This browser does not support the video element.

بیانیه پایانی اجلاس اضطراری اتحادیه عرب: محکومیت مداخلات رژیم آخوندی

بیانیه پایانی اجلاس اضطراری اتحادیه عرب




  • به گزارش الشرق الاوسط وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در نشست فوق العاده خود در قاهره دخالتهای رژیم ایران در منطقه را محکوم کردند و تصمیم گرفتند گامهای مقدماتی برای ارجاع موضوع دخالتهای رژیم در منطقه ، به شورای امنیت برای اتخاذ یک موضع بین المللی علیه رژیم ایران برداشته شود

  • عادل جبیر وزیر خارجه عربستان طی سخنانی در این جلسه تاکید کرد:‌


عملکرد رژیم ایران باعث شده که جامعه جهانی این رژیم را بعنوان اصلی ترین دولت حامی تروریسم در جهان لیست گذاری کند. به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی و تمامیت ارضی کشورها و ایجاد سلولهای تروریستی و قاچاق سلاح و حمله به موسسات دیپلماتیک و حریم آنها ودر پیش گرفتن استراتژی ترور دیپلماتها و ایجاد مزدوران در کشورهای عربی مانند حوثی ها و حزب الله و در پناه گرفتن سازمانهای تروریستی در داخل و خارج ایران مانند القاعده .

 

  • احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب با بیان اسنادی از دخالتهای رژیم ایران در کشورهای عربی با حمله به اظهارات اخیر حسن روحانی رئیس جمهور رژیم که گفته بود هیچ گام سرنوشت سازی در کشورهای عراق ، سوریه، لبنان و شمال افریقا و کشورهای حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا بدون رژیم ایران امکان ندارد گفت این تصریحات از بالاترین مقام اجرایی رژیم ایران بیانگر استراتژی و تفکر و واقعیت سیاستی است که رژیم ایران در پیش گرفته است،‌ یعنی سیاست گسترش هژمونی و تسلط بر کشورها.


دبیر کل اتحادیه عرب از جامعه جهانی و به طور مشخص از شورای امنیت سازمان ملل خواستار دخالت قاطعانه برای مقابله با تهدیدات بی حد و حصر رژیم ایران که منطقه را در لبه پرتگاه قرار داده است شد.

 

  • سامح شکری وزیر خارجه مصر در سخنانش در جلسه فوق العاده وزاری خارجه اتحادیه عرب گفت :‌ در نشست‌های گذشته تصمیمات روشنی از جمله در رابطه با دخالت‌های ایران و شروط ایجاد رابطه میان کشورهای عربی و رژیم ایران اتخاذ شد. مصر هرگونه دخالت از سوی هر کشور غیر عرب در امور داخلی کشورهای عربی را قاطعانه محکوم می کند.


کشورهای همسایه و در راس آنها رژیم ایران باید موضع شفافی در رابطه با احترام به حاکمیت کشورهای عربی و پایبندی به روابط با همسایگان براساس عدم دخالت در امور دیگران اتخاذ کند و هرگونه حمایت از شبه نظامیان، گروههای مسلح و یا گرو‌های تروریستی را متوقف کند.

وی افزود: ما تجاوز اخیر شبه نظامیان حوثی به عربستان و همچنین عملیات تروریستی که لوله‌های نفت بحرین را مورد هدف قرار داد، را به شدت محکوم کردیم

 

  • ریاض المالکی وزیر امور خارجه فلسطین گفت کشور فلسطین در قبال امنیت ملی عربی التزام مطلق دارد. وی روز یکشنبه در سخنرانی خود در جریان اجلاس اضطراری اتحادیه عرب گفت:‌ شلیک موشک بالستیکی از طرف مزدوران رژیم ایران در یمن به سمت شهر ریاض و عمل خرابکارانه انفجار لوله های نفت در بحرین را محکوم می کنیم..


 

انورقرقاش وزیر امور دولت در امور خارجه امارات تصمیم اتحادیه عرب در رابطه با دخالتهای رژیم ایران را یک تصمیم تاریخی توصیف کرد و گفت این یک پیام روشن از فعالیت عمل عربی مشترک می فرستد

وی در توئیت خود افزود:‌تصمیم اتحادیه عرب علیه رژیم ایران پایه گذار مرحله ای با دارایی بیشتر و توانایی بیشتر است

 

  • به گزارش خبرگزاری عربستان ، اتحادیة عرب در بیانیه خود اعلام کرد، تصمیم گرفته پخش کانال‌های ماهواره‌یی عربی که توسط رژیم آخوندی تأمین مالی می‌شوند را ممنوع کند.


در این بیانیه هم‌چنین شلیک موشک بالستیک توسط شبه نظامیان وابسته به رژیم در یمن به ریاض به‌عنوان اقدامی خصمانه علیه عربستان و یک تهدید علیه امنیت کشورهای عربی، محکوم شده است.

وزاری خارجة اتحادیة عرب تمامی اعمال تروریستی رژیم آخوندی علیه بحرین، از جمله بمب‌گذاری اخیر در یک لولة نفتی توسط گروه تحت حمایت سپاه پاسداران را نیز محکوم کردند.

 

  • خبرگزاری آلمان گزارش داد : در بیانیة پایانی اجلاس اتحادیة عرب، از حزب‌الله تحت حمایت رژیم ایران به‌عنوان یک «گروه تروریستی» یاد شده است.


در پایان اجلاس قاهره، احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیة عرب، گفت: «این‌را منتفی نمی‌دانم که اقدام بعدی، مراجعه به شورای امنیت برای متوقف‌کردن تهدیدات (رژیم) ایران خواهد بود».

 

  • خبرگزاری کویت دربارة بیانیة پایانی اجلاس اتحادیة عرب، گزارش داد: «وزرای خارجی کشورهای عربی تصمیم گرفتند، موضوع مداخلات (رژیم) ایران در امورشان را به شورای امنیت ملل متحد ارجاع کنند.


آنها تأکید کردند، برنامة موشک بالستیک (رژیم) ایران یک برنامة تهاجمی است و نه یک برنامة دفاعی؛ (این برنامه) تهدیدی واقعی برای امنیت ملی عربی به‌شمار می‌رود».

خبرگزاری کویت افزود: «(اعضای اتحادیة عرب) از نمایندگان کشورهای عربی خواستند که از ریاست شورای امنیت بخواهد، نقض قطعنامة 2216 توسط (رژیم) ایران را به‌خاطر تأمین شبه نظامیان تروریست در یمن با سلاح و موشک‌های بالستیک، روشن سازد».

 

عادل جبیر وزیر خارجة عربستان طی یک موضع‌گیری در حاشیة اجلاس اتحادیة عرب، رژیم آخوندی را نخستین حامی تروریسم در جهان دانست، و گفت: «عربستان و کشورهای منطقه، از زمان روی کار آمدن خمینی در سال 1979، از مداخلات (رژیم) ایران بسیار رنج کشیده‌اند». این رژیم به سفارت‌ها حمله کرده، دیپلمات‌ها را ربوده و شبه نظامیان تروریست هم‌چون حوثی‌ها و حزب‌الله را به‌وجود آورده است.

عادل جبیر شلیک موشک بالستیک توسط عوامل رژیم به ریاض را یک اقدام تروریستی و تجاوزکارانه دانست و افزود، عربستان حق دارد در زمان مناسب به آن پاسخ بدهد و در برابر مداخلات (رژیم) ایران در امور این کشور و بحرین و حمایت آن از تروریسم، بی‌عملی پیشه نخواهد کرد.
لطفا به اشتراک بگذارید: