This browser does not support the video element.

در خاطره روزها ۱۸آذرخورشیدی -۹دسامبر میلادی

در خاطره روزها ۱۸آذرخورشیدی -۹دسامبر میلادی


1379خورشیدی


درگذشت علیرضا شوریده


 

«علیرضا شوریده» خواننده ترانة مشهور «میرزا کوچک خان» در این روز درگذشت. وی که موسیقی را در «هنرستان ملی موسیقی» فراگرفته بود, در جریان انقلاب ضد سلطنتی چند ترانة معروف و بهیاد ماندنی اجرا کرد. «علیرضا» پس از انقلاب به همکاری با نهادهای هنری مجاهدین پرداخت.

 

[caption id="attachment_56924" align="alignnone" width="385"]در خاطره روزها در خاطره روزها ۱۸آذرخورشیدی -۹دسامبر میلادی 1379خورشیدی درگذشت علیرضا شوریده [/caption]

1375خورشیدی


عزیمت رئیس جمهور مقاومت از فرانسه


رئیس جمهور برگزیدة مقاومت خانم «مریم رجوی» پس از یک مأموریت 3ساله از فرانسه به عراق عزیمت نمود.

«شورای ملی مقاومت ایران» در سال 1372 از ایشان خواسته بود برای بیان مواضع مقاومت ایران به فرانسه عزیمت نماید.

گسترش جبهة همبستگی ملی ایرانیان یکی از دستاوردهای آن مأموریت بود.




1336خورشیدی


درگذشت ابوالحسن صبا


«ابوالحسن صبا» استاد برجستة موسیقی ایرانی در55سالگی درگذشت. وی که موسیقی را نزد بزرگانی چون «درویشخان» و «کلنل وزیری» آموخت, ویلن را برای اولین بار در موسیقی ایرانی به خدمت گرفت.

شاگردان صبا همانند تألیفات ارزشمندش در موسیقی, سهمی بزرگی در پیشرفت موسیقی ایرانی دارند.


2010میلادی


احزاب آمریکا در حمایت از مقاومت


یکصد و یازده قانونگذار آمریکا از 37 ایالت, در اقدامی بیسابقه در یک قطعنامة دو حزبی از «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه آمریکا خواستند که اپوزیسیون اصلی دمکراتیک «سازمان مجاهدین خلق ایران» را از لیست خارج سازد. ارائه دهندگان قطعنامه شامل رهبری هر دو حزب «دموکرات» و «جمهوریخواه»، بودند.




1856میلادی


نخستین حضور انگلیس در ایران


نیروهای تفنگدار انگلیسی برای نخستین بار در این روز با اشغال نظامی بوشهر, بخشی از خاک ایران را به بهانه بودن نیروهای ایران در هرات اشغال کردند. پس از 17ماه, طبق «قرارداد پاریس» قرارشد ایرانیان تنها تحت شرایطی بتوانند وارد «هرات» شوند.






73 قبل از میلاد


قیام اسپارتاکوس


«اسپارتاکوس» یک سرباز احتیاط ارتش رم بود که به دستة گلادیاتورها تبعید شد. کار گلادیاتورها کشتن یکدیگر در رزم برای سرگرمی امپراتور بود. «اسپارتاکوس» بر این عمل ضد انسانی شورید. قیام «اسپارتاکوس» بزرگترین شورش بردگان تاریخ باستان بود که به خون نشست.



لطفا به اشتراک بگذارید: