This browser does not support the video element.

تحولات یمن و محکومیت دخالتهای رژیم آخوندی ایران – بیانیه حزب کنگره عمومی یمن

تحولات یمن و محکومیت دخالتهای رژیم



  • عربستان طی بیانیه یی برای یمن عاری از ” شبه نظامیان مورد حمایت رژیم ایران” فراخوان داد. در این بیانیه که خبرگزاری فرانسه بخشهایی از آن را مخابره کرده، آمده است:‌”کابینه عربستان اظهار امیدواری میکند که قیام مردم یمن علیه شبه نظامیان تروریست و فرقه گرای حوثی که توسط رژیم ایران حمایت میشوند، یمن را از بدرفتاری، تهدیدات به قتل و مصادره اموال عمومی و خصوصی رها سازد”.

  • شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت در جلسه افتتاحیه شورای همکاری خلیج فارس که یک روز پس از کشته شدن علی عبدالله صالح برگزار شد گفت:‌ رژیم ایران اصول حسن همجواری و حاکمیت ملی و عدم دخالت در امور کشورها را نقض می‌کند و منطقه به خاطر این سیاست‌ها هیچ‌گاه روی ثبات را نخواهد دید.

  • به گزارش آسوشیپدپرس، یک کمیته مشترک همکاری جدید در زمینه‌های نظامی و اقتصادی میان عربستان و امارات متحده تشکیل شده است.


وزارت خارجه امارات از تشکیل جلسه این کمیته خبر داد و اعلام کرد که این موضوع با توافق رهبران دو کشور تشکیل شده است.

 

  • وزارت خارجه فرانسه با صدور بیانیه‌ای در مورد وقایع یمن اعلام کرد: درگیریها در صنعا که منجر به مرگ رئیس جمهور سابق علی عبدالله صالح شده، شرایط را باز هم وخیمتر کرده و فرانسه بشدت نگران شرایط یمن است.

  • بیانیه وزارت خارجه فرانسه می‌افزاید: یک آتش بس با دوام برای ممانعت از وخیمتر شدن این بحران باید سریعا برقرار شود.

  • سناتور جان مک‌کین، رئیس کمیته قوای مسلح سنای آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای نوشت: قتل علی عبدالله صالح بعد از تصمیم او برای پیشبرد مصالحه با نیروهای ائتلاف، نشان می‌دهد که حوثیها و حامی آنهارژیم ایران، منفعتی در برقراری صلح ندارند.


در بیانیه سناتور جان مک‌کین آمده است: جاه‌طلبیهای و تجاوزات رژیم ایران در منطقه که به آن پاسخ داده نشده به خشونت بی‌سابقه و بحران عمده انسانی در یمن منجر شده است. امیدوارم حامیان علی عبدالله صالح و متحدان او به تلاشهای اخیر او برای مقابله با حوثیها ادامه بدهند"

 

  • اتحادیه عرب کشته شدن علی عبدالله صالح, رئیس جمهور سابق یمن را به شدت محکوم کرد و خواستار افزودن گروه انصارالله (حوثی ها) به فهرست تشکل های تروریستی شد.


به گزارش رویتر، احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب گفت، کشته شدن علی عبدالله صالح توسط شبه نظامیان حوثی "ماهیت جنایتکار" آنها را برملا کرده است. .

 

  • احمد علی صالح, پسر علی عبدالله صالح, که در امارات متحده عربی به سر می برد از طرفداران حزب کنگره مردمی خواست تا یمن را از "شبه نظامیان حوثی وابسته به رژیم ایران باز پس بگیرند.

  • حزب کنگره عمومی یمن با صدور بیانیه ای خواستار عمل مشترک و تحت پرچم دولت یمن به ریاست عبد ربه منصور هادی شد. کنگره عمومی یمن تاکید کرد: به قیام خود برای درهم کوبیدن شبه نظامیان تروریست حوثی ادامه خواهند داد تا یمن را از خطرناکترین پروژه فرقه گرایانه رژیم ایران که امنیت و ثبات کشورهای همسایه و جهان عرب را تهدید می کند، رها کنند


 

  • به دنبال کشته شدن علی عبدالله صالح  و تشدید درگیری در این کشور،‌شورای امنیت سازمان ملل در یک نشست پشت دربهای بسته تشکیل جلسه داد.


سفیر ژاپن در سازمان ملل و رئیس فعلی شورای امنیت با اشاره به اینکه شورای امنیت پیش از این ارسال تسلیحات به یمن را ممنوع کرده بود، تاکید کرد که اعضای این شورا حملات موشکی حوثی‌ها به عربستان را به شدت محکوم می‌کنند.

وی تاکید کرد سازمان ملل به شدت نگران اوضاع انسانی ناگوار در یمن است و این کشور در شرف یک قحطی فاجعه‌بار قرار دارد
لطفا به اشتراک بگذارید: