This browser does not support the video element.

در خاطره روزها ۲۶آبان ۱۷نوامبر

26 آبان – 17 نوامبر


2008 میلادی


دزدان دریایی در قرن بیست و یکم!


سوپر تانکر سعودی


در این روز «دزدان دریایی» در آب‌های «سومالی» یک سوپر تانکر شرکت نفتی «آرامکو» در «عربستان سعودی» را با 2 میلیون بشکه نفت ربودند. این بزرگ‌ترین کشتی دزدیده شده توسط سارقان دریایی است که محموله نفت آن بیش از 100 میلیون دلار ارزش داشت.


در خاطره روزها ۲۶آبان ۱۷نوامبر

قیام دانشجویان و کارگران یونانی


بعد از کودتای آوریل 1967 در یونان و روی کارآمدن حکومت سرهنگ‌ها ، در این روز دانشجویان و کارگران یونانی علیه این دیکتاتوری بپاخاستند و به تظاهرات و درگیری پرداختند. در این قیام که 37 نفر در پی یک سرکوب خونین جان باختند.



[caption id="attachment_50697" align="alignnone" width="329"]در خاطره روزها ۲۶آبان ۱۷نوامبر در خاطره روزها ۲۶آبان ۱۷نوامبر-قیام دانشجویان و کارگران یونانی[/caption]


۱۷نوامبر۱۹۷۰میلادی


نخستین وسیلة نقلیه در کره ماه


اتحاد شوروی سابق یک وسیلة نقلیة خودکار به نام «لونوخود» را بر روی ک

رة ماه فرود آورد. این نخستین وسیلة نقلیة ساخت بشر بود که خارج از کرة زمین فرود آمد و حرکت آن در سطح ماه، از زمین هدایت می‌شد.



[caption id="attachment_50699" align="alignnone" width="320"]در خاطره روزها ۲۶آبان ۱۷نوامبر در خاطره روزها ۲۶آبان ۱۷نوامبر-نخستین وسیله نقلیه در کره ماه[/caption]








1970 میلادی


اختراع «موش» کامپیوتر




دکتر «داگلاس انگلبارت» در این روز، «موش» را که باعث راحتی

کار با کامپیوتر شد، اختراع کرد و آن را به ثبت داد. وی که یک دانشمند الکترونیک نروژی تبار آمریکایی بود، در سال 2000 عالی‌ترین نشان علمی آمریکا را از رئیسجمهور وقت دریافت کرد.

1869 میلادی

[caption id="attachment_50704" align="alignright" width="349"]در خاطره روزها ۲۶آبان ۱۷نوامبر دکتر «داگلاس انگلبارت» یک دانشمند الکترونیک نروژی تبار آمریکایی[/caption]


























869میلادی


گشایش آبراه سوئز




«کانال سوئز» که آبراه «دریای مدیترانه» را به «دریای سرخ» وصل می‌کند، در این روز آغاز بهکار کرد. این کانال 168 کیلومتری با وجود مخالفت دولت «انگلستان» که نمی‌خواست دسترسی دیگران به هند آسان شود، توسط مهندس فرانسوی «فردیناند دو لسپوس» ساخته شد.



[caption id="attachment_50705" align="alignnone" width="300"]در خاطره روزها ۲۶آبان ۱۷نوامبر گشایش آبراه سوئز۱۸۶۹میلادی[/caption]











871 خورشیدی


درگذشت جامی


«نورالدین عبدالرحمن جامی»، شاعر و فیلسوف مشهور ایرانی که در «خرجرد جام» «تربت جام کنونی» بدنیا آمد و در «هرات» و «سمرقند» تحصیل کرده بود، در 78 سالگی درگذشت. آثار جامی بالغ بر یکصد کتاب است.

معروف‌ترین اثر جامی «هفت اورنگ» نام دارد.





در خاطره روزها ۲۶آبان ۱۷نوامبر
لطفا به اشتراک بگذارید: