های سلطنتی بود و در آن آثار با ارزش هنری نگهداری می‌شد. پس از انقلاب فرانسه، موزة سلطنتی در اختیار مردم قرار گرفت و به تدریج تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های دیدنی جهان شد.

لطفا به اشتراک بگذارید: