This browser does not support the video element.

رومئو نیکوارا نماینده پارلمان رومانی

رومئو نیکوارا نماینده پارلمان رومانی


خانمها و آقایان، من اخیراً گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل برای ایران، خانم عاصمه جهانگیر را خواندهام. اولین نکتهیی که در مطالعه این گزارش برایم بسیار سنگین بود میزان سرکوبی است که مردم ایران در این 38 سال حاکمیت آخوندها تحمل کردهاند. بیش از 120 هزار اعدام مخالفین سیاسی، اعدامهای خیابانی و بطور خاص قتل عام 30 هزار زندانی سیاسی در سال 1988، شلاق، سنگسار و قطع دست و پا. فقط یک حرف در مورد رژیم ایران میتوانم بیان کنم و آن این است که تنها موضوعی که در این رژیم تبعیضی در آن وجود ندارد سرکوب است. آنها در سرکوب فارسها، عربها، ترکها، بلوچها و ترکمنها. حتی مردان و زنان نیز از سرکوب مستثنی نیستند. اما هر بار که در این کنفرانسها شرکت کرده و در کنار شما نشستهام امیدهای من بیشتر شده و به نظرم پایان دوران سیاه استبداد مذهبی در ایران نزدیکتر میشود.

از طرف دیگر باید بگویم فعالیتهای شما برای برقراری دمکراسی در ایران باعث خشم رژیم آخوندها شده است. این بدین معنی است که مبارزه شما نتایج مثبتی داشته و به این دلیل است که آنها عصبانی هستند. بعد از اولین بار که در این جلسات شرکت داشتم، که حدوداً پنج سال پیش بود و با اپوزیسیون ایران ملاقات کردم، به من و همکارانم از پارلمان رومانی به طرق مختلف توسط رژیم ایران مراجعه شده که از شما حمایت نکنیم. اما بدلیل مشروعیت شما از یک طرف و نقض حقوق بشر توسط رژیم ایران از طرفی دیگر، که برای من ثابت هم شده است، حاظر به پذیرش خواسته آنها نبوده و مفتخرم که با شما و رهبری شما خواهم بود تا اینکه دمکراسی را در ایران محقق کنید.

با تشکر

لطفاً اجازه بدهید یک مثال بسیار کوتاه در مورد آنچه هفته گذشته در بخارست رخ داد به شما بگویم. هفته گذشته در بخارست هیأتی از پارلمان ایران از تهران قرار بود وارد بخارست شده تا با کمیتههای مختلف پارلمان رومانی ملاقات کند. در لحظه مناسبی که نسبت به این دیدار مطلع شدیم، من و همکارم، سناتور آردلین بناونی ، که شما با او آشنا هستید، با همکاران مختلف دو مجلس و روئسای مختلف کمیتههای پارلمان رومانی دیدار کرده و آنها را نسبت به رژیم تهران، در مورد نمایندگانی که قرار بود جهت ملاقات با آنها وارد بوخارست شوند، توجیه کردیم. هیأت ایرانی تلاش میکرد با کمیتههای امور خارجی، اقتصاد و مالی دیدار کنند.

اجازه بدهید به شما بگویم که دوشنبه، 11 دسامبر وقتی صبح آن روز وارد پارلمان شدم، نمیدانم چه اتفاقی افتاد اما هیأت ایران در آنجا حضور نداشت. آنها نیامدند.

قرار بود یک دیدار دو روزه از پارلمان باشد که هرگز صورت نگرفت. بنابراین، این تنها یک نمونه کوچک از برخوردی است که باید با نمایندگان رژیم تهران صورت گیرد. باید بگویم که جامعه بینالمللی باید ابزارهای سرکوب را از دیکتاتوری حاکم بر ایران بگیرد. اصلیترین ابزار این سرکوب سپاه پاسداران است که مستقیماً تحت کنترل خامنهای است. این ارگان سرکوبگر کنترل شریانهای اقتصاد ایران را بدست گرفته است، از جمله نفت، گاز، پتروشیمی و معادن. پول هنگفت آن از منابع ملی، تجارت غیرقانونی و پولشویی هزینههای صدور تروریسم در خارج مرزها را تأمین میشود.

از طرف کمیته پارلمانی رومانی برای ایران آزاد من از اتحادیه اروپا میخواهم تا از نمونه وزارت خزانهداری آمریکا و سنای آمریکا پیروی کرده و سپاه پاسداران را در لیست تروریستی قرار دهد تا این ارگان سرکوبگر نتواند به جرائم خود ادامه دهد.

از نظر تجارت با رژیم ایران، هرگونه معامله اقتصادی باید مشروط به کاهش نقض حقوق بشر در ایران و عدم دخالت رژیم ایران در کشورهای دیگر باشد. نباید فراموش شود که دیکتاتورها هیچ زبانی جز زبان قاطعیت نمی شناسند و وظیفه جامعه بینالمللی است که بصورت قاطع علیه رژیم ایران بایستد و همه ابزارهای سرکوبی را از آن دریغ کند.

امروز وظیفه ما است که از مردم و مقاومت ایران حمایت کنیم تا بزرگترین تهدید جهانی را از بین ببریم.

خانمها و آقایان، از اینجا از همه زنان و مردان ایرانی، بطور خاص جوانان داخل ایران میخواهم به اعتراضات خود ادامه دهند، و در گسترش اعتراضات و همبستگی سراسری فعالتر شوند. ما از طرح 10 مادهیی رئیس جمهور مریم رجوی حمایت می کنیم چرا که خط درستی برای آینده ایران است.

با تشکر فراوان از توجهاتتان، متشکرم
لطفا به اشتراک بگذارید: