This browser does not support the video element.

عجایب هفتگانه جدید جهان -مستندتاریخی -۲۱ آبان ۹۶

 

عجایب هفتگانه جدید دنیا یکی از بهترین بناهای ساخته شده توسط بشریت دیوار چین که یکی از هفت اعجاز جهان شمرده می شود، در جهان به لحاظ زمان ساخت طولانی ترین و بزرگترین مهندسی تدافعی نظامی در دنیای کهن است.


 

با عجایب هفتگانه جدید جهان روبه‌رو شوید. خودتان را آماده کنید تا با لیست جدید عجایب هفت گانه دنیا روبه‌رو شوید. دیگر باغ‌های معلق بابل و نیایشگاه آرتیمیس و فانوس اسکندریه آنقدرها هم خیره‌کننده نیستند.
بیشتر عجایب هفت‌گانه قدیمی، دیگر در جهان موجود نیستند و امروزه کاملا از بین رفته‌اند. اما متقابلا عجایب هفتگانه جدیدی سربرآورده‌اند که در نوع خود کاملا منحصر به فرد هستند. در سال 2007 پس از یک رای‌گیری در میان 100 میلیون نفر،

لیست عجایب هفتگانه جدید، تنظیم و منتشر شد. عجایبی که از میان 21 بنا که هنوز برپا هستند، انتخاب شده‌اند. نگاهی داریم به این هفت اثر خاص و تاریخی معماری.


  • مجسمه مسیح رهایی بخش در ریو




مجسمه مسیح رهایی بخش در ریو یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان می باشد. این مجسمه در یکی از بالاترین نقاط شهر ریو، در ارتفاع 700 متری با 30 متر بلندی ساخته شده است. ساخت این مجسمه در سال 1921 آغاز شد و تا سال 1931 ادامه داشت،

هزینه آن در آن زمان 250 هزار دلار بود که معادل 3.5 میلیون دلار امروزی است. این مجسمه که بیش از هزار تن وزن دارد در روز و شب از هر نقطه ای در شهر قابل دیدن است. این مجسمه حالت ایستاده عیسی مسیح را در حالیکه دستان خود را کاملاً باز کرده است،

نشان می دهد. این حالت نشان دهنده پذیرش همه انسانها در آغوش مسیح است. مجسمه عیسی مسیح اینک به نماد برزیل تبدیل شده و شهرتی جهانی پیدا کرده است. توریستهایی که از برزیل دیدن می کنند حتماً به دیدن این مجسمه نیز می روند.

دست چپ این مجسمه به سمت شمال شهر و دست راست آن به سمت جنوب شهر اشاره می کند. مناظر بسیار جذابی را می توان از آنجا مشاهده کرد که نفس را در سینه بیننده حبس می کند. این مناظر شامل شهر Rio، خلیج، کوه Sugarloaf و ساحل رودخانه های Copacabana و Ipanema می شود. علاقمندان به فوتبال نیز می توانند منظره ای از استادیوم را مشاهده نمایند


  •  ال کاستیلو در چیچن ایتزا




در مرکز منطقه یوکاتان در مکزیک، چیچن ایتزا، یک ساختمان فوق العاده قدیمی است که در سال های 600 قبل از میلاد ساخته شده است. این بنا جمعا 365 پله دارد، دقیقا به اندازه تعداد روزهای هر سال. این معبد در زمان حمله اسپانیا به صورت متروک رها شد و تا مدت ها به صورت متروک باقی ماند.

چیچن ایتزا این روزها با طرح های باز سازی، ظاهری دوباره زیبا به خود گرفته است.

 

مجموعة چیچن ایتزا شامل چندین ساختمان سنگی است که قبلاً به عنوان قصر، معبد، حمام، مغازه و ... به کار می‌رفته اند. مهمترین اثر این مجموعه، El Castillo ( به معنای قلعه در اسپانیولی) است که عبارتست از هرمی پلکانی که از هر چهار طرف دارای پله‌هایی تا بالای هرم است. این معبد، متعلق به خدای آسمان بوده است.


  • ماچو پیچو در آندس، پرو




ماچو پیچو معروف به اینکا توسط یک باستان شناس کشف شد.این بنای مخروبه معروف "اینکا" در سال 1911 توسط یک باستان شناس کشف شد. ماچو پیچو که در میان کوه های متعددی ساخته شده، در ارتفاع 2430 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

این شهر شامل 150 خانه، معبد، انبار و ... است و در اطرافش به اندازه ای زمین کشاورزی دارد که می تواند کل جمعیت روستا را به راحتی تامین کند. هدف از ساخت این مکان، ایجاد یک پناهگاه امن برای افراد محلی بوده است اما پس از حمله اسپانیا و تسخیر تمامی منطقه، این شهر نیز به صورت کامل رها شد.

ماچو پیچو با دیوارهای سنگی جلا داده‌شده مطابق با معماری کلاسیک اینکاها ساخته شده‌است. اولین بنای این مجموعه این‌تی‌هوآتانا است که به اسپانیایی یعنی معبد خورشید که اطاقیست با ۳ پنجره و در منطقه‌ای از ماچو پیچو که باستانشناسان آن را منطقة مقدس می‌نامند، قرار دارد.

ماچو پیچو در حدود سال ۱۴۵۰ میلادی در ارتفاعات مقر مرکزی امپراتوری اینکاها ساخته شده‌است. این شهر در حدود ۱۰۰ سال بعد در پی پیروزی اشغالگران اسپانیا متروکه شد.در سال ۲۰۰۳ میلادی تعداد توریست‌های این شهر باستانی 400هزار نفر بوده‌است.

ماچو پیچو به‌عنوان میراث جهانی یونسکو در سال ۱۹۸۳ میلادی به ثبت رسید. و این منطقه «یک شاهکار کامل معماری و نشانه‌ای منحصر به فرد از تمدن اینکاها» نامیده شد. این اثر هم اکنون به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید شناخته می‌شود.


  • شهر تاریخی پترا در اردن




شهر تاریخی پترا در اردن به عنوان جواهر اردن محسوب میشود و درشمار عجایب هفتگانه جدید دنیا می باشد. این شهر که در نوع خود بی نظیر است در تپه های قرمز رنگ پترا ساخته شده و به عنوان جواهر اردن محسوب می شود.

قدمت پترا در حدود 2000 هزار سال تخمین زده شده است و تا سال 1812 از دید جهان غرب مخفی بود. پترا در حال حاضر پربازدید ترین مکان توریستی اردن است و سازمان یونسکو نیز آن را به عنوان یکی از مهم ترین آثار ساخته شده توسط بشریت معرفی کرده است.

این شهر باستانی در ۲۶۲ کیلومتری جنوب شهر امان پایتخت اردن ودر غرب راه اصلی بین شهر امان وشهر عقبه واقع شده‌است. شهری است به کمال که همة آن در کوه و در تخته سنگهایی به رنگ گل سرخ یا رنگ صورتی تراشیده شده‌است.

از اینجاست که نام این شهر زیبا پترا نهاده شده‌است. کلمه (پترا) به زبان یونانی به معنی (صخره) است وچون این شهر باستانی تماماً در صخره ایجاد شده‌است آنرا پترا نامیده‌اند.


  • کولوسئوم در رم




کله زئوم جالب ترین ساختمان بنا شده توسط امپراطوری رم است .این بنا که در سال 72 بعد از میلاد ساختش آغاز شد جالب ترین ساختمان بنا شده توسط امپراطوری رم است. این بنا معروفترین آمفی تئاتر عظیم تاریخی است که به شکل یک دایرة کشیده ساخته شده.

تعداد ردیف‌های صندلی آن به تعداد پنجاه هزار ودارای ۸۰ در ورودی است. کولوسئوم در ابتدا به منظور تماشای مسابقات میان حیوان ها ساخته شد و سپس برای نبرد میان گلادیاتورها استفاده شد.

در این مجموعه امپراطور روم شاهد فجیع ترین جنایات به شکل کشتار بردگان و مسیحیان بوده‌است نبرد‌های خونین بر سر مرگ و زندگی گلادیاتور‌ها یکی از سرگرمی‌های روزانه امپراطوران و اشرافیان روم بوده‌است .

قدمت تاریخی و شکوه و جلال این عمارت از یک سو و کارامدی آن برای اجرای نمایش و امکان کنترل جمعیت، از سوی دیگر، باعث شد این تماشاخانه یکی از بزرگترین بناهای معماری روم باستان به شمار آید. هزینه ساخت این بنا به پول امروزی در حدود 1 میلیارد دلار است.


  • تاج محل در هندوستان




تاج محل با ارزش ترین ساختمان ساخته شده در هند و جزء عجایب هفتگانه جهان .تاج محل با ارزش ترین ساختمان ساخته شده در هند است که توسط پنجمین امپراطور گورکانی هند و به یاد همسر درگذشتة ایرانی تبارش ارجمندبانو بنا شد.

ساخت این بنا در سال 1642 آغاز شد و 22 سال زمان برد. در عملیات ساخت تاج محل از بیش از 20 هزار کارگر و هزار فیل استفاده شد. گفته شده که امپراطور مغول پس از پایان ساخت این بنا دستور داد تا دست معمار را قطع کنند تا دیگر هیچ وقت بنایی بهتر از این مکان نسازد.

این ساختمان بر پایه مخلوطی از معماری ایرانی، هندی و اسلامی تأسیس شده‌است و در ساخت آن 20 هزارهنرمند،کارگر، استادکار، معمار، سنگ‌تراش، نقاش، فلزکار و جواهرتراش به‌مدت بیست و دو سال کار کرده‌اند هزینه ساخت تاج محل با پول امروزی در حدود 1 میلیارد دلار است.


  • دیوار بزرگ چین




دیوار بزرگ چین از عجایب هفتگانه جدید دنیا و یکی از بهترین بناهای ساخته شده توسط بشریت دیوار چین که یکی از هفت اعجاز جهان شمرده می شود، در جهان به لحاظ زمان ساخت طولانی ترین و بزرگترین مهندسی تدافعی نظامی در دنیای کهن است.

یکی از بهترین بناهای ساخته شده توسط بشریت. در حدود 2 هزار سال زمان صرف ساخت این مکان شد. جالب است بدانید هدف از ساخت این دیوار، حفاظت چین در برابر حمله مغول ها بود که در نهایت باعث ضعف بیشتر دولت چین شد.

گفته شده که اگر قرار باشد چنین بنایی امروزه ساخته شود هزینه آن در حدود 260 میلیارد دلار خواهد بود. در ساخت دیوار چین امپراطوران مردم را به اجبار به کار می گرفتند که در نهایت باعث کشته شدن افراد بسیار در زمان ساخت دیوار شد.

این دیوار در نقشه جغرافیایی چین ۷۰۰۰ کیلومتر امتداد یافته است. این اثر سال ۱۹۸۷ در "فهرست میراث جهانی " ثبت شد. تاریخ ساخت دیوار چین به قرن ۹ قبل از میلاد باز می گردد. اکنون مقاومت دیوار چین به عنوان یک مانع نظامی از بین رفته است.

اما زیبایی معماری مخصوص آن دیدنی است . زیبایی دیوار چین پر ابهت ، و باعظمت است. از دور دیواری بلند و پر پیچ و خم بر روی کوه‌ها همانند اژدهایی در حال حرکت به چشم می خورد و صحنه‌ای شکوهمند ایجاد شده است .

از نزدیک ، دروازه‌های پر ابهت ، دیوار ها ، سکوهای دیواری،برج های دیده بانی، برج های آتش هماهنگ، با عوارض زمینی، آکنده از زیبایی هنری است. دیوار چین دارای اهمیت تاریخی و فرهنگی و ارزش گردشگری است.

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: