از هم گسیختگی اقتصادی، از هم گسیختگی نظام

گزارش خبری- ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - اقتصاد کشور هر روز بیشتر از روز پیش در ورطه ورشکستگی از هم گسیختگی سقوط می‌کند. این هشدار اقتصاددانها و کارشناسانی است که در نهادهای مختلف همین رژیم، از نهادهای آموزشی تا اجرایی کار می‌کنند.

این کارشناسان، از هم گسیختگی اقتصادی را با شاخصهای متعددی نشان می‌دهند و در مورد به خطر افتادن امنیت رژیم هشدار می‌دهند.

این شاخصها از جمله عبارتند از افزایش مداوم نرخ ارز که در حال حاضر نرخ دلار طی چند ماه اخیر از 4200تومان هم بالاتر رفته و دولت هم نرخ رسمی دلار را در بودجه سال آینده از 3200تومان به 3500تومان افزایش داده که تازه‌ این نسبت به نرخ واقعی دلار 700تومان کمتر است.



[caption id="attachment_57428" align="aligncenter" width="370"] افزایش مداوم نرخ ارز - در حال حاضر نرخ دلار طی چند ماه اخیر از 4200تومان هم بالاتر رفته[/caption]

یک شاخص دیگر فقر روزافزون خانواده‌های ایرانی است که خود را در کاهش مصرف ضروری‌ترین مایحتاج زندگی مانند خوراک و پوشاک نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی رژیم، هر خانوار ایرانی در سال ۱۳۸۶ به‌طور متوسط ماهانه ۳میلیون و ۸۷۲هزار تومان کالا و خدمات مصرف می‌کرد، که در سال ۱۳۹۵ به ۳میلیون و ۲۷۵هزار تومان یا 15درصد کاهش یافته که اگر نرخ تورم را، همان نرخ رسمی‌ (که خیلی کمتر از واقعیت است) در نظر بگیریم، این فاصله به بیش از 30درصد می‌رسد و حاکی از آن است که خانواده‌های ایرانی طی 10سال گذشته دست‌کم 30درصد فقیرتر شده‌اند که این رقم در دهک‌های پایین‌تر خیلی بیشتر است.

یکی از کارشناسان اقتصادی می‌گوید حداقل ۵دهک اجتماعی در زیر خط فقر قرار دارند که معنای آن نیمی از جامعه است.

یکی دیگر از کارشناسان در مصاحبه‌یی با خبرگزاری حکومتی ایسنا به آمارهای غیرواقعی که توسط مراکز رسمی داده می‌شود اشاره کرده و می‌گوید:

[caption id="attachment_57433" align="aligncenter" width="370"] یکی از کارشناسان اقتصادی می‌گوید حداقل ۵دهک اجتماعی در زیر خط فقر قرار دارند که معنای آن نیمی از جامعه است.[/caption]

آمارها معمولاً شرایط واقعی اقتصادی کشور را به نمایش نمی‌گذارد؛ به‌طور مثال در مورد خط فقر آمارهایی از ۳۰ تا ۵۰میلیون ریال ذکر می‌شود که یک شکاف عمیق آماری دارد و معلوم نیست که واقعیت کدام است؟ (ایسنا-18آذر).

یک شاخص دیگر، تورم و گرانی فزاینده است؛ به‌رغم آمار و ارقام ساختگی که روحانی از کاهش تورم می‌دهد، اما بررسی شاخص بهای مصرف‌کننده توسط بانک جهانی، نشان می‌دهد قیمتها در ایران بیش از 5برابر میانگین دنیا رشد دارد.

به‌گزارش خبرگزاری وابسته به نیروی تروریستی قدس (تسنیم) در روز 18آذر: «شاخص بهای مصرف‌کننده کل جهان در سال 2016، نسبت به سال 2000بالغ‌ بر ۵.۲برابر شده که به‌معنی ۵.۲برابر شدن قیمت کل کالاهای محاسبه شده در این فاصله است.

این گزارش هم‌چنین نشان می‌دهد این شاخص برای مصرف‌کننده ایرانی در همین زمان، 12و 3دهم درصد بوده که 5برابر میانگین جهانی است. بر همین اساس با این شاخص، قیمتها در ایران طی 10سال گذشته افزایش ۹.۴برابری را تجربه کرده که پس از سودان در میان کل کشورهای دنیا در مقام دوم قرار دارد».

[caption id="attachment_57434" align="aligncenter" width="370"] بررسی شاخص بهای مصرف‌کننده توسط بانک جهانی، نشان می‌دهد قیمتها در ایران بیش از 5برابر میانگین دنیا رشد دارد.[/caption]

ورشکستگی بانکها، شاخص دیگر از وضعیت وخامت‌بار اقتصادی است که عملاً به گاوصندوق آقازاده‌ها و پاسداران سهامدار بانکها تبدیل شده‌اند.

بر اساس گزارشهای منابع خود رژیم 80درصد وامها و تسهیلات بانکی به ثروتمندان و غارتگران حکومتی پرداخت شده که امیدی هم به وصول اغلب آنها نیست و سهم طبقات پایین از بانکها، وامهای ناچیز با بهره‌های سنگین 25درصد و 30درصدی است که زیر بار آن کمر خم کرده‌اند.

به همین خاطر است که یکی از اقتصاددانهای رژیم هشدار می‌دهد: «مسأله بانکها، امنیت ملی ما را به خطر می‌اندازد».

[caption id="attachment_57430" align="aligncenter" width="370"] ورشکستگی بانکها، شاخص دیگر از وضعیت وخامت‌بار اقتصادی است که عملاً به گاوصندوق آقازاده‌ها و پاسداران سهامدار بانکها تبدیل شده‌اند.[/caption]

بیشتر بخوانید :

کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع:‌ بانکهای بزرگ با ایران معامله نمی‌کنند


درگیریهای باندی، عزل و نصبها، حقوقهای نجومی و زلزله در بانکهای رژیم ایران


تایمز مالی: بانکهای بزرگ اروپایی کماکان نگران بازگشت به ایران


کارشناس اقتصادی رژیم: بحران اقتصادی و گسترش فقر و بیکاری یک تهدید امنیتی برای نظام است


استثمار کارگران معادن زغال‌سنگ به وحشیانه‌ترین شکل!

لطفا به اشتراک بگذارید: