This browser does not support the video element.

واشینگتن: کنفرانس نیکی هیلی، سفیر آمریکا درباره مداخلات رژیم ایران در منطقه

واشینگتن: کنفرانس نیکی هیلی


کنفرانس مطبوعاتی نیکی هیلی سفیر آمریکا در ملل متحد که در واشنگتن برگزار شد. لحظاتی پیش کنفرانس نیکی هیلی بپایان رسید اما خود کنفرانس ادامه پیدا کرد که فرماندهان وزارت دفاع آمدند و در رابطه با شواهدی که نیکی هیلی ارایه کرد توضیحاتی بدهند.

  • نیکی هیلی سفیر آمریکا در ملل متحد، اعلام کرد که این یک کنفرانس مطبوعاتی در واشینگتن دربارة فعالیت‌های بی‌ثبات‌کنندة رژیم آخوندی و نقض التزامات بین‌المللی رژیم، میباشد. او در سخنانش هم همین شواهد را هم توضیح داد و مهمتر از آن شواهدی بود که از تجهیزات و تسلیحات رژیم بود را ارایه کرد که رژیم با اونها عواملش را در منطقه تامین کرده است. من بخشهایی از سخنان نیکی هیلی که ابتدا سخنان افتتاحیه اش بود و بعد هم پاسخ خبرنگاران را گفت اینجا برای شما بصورت خلاصه میگم.

  • نیکی هیلی در شروع صحبتهایش گفت که برای همة جامعة بین‌المللی موضوع رژیم مهم است و نه فقط برای آمریکا. ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته است که ما رویکرد جدیدی در قبال رژیم ایران را پیش میگیریم. و ما بر روی همة فعالیت‌های بی‌ثبات‌کنندة این رژیم متمرکزیم و نه فقط اتمی. بلکه روی موشکهای بالستیکش، روی حمایت از تروریسم و حمایت از تروریست‌ها. در منطقه و استراتژی جدید ما یعنی آمریکا بر این واقعیت سوار است که رژیم ایران اعمالش بدتر و وخیمتر شده .

  • اعمالی که انجام می‌دهد. توافق اتمی هیچ کاری برای باصطلاح مدره‌کردن این رژیم انجام نداده. مثلا برنامة بالستیکش فراتر از قبل ادامه پیدا کرده است. کم‌تر گروهی را می‌توان در خاورمیانه پیدا کرد که اثر انگشت حمایت رژیم ایران روی آن وجود نداشته باشد...


بعدی نیکی هیلی اومد یکی از مقالاتی که جواد ظریف وزیر خارجه فاشیسم مذهبی نوشته بود در نیویورک تایمز رو مورد ادعا قرار داد و گفت که در این ظریف مدعی شده که آمریکا رژیم ایران را درست درک نمی‌کنند و اشتباه برداشت دارند... و گفته که ما خواهان صلح و خلاصه از اینجور حرفها هستیم. بعد نیکی هیلی در پاسخ به حرفهایی که ظریف زده بود گفت که ملل متحد گزارشی را منتشر کرده که دقیقا حرفهای وزیر خارجه رژیم را رد می‌کند و نشان می‌دهد که اتفاقا رژیم تهران، شعله های جنگها ی منطقه را شعله ورتر می‌کند....

و سپیس گفت ملل متحد گزارشی که اینبار ارایه داده یعنی گزارش دبیرکل همون گزارشی است که چند وقت یکبار ارایه میده در رابطه با اینکه ایا رژیم ملتزم بوده به قطعنامه 2131 یا نه . در این رابطه نیکی هیلی گفت که دبیرکل اینبار به قوی‌ترین صورت تاکنون، نقض‌های رژیم ایران را ابراز کرده و ایالات متحده از آن استقبال می‌کند. از جمله نقض هایی دربارة برنامه بالستیک رژیم و مداخلاتش)... و تاکید کرد که این گزارش یعنی گزارش گوترز به روشنی نشان می‌دهد که رژیم ایران به حوثی‌ها به طور غیر قانونی موشک‌های خطرناک می‌دهد... همة این ها نقضهای قطعنامه‌های ملل متحد است... ما از تحقیقات ملل متحد حمایت کردیم و شواهد را علنی کردیم تا همه از فعالیتهای شرورانة این رژیم مطلع باشند.

وی در این کنفرانس مطبوعاتی شواهد مختلف از جمله لاشة موشک شلیک‌شده توسط عوامل رژیم در یمن به ریاض را در معرض نمایش گذاشت و گفت: خیلی پیش نمی‌آید که این کار را انجام بدهیم؛ و اطلاعات محرمانه را بیاییم علنی بکنیم .ولی امروز در یک اقدام فوق‌العاده‌ این شواهد و مدارک را انجام در معرض دید عموم قرار می‌دهیم. چون که رژیم ایران نمی‌تواند به این اعمال ادامه بدهد... باید با هم علیه اقدامات خصمانة رژیم ایران کار کنیم.... امروز شواهد قطعی را ارائه می‌کنیم که حملة عوامل رژیم ایران را نشان می‌دهد یعنی حوثی ها ... لاشة موشک شلیک‌شده توسط شبه نظامیان حوثی‌ها از یمن به فرودگاه ریاض.... این موشک برای حمله به یک فرودگاه بین المللی غیر نظامی استفاده شده است... و اگر به هدف میخورد طبعا جان بسیاری از انسانها ی بیگناه را میگرفت. نیکی هیلی اضافه کرد که مهم‌ترین نکته درباره این موشک این است که یک موشک بالستیک کوتاه‌برد است... و خلاصه توضیحات دیگری داد و گفت که در واقع تنها موشکی که مشخصات همین موشک بالستیک رو داره کاملاً شبیه موشک قائم یا قیام رژیم ایران است... هم‌چنین روی آن لوگوی شرکت باصطلاح «شهید باقری» متعلق به رژیم را روی لاشه‌ها مشاهده می‌کنید. و خبرنگاران گفت که بعد از پایان کنفرانس میتوانند بروند و ببینند.

اینها فقط دو مورد از شواهدی است که نشان می‌دهد که این موشک در ایران ساخته شده و برای حوثی‌ها ارسال شده است و استفاده شده است. یعنی همان موشکی که به ریاض شلیک شد و البته منهدمش کردند ..

نیکی هیلی سفیر آمریکا در ملل متحد گفت که اینجا هم‌چنین موشک ضد تانکی را می‌بینید و... سایر تجهیزات مثل کشتی‌های انفجاری و... همة این تسلیحات، موادی دارند که در ایران ساخته شده است و نشان می‌دهد که رژیم ایران التزامات بین‌الملی را نقض کرده است... نیکی هیلی گفت که مسیولین وزارت دفاع اینها را به شما در پایان کنفرانس نشان خواهد داد...

بعد هم چند کشور طی روزهای آتی هیأت‌هایی را اینجا می‌فرستند تا این شواهد را مشاهده کنند..

نیکی هیلی در ادامه صحبتهایش گفت که این شواهد غیر قابل انکار است... رژیم ایران مصمم به تضعیف اجماع جهانی است لذا ... ما باید با یک صدا علیه این رژیم صحبت کنیم که خطری برای صلح و امنیت کل جهان است و ما به همة کشورها فراخوان می‌دهیم که برای ایستادن مقابل این تهدید به ما بپیوندند.

نیکی هیلی در سخنانش تأکید کرد: این برعهدة جامعة جهانی است که نشان بدهد که با توافق اتمی به رژیم ایران دست باز نداده است، بلکه خواهان توقف این اقدامات رژیم ایران است...

نیکی هیلی سپس در باره شواهد و موشکهایی که در این کنفرانس ارایه داد گفت که اینها مدل‌های مختلف موشک هستند که همه اش توسط رژیم ایران تأمین شده‌اند...

پس از پایان صحبتهای نیکی هیلی سوالات خبرنگاران از وی شروع شد . خبرنگاران مشخصا سوال کردند که آمریکا چه اقدامی در این رابطه یعنی نقض قطعنامه شورای امنیت توسط رژیم میخواهد بکند. چون این بار نیکی هیلی گفت این قویترین تاکید هست از سوی سازمان ملل و دبیر کل اش در گزارش نوبه ای اش که رژیم بطور مشخص نقض کرده است. بخاطر موشکهای بالستیکی که آزمایش کرده است و موشکی که داده بود به حوثی ها. نیکی هیلی توضیحات مختلف داد و از جمله در پاسخ به خبرنگاران گفت که قدم اول عدم تأیید توافق اتمی بود توسط رئیس جمهور آمریکا... ما تلاش خواهیم کرد که هم خودمان و هم جامعة جهانی، راه‌هایی پیدا کنیم برای توقف اقدامات رژیم ایران... همچنین در شورای امنیت اقداماتی خواهیم کرد ولی به شورای امنیت محدود نمیشویم و در آژانسهای مختلف آمریکا برای پاسخ دادن به این رژیم اقدامات خود را دنبال خواهیم کرد.

بحث ما فقط سر فعالیت‌های رژیم ایران در یمن نیست، بلکه فعالیتهای این رژیم در عراق، سوریه و لبنان است و ما این‌را اثبات می‌کنیم... یعنی شواهدی را ارایه خواهیم داد. رژیم ایران پشت توافق اتمی پنهان میشود اما ما با این رویکرد ش مقابله خواهیم کرد.

نیکی هیلی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت که ما ائتلافی میخواهیم برای مقابله با اقدامات رژیم ایران در منطقه و نباید در مقابل آن کوتاه بیاییم و نمی اییم بلکه با قدرت عمل خواهیم کرد. در پاسخ به یکی دیگر از سوالات خبرنگاران که پرسید بطور مشخص اینکه گفتید رژیم نقض کرده چه مواردی و چه چیزی را نقض کرده . نیکی هیلی توضیح داد که بطور مشخص اصلیترین چیزیکه نقض شده و خیلی هم اینبار مهم هست همان قطعنامه 2231 شورای امنیت هست .

قطعنامه 2231 همانطور که میدانید همان قطعنامه ای هست که میگوید برای اجرایی شدن برجام در شورای امنیت روی آن بحث شده و رژیم أنرا نقض کرده است. نیکی هیلی گفت ما هم اکنون با دبیرکل ملل متحد کار میکنیم همانطور که کار کردیم برای پیشبرد تحقیقاتش برای موشک بالستیکی که الان با شواهد اثبات شد که رژیم به شبه نظامیان و عوامل تروریستش در یمن داده بود که به ریاض آنرا پرتاب کنند.

این بود بخشهایی از سخنرانی نیکی هیلی سفیر آمریکا در ملل متحد کنفرانس مطبوعاتی که دقایقی پیش بپایان رسید ما شما را در جریان سایر خبرهای مربوط به این کنفرانس مطبوعاتی و شواهدی که امروز ارایه شد قرار میدهیم
لطفا به اشتراک بگذارید: