نیکی هیلی:‌ رژیم ایران باید دسترسی کامل به همه سایتهایش را تضمین کند

نیکی هیلی:‌ رژیم ایران باید دسترسی کامل به همه سایتهایش را تضمین کند:


روز پنجشنبه نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل‌متحد با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کرد.

سایت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل‌متحد گزارش داد:‌ سفیر نیکی هیلی تأکید کرد دسترسی کامل و شفاف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر تمامی فعالیتهای رژیم ایران باید تضمین شود. تحقیقات قاطع از این فعالیتها باید صورت بگیرد

سی بی‌اس نیوز ضمن انعکاس خبر این دیدار خاطرنشان کرد:

این هفته 13تن از سناتورهای آمریکایی از نیکی هیلی خواستند در دیدار با آمانو بر تحقیقات کامل از فعالیتهای اتمی رژیم ایران و تبعیت کامل این رژیم تأکید کردند

سناتورها در نامه به نیکی هیلی نوشتند «زمانی که دونالد ترامپ برجام را افشا می‌کرد قول داد «بازرسان خواهند توانست به مکانهای مشکوک دسترسی داشته باشند»... .

قلب موضوع نظارت و تأیید توافق اتمی در ماده‌ای است که در ضمیمه 1 برجام قید شده است. در این ماده معروف به «بخش T» دسترسی به سایتهای نظامی رژیم ایران تعیین شده است.

آن ماده رژیم ایران را از فعالیتهای مربوط به تسلیحات اتمی منع می‌کند و تجهیزات با مصارف دوگانه را تحت کنترل در می‌آورد زیرا ممکن است برای تولید تسلیحات اتمی استفاده شود.

گشودن اماکن نظامی به روی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قلب شروط آمریکا برای ماندن در برجام است.

آمانو اذعان کرده است نگرانی‌هایی در مورد توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تأیید برخی از فعالیتهای اتمی گذشته رژیم ایران دارد. برای اطمینان از تاییدیه، آمانو می‌خواهد رژیم ایران از توافقنامه موسوم به «پروتکل الحاقی» تبعیت نماید. رژیم ایران این توافقنامه را امضا کرده ولی باید آن را تصویب کند.
لطفا به اشتراک بگذارید: