This browser does not support the video element.

کنگره آمریکا: تصویب لایحه ۱۶۳۸ در باره فساد مالی سران رژیم آخوندی

کنگره آمریکا: تصویب لایحه


کنگرة آمریکا: تصویب لایحة شفافیت مالی سران رژیم آخوندی با اکثریت آرای مجلس نمایندگان درپی لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران

 

فراخوان لایحة مصوب 1638 به شناسایی سرمایه‌ها و دارایی‌های خامنه ای سرکردگان سپاه پاسداران و رئیس جمهور ارتجاع

 

وزارت خارجه آمریکا رژیم ایران را به‌عنوان یک حکومت عمدة پولشویی و یک حکومت حامی تروریسم شناسایی کرده است

 

ویژگی رژیم ایران فساد سطح بالا در میان مقام‌ها و نهادها و دخیل‌بودن نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران در اقتصاد است وشیوه های گریختن از قوانین مبارزه با پولشویی باید شناسایی شود

 

  • مجلس نمایندگان آمریکا، لایحة شمارة 1638 را برای شناسایی سرمایه‌ها و دارایی‌های بالاترین سردمداران رژیم آخوندی، از جمله ولی فقیه ارتجاع، رئیس‌جمهور رژیم و سرکردگان سپاه پاسداران با اکثریت آرا به تصویب رساند.


در جریان اجلاس روز چهارشنبه کنگره، این لایحه که تحت عنوان «شفافیت مالی سران (رژیم) ایران» توسط بروس پالیکویین Paliquin ارائه شده بود، به بحث گذاشته شد و نمایندگان بر لزوم حسابرسی از سران رژیم آخوندی برای غارت و چپاول اموال مردم ایران به‌منظور پیشبرد جاه‌طلبی‌های منطقه‌یی، سرکوب داخلی و برنامة موشک بالستیک، تأکید کردند.

لایحه 1638 سپس با 289 رأی مثبت به تصویب رسید.

تصویب لایحة 1638 بعد از لیست‌گذاری سپاه پاسداران به‌عنوان یک سازمان تروریستی توسط خزانه‌داری آمریکا، اقدامی برای شناسایی سرمایه‌های سردمداران رژیم در داخل آمریکا و یا در هر نهاد مالی در خارج از این کشور است.

این لایحه که اکنون باید توسط سنا به‌تصویب برسد، بعد از امضا توسط رئیس‌جمهور و تبدیل‌شدن به قانون، دولت آمریکا را موظف خواهد کرد، ظرف 90 روز مشخص کند که هر کدام از سران اصلی رژیم، چه میزان پول و سرمایه در خارج از ایران دارند و به چه نحوی این سرمایه‌ها را به خارج منتقل کرده‌اند.

لایحة شناسایی دارایی‌های سرکردگان حکومت آخوندی پیش از این در سپتامبر سال گذشتة میلادی، در مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت آرا به‌تصویب رسیده بود؛ اما دولت اوباما تهدید به وتو آن کرد و از این‌رو مراحل قانونی‌شدن آن طی نشد.

شماری از سردمداران و نهادهای رژیم آخوندی که لایحة 1638 به شناسایی اموال و سرمایه‌های آنها فراخوان می‌دهد، عبارتند از:

ولی فقیه و رئیس‌جمهور رژیم آخوندی، اعضای شورای نگهبان و مجلس خبرگان ارتجاع، اعضای نیروهای اطلاعاتی و امنیتی، سرکرده و معاون سپاه پاسداران و هم‌چنین سرکردگان و معاونان نیروی زمینی، نیروی هوا و فضا و نیروی دریایی سپاه، سرکردة بسیج ضد مردمی، سرکردة نیروی تروریستی قدس، سرکردة نیروی انتظامی رژیم، نمایندة خامنه‌ای در سپاه پاسداران، رئیس تعاونی سپاه پاسداران و رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم آخوندی.

 

  • لایحة مصوب مجلس نمایندگان آمریکا خواهان آن می‌شود که در عرض 270 روز بعد از اجرایی‌شدن این قانون و بعد از آن به‌طور سالانه، وزیر خزانه‌داری، گزارشی را به کمیته‌های مربوطه در کنگره ارائه کند که از جمله باید شامل این موارد باشد:


ارزیابی از کل سرمایه‌ها یا دارایی‌های تحت کنترل مستقیم یا غیر مستقیم سردمداران رژیم در حساب‌های مؤسسه‌های مالی آمریکا و مؤسسه‌های خارجی.

توضیح این‌که این سرمایه‌ها یا دارایی‌ها چه‌طور به‌دست آمده و چه طور استفاده شده‌اند.

توضیح دربارة هر شیوه یا تکنیک جدید به‌کار گرفته شده برای گریختن از قوانین مربوط به مبارزه با پولشویی.

ارائة توصیه‌هایی برای بازبینی تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه رژیم به‌منظور جلوگیری از به‌کارگیری دارایی‌ها و سرمایه‌های ذکر شده توسط سران حکومت آخوندی، در راستای کمک به برنامة موشک بالستیک.

و ارائة توصیه‌هایی برای بهبود توانایی وزارت خزانه‌داری جهت توسعه، اعمال و اجرای سریع و مؤثر تحریم‌های اقتصادی جدید علیه رژیم در صورت درخواست آن از سوی رئیس‌جمهور آمریکا طبق قوانین مربوطه.

در لایحة 1638 از جمله، آمده است: «ویژگی (رژیم) ایران، فساد سطح بالا در میان مقام‌ها و نهادها و دخیل‌بودن قابل توجه نیروهای امنیتی...، به ویژه سپاه پاسداران در اقتصاد است. تعداد زیادی از مقامات ارشد و سران نظامی (رژیم ایران) سرمایه‌های بسیار هنگفتی چه به‌صورت فردی و چه به‌صورت نهادی گرد آورده‌اند و از طریق سوءاستفاده از مواضع خود توانسته‌اند به بخش اعظم اقتصاد ایران چنگ بیندازند...

رفع تحریم‌ها طبق برجام، باعث خارج‌شدن بسیاری از نهادهای (رژیم) ایران که با فساد حکومتی ارتباط دارند از فهرست نهادهای تحت تحریم آمریکا شده است...

وزارت خزانه‌داری در سال 2011 بخش مالی جمهوری اسلامی را به‌عنوان یک حوزة موجب بالاترین نگرانی در زمینة پولشویی لیست‌گذاری کرد...

(رژیم) ایران هم‌چنان در فهرست FATF در میان حکومت‌هایی است که... در نبرد جهانی علیه تأمین مالی تروریسم و پولشویی همکاری نمی‌کنند.

(رژیم) ایران و کرة شمالی تنها حکومت‌هایی هستند که توسط FATF به‌عنوان «حکومت‌ها یا سرزمین‌هایی» لیست‌گذاری شده‌اند که همکاری نمی‌کنند و کشورهای عضو FATF باید علیه آنها دست به اقدام بزنند».

این لایحه، می‌افزاید: «وزارت خارجه (آمریکا)، (رژیم) ایران را به‌عنوان یک «حکومت عمدة پولشویی»... و یک حکومت حامی تروریسم شناسایی کرده... که «مکرراً از اعمال تروریسم بین‌المللی، حمایت کرده است.

ارزیابی می‌شود که سپاه پاسداران و بنیادهای تحت کنترل سران (رژیم ایران)، یک سوم کل اقتصاد کشور را تحت کنترل خود دارند؛ از جمله بخش‌های وسیعی از ارتباطات مخابراتی، ساخت و ساز و عملیات فرودگاه‌ها و بنادر. این عملیات، سرمایه‌های کلانی را در اختیار سپاه پاسداران و نهادهای (مذکور) قرار می‌دهد تا بتوانند از سازمان‌های تروریستی مثل حزب‌الله و حماس حمایت کنند.

سپاه پاسداران و نهادهای (حکومتی) با تحت کنترل گرفتن بخش‌های گسترده‌یی از اقتصاد، هم‌چنین ضرر و زیان‌های بیشتری به مردم عادی ایران زده‌اند».

 

در اجلاس کنگره که به بحث دربارة لایحة 1638 و نیز یک لایحة دیگر با شمارة 4324 برای تقویت نظارت بر فروش هواپیماهای تجاری به رژیم آخوندی اختصاص داشت، رؤسای کمیته‌ها و اعضای برجستة مجلس نمایندگان بر لزوم اعمال سیاستی قاطع علیه رژیم و حسابرسی از سپاه پاسداران و سردمداران حکومت آخوندی تأکید کردند.

 

  • کن باک از حزب جمهوری‌خواه ضمن اشاره به اعمال تروریستی رژیم علیه نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان و طرح رژیم برای ترور سفیر وقت عربستان در واشینگتن در سال 2011، گفت: «(رژیم) ایران از چند دهة پیش در خاورمیانه وحشت‌افکنی کرده و تروریسم را به سراسر جهان صادر کرده است».


وی اهداف لایحة 1638 را چنین برشمرد: «اول: کمک به مقامات آمریکا برای روشن‌ساختن پولشویی توسط رژیم ایران. دوم: افشای بخش‌های اقتصاد (رژیم) ایران که تحت کنترل سران (این رژیم) هستند و سوم نشان‌دادن این واقعیت به مردم ایران که حکومت فاسد (حاکم) چه‌طور سرمایه‌ها را به قیمت منافع مردم، برای خودش انباشت می‌کند».

 

وی هم‌چنین دربارة لایحة 4324، گفت: «می‌دانیم که ایران‌ایر (شرکت) مورد علاقة سپاه پاسداران در انتقال سیستم‌های تسلیحاتی به سراسر خاورمیانه بوده است... این لایحه خواهان تأیید این امر توسط تأمین‌کنندگان مالی معاملات هواپیمایی می‌شود که هیچیک از هواپیماهای صادر شده برای تروریسم یا برنامة تسلیحات کشتار جمعی (رژیم) ایران استفاده نخواهد شد».

وی تأکید کرد که باید هم‌چنان به تلاش‌ها برای بستن شکاف‌های توافق اتمی ادامه داد.

 

  • جب هنزرلینگ Hensarling رئیس کمیتة خدمات مالی، گفت: «من از لایحة شفافیت شفافیت مالی سران (رژیم) ایران قویاً حمایت می‌کنم... مایة تعجب نیست که سران سیاسی و نظامی (رژیم) ایران، با استفاده از مواضع خودشان و کنترل بخش‌های عمده‌یی از اقتصاد کشور، سرمایه‌های شخصی و نهادی قابل توجهی را کسب کرده‌اند. برخی ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که سلطة آنها (بر اقتصاد کشور) به میزان یک سوم یا بیشتر است و دارایی‌های برخی افراد به میلیاردها دلار می‌رسد... رفع غیر عاقلانه تحریم‌ها از طریق توافق اتمی دولت اوباما با (رژیم) ایران به خارج‌ شدن بسیاری از نهادهای (رژیم) ایران که با فساد حکومتی در ارتباطند از لیست نهادهای تحت تحریم آمریکا شد... اما دولت ترامپ طی ماه‌های اخیر تحریم‌های ضروری جدید را بر اشخاص و نهادهای (رژیم) ایران اعمال کرده است . وزارت خزانه‌داری (رژیم) ایران را به‌عنوان یک حکومت مورد نگرانی اصلی در زمینة پول‌شویی شناسایی کرده است. علاوه بر این، وزارت خارجه مکرراً (این رژیم) را به‌عنوان اصلی‌ترین حکومت حامی تروریسم در جهان تعیین کرده است وزارت خارجه می‌گوید: (رژیم) ایران هم‌چنان به حمایت از گروه‌های تروریستی در سراسر جهان عمدتاً از طریق سپاه پاسداران، ادامه می‌دهد».


 

  • اد رویس رئیس کمیتة امور خارجی مجلس نمایندگان در سخنان خود در اجلاس کنگره، گفت: «لایحه (1638) هدف قدرتمندی دارد و آن هم افشای ماهیت فاسد (رژیم) ایران است... کسانی که مسئول تروریسم هستند... همان سران (رژیم) ایران از این نهادهایی هستند که ما تلاش داریم شناسایی کنیم... رژیم تهران مشابه یک شرکت جنایتکار است، چون از ولی فقیه تا سپاه پاسداران، این باصطلاح «خادمان انقلاب»، یک سوم اقتصاد کشور را کنترل می‌کنند؛ چون آن‌را به‌سرقت برده‌اند. اموال شخصی همه را به سرقت برده‌اند... فقط دارایی امپراطوری ولی فقیه که «کمیتة اجرایی فرمان خمینی» نامیده می‌شود، 95 میلیارد دلار است و در همة بخش‌های صنعت ایران سهام‌هایی را تحت کنترل خود دارد؛ از جمله بخش‌های مالی، نفت و مخابرات... (این پول‌ها) برای بی‌ثبات‌کردن تمام منطقه به‌کار گرفته می‌شوند؛ با تأمین مالی تروریسم در خارج و با تأمین برنامة موشک بالستیک (این رژیم)...».


 

  • قاضی تد پو رئیس زیرکمیتة تروریسم در کمیتة خارجی مجلس نمایندگان، گفت: «بزرگ‌ترین قربانیان رژیم آخوندها...، مردم ایران هستند. آنها توسط یک ولی فقیه به گروگان گرفته شده‌اند که بیشتر به موشک‌های بالستیک و تروریسم بین‌المللی اهمیت می‌دهد تا پاسخ‌دادن به نیازهای زندگی مردم... این رژیم به جلودار مخوف بین‌المللی در زمینة سرکوب، اعدام، شکنجه و (اعمال) غیر انسانی تبدیل شده است... مردم خوب ایران، فضای سیاسی برای ابراز (نظر) یا مخالفت ندارند. اگر تصمیم به مخالفت با اقدامات (خامنه‌ای) بگیرند، به زندان می‌افتند یا در ملاء عام به‌دار آویخته می‌شوند. ما دیدیم که این رژیم با معترضان در سال 2009... چه کار کرد.... دولت کنونی هم در پی هیچ‌گونه میانه‌روی نیست. بیش از 3000 اعدام در دوران روحانی باصطلاح رئیس‌جمهور این رژیم صورت گرفته است... ایالات متحده باید به تقویت صدای مردم ایران اولویت بدهد که تحت سرکوب این رژیم هستند. آنها کسانی هستند که به‌خوبی تمدن ایران را نمایندگی می‌کنند و همان‌ها آیندة ایران را تشکیل خواهند داد. ما باید بدانیم که بر سر آنها چه می‌آید. سیاست خارجی ایالات متحده باید این باشد که بر نقض جدی حقوق بشر در ایران تمرکز جدی کند... (خامنه‌ای) و آخوندها... مردم ایران را سرکوب می‌کنند و حقوق بشر آنها را نقض می‌کنند. رژیم ایران حکومت شمارة یک حامی تروریسم بین‌المللی است و ترور را بر مردم (این کشور) نیز اعمال می‌کند».


 

  • ایلیانا رزلهتینن رئیس کمیتة خاورمیانه و شمال آفریقا دربارة لایحة 1638، گفت: «این یک گام مهم و ضروری برای حسابرسی از رژیم آخوندی به‌خاطر پول‌شویی، تأمین مالی تروریسم و سایر فعالیت‌های گستردة جنایتکارانة آن است. سپاه پاسداران... از مدت‌ها قبل در مرکز شرکت جنایتکارانة (رژیم) ایران قرار داشته و بخش عمده‌یی از اقتصاد کشور را در بخش‌های کلیدی مثل نفت، گاز، مخابرات و نقل و انتقال، تحت کنترل خود داشته است. امپراطوری تجاری سپاه پاسداران و انحصار آن بر این بخش‌های اقتصاد، میلیاردها دلار را در اختیار این رژیم قرار می‌دهد که از آن نه برای تغذیه مردم یا آموزش کودکان بلکه... برای سرکوب مردم ایران و صدور تروریسم و ایدئولوژی نفرت‌انگیزش به خارج استفاده می‌کند. (همان تروریسمی که) در سراسر جهان، آسیب‌های بسیاری ایجاد کرده است... تلاش ما این است که این تروریست‌ها را مورد حسابرسی قرار بدهیم...».


ایلیانا رزلهتینن بر لزوم برخورد با سپاه پاسداران و هشدار به طرف معامله‌های آن تأکید و افزود: «اکنون بیش از هر زمانی مهم است که خزانه‌داری سرمایه‌های تحت کنترل سپاه پاسداران و سایر سران فاسد (رژیم) ایران را به دو دلیل علنی کند: اول برای این‌که مردم رنج‌دیدة ایران که ما خواهان کمک به آنها هستیم...، بتوانند از غارت و فساد رژیم مطلع بشوند؛ چیزی که آنها را از پایه‌یی‌ترین اقلام محروم کرده است. دوم به این دلیل که شرکت‌ها دادن پول نقد به این نهادهای فاسد که تروریسم را در سراسر جهان تأمین مالی می‌کنند متوقف سازند».

 

 

  • بوریس پالیکوین Paliquin ارائه‌دهندة لایحة 1638 در سخنرانی خود، گفت: «حکومت ایران از اصلی‌ترین حامیان تروریسم و بی‌ثباتی در جهان است. سران ارشد سیاسی و نظامی (این رژیم) و سپاه پاسداران، به آموزش، تسلیح و تأمین مالی گروه‌های تروریستی در سراسر جهان می‌پردازند... آنها از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برای... هدایت عملیات تروریستی در سراسر جهان از جمله در آمریکا استفاده می‌کنند... حدود 70 تا 80 تن از سران سیاسی و نظامی (رژیم) ایران، حدود یک سوم کل اقتصاد را تحت کنترل خود دارند. آنها از قدرت خود برای فاسد کردن مخابرات، ساخت و ساز و سایر بخش‌های مهم صنعت کشور استفاده می‌کنند. تحقیقات رویتر... نشان داده است که فقط ولی فقیه (رژیم) ایران، از طریق یک بنیاد و با ادعای کمک به فقرا، سرمایه‌های شخصی عظیمی را انباشت کرده است... مردم ایران و مردم جهان باید بدانند که اصلی‌ترین حامی تروریسم، چه میزان پول انباشت کرده و این پول در کجا به‌کار گرفته می‌شود. شرکت‌ها در سراسر جهان که در پی تجارت با (رژیم) ایران هستند، باید قبل از سرمایه‌گذاری درک کنند که با چه کسی معامله می‌کنند... باید بتوان با یک کلیک بر روی کامپیوتر از نقاط مختلف جهان، به افشای فعالیت‌های غیر قانونی اصلی‌ترین حامی تروریسم در جهان کمک کرد. در رابطه با حکومت‌هایی مثل (رژیم) ایران، مخفی‌کاری و فساد به تروریسم بیشتر منجر می‌شود».


 

  • راجر ویلیامز نایب‌رئیس زیرکمیتة سیاست مالی و تجارت و ارائه‌دهندة لایحة 4324 برای تقویت نظارت بر فروش هواپیماهای تجاری به رژیم آخوندی در سخنرانی خود، گفت: «مردم و شرکت‌های آمریکا و جامعة بین‌المللی شایستة آن هستند که بدانند، چه کسی سرمایه‌ها و دارایی‌ها را در ایران تحت کنترل خود دارد».


وی هم‌چنین دربارة لایحة 4324، گفت: «لایحة من نظارت کنگره را بر هرگونه تأمین مالی مجاز شده توسط خزانه‌داری برای فروش هواپیما به (رژیم) ایران، بهبود می‌بخشد. هر شش ماه، خزانه‌داری باید برای ما تأیید کند که این مجوزهای تأمین مالی، به سود افرادی در (رژیم) ایران تمام نمی‌شود که موادی را در راستای توسعة تسلیحات کشتار جمعی منتقل می‌کنند... خزانه‌داری هم‌چنین باید برای ما تأیید کند که این مجوزها، ریسک قابل توجه پولشویی و تأمین مالی تروریسم در سیستم مالی آمریکا را در بر نداشته باشند. اگر خزانه‌داری آمریکا نتواند این موارد را تأیید کند باید علت آن‌را به ما بگوید و روند کاری را که قصد دارد در پیش بگیرد، به کنگره توضیح بدهد».

 

در ادامة این جلسه کن باک بار دیگر سخنرانی کرد، و گفت: «این دو لایحه شروع روند دشواری برای تضمین آن است که تلاش (رژیم) ایران برای دستیابی به تسلیحات کشتار جمعی و حمایت آن از تروریسم، متوقف شود».
لطفا به اشتراک بگذارید: