This browser does not support the video element.

حمایت های بین المللی از قیام مردم ایران – از مجموعه خبری ۲۰۳۰

حمایت های بین المللی از قیام



  • وزارت خارجه فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی روز ۱۲دیماه در باره تظاهرات گسترده مردمی در ایران اعلام کرد: مقامات فرانسوی با دقت وضعیت در ایران را دنبال میکنند. حق تظاهرات آزادانه و هم چنین حق تبادل اخبار یک حق پایه ای است.


سخنگوی وزارت خارجه فرانسه افزود : دولت فرانسه در قبال شمار مهم قربانیان و دستگیرشدگان این تظاهرات نگرانی خود را ابراز میدارد.

این سخنگو در پاسخ به سوالی در باره سفر محتمل وزیر خارجه فرانسه به ایران با توجه تظاهرات و خشونتهای صورت گرفته، گفت: در این مرحله ما پاسخی برای این سوال نداریم. وی در ادامه تاکید کرد که گفتگوهای فرانسه مطالبه گر است و شامل موضوع حقوق بشر نیز میشود.

 

  • کمیته فرانسوی برای ایران دمکراتیک متشکل از نمایندگان پارلمان و شخصیت های سیاسی و حقوقدانان ، وکلا و مدافعان حقوق بشر، ضمن حمایت کامل از قیام ایران، اعلام کرد: این تظاهرات درسرتاسر کشور با شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» بوضوح بالاترین مقامات رژیم یعنی خامنه ای و روحانی را هدف قرار داده و تظاهرکنندگان در برابر یک رژیم مذهبی که هیچگاه از سرکوب و تحقیر شهروندان ایران باز نیاستاده، حقوق دمکراتیک خود را مطالبه می کنند.


کمیته فرانسوی برای ایران دمکراتیک در بیانیه خود می افزاید:‌دستگاه تبلیغات رژیم و امامان نماز جمعه اش مجاهدین خلق را منشاء این قیام مردمی دانسته اند. مریم رجوی، رئیس جمهور برگزیده مقاومت ایران که همواره از حمایت این کمیته برخوردار بوده است، به مردم شجاعی که علیه فساد و سرکوب برخاسته اند درود فرستاد. وی افزود که این قیام ها در مناطق مختلف ایران نشان می دهد که سرنگونی رژیم ملاها و استقرار دمکراسی و حاکمیت مردمی خواسته های ملی عاجل مردم ایران هستند.

کمیته فرانسوی برای ایران دمکراتیک تاکید می کند:‌موضع دولت ما بایستی حداکثر قاطعیت در برابر رژیم ایران باشد و در هر شرایطی مواضع فرانسه در مورد وضعیت حقوق بشر، مخالفت با حکم اعدام و ضرورت احترام به ارزشها و اصول دمکراتیک را خاطر نشان می کند.

 

  • بوریس جانسون وزارت خارجة انگلستان با صدور بیانیه‌یی دربارة قیام مردم ایران که روز 11 دیماه منتشر شد، اعلام کرد: «انگلستان به‌دقت وقایع ایران را تحت نظر دارد...


وی افزود: همزمان با آغاز هفتادمین سالگرد اعلامیة جهانی حقوق بشر، ما هم‌چنین اعتقاد داریم که مردم باید بتوانند از آزادی بیان برخوردار باشند و به تظاهرات مسالمت‌آمیز بپردازند.

 

  • وزارت خارجة نروژ در یک موضع‌گیری دربارة قیام مردم ایران اعلام کرد: «تظاهرات در ایران را با نگرانی عمیقی دنبال می‌کنیم. حیاتی است که حقوق پایه‌یی شهروندان برای تظاهرات مسالمت‌آمیز رعایت شود. باید از خشونت و از دست‌رفتن جان‌های بیشتر جلوگیری شود».


 

  • استنی هویر نفر شماره دو دموکراتها در مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: «جهان به نظاره (وضعیت ایران) نشسته و خشونت علیه معترضان توسط آخوندها و مأمورانشان، تحمل نخواهد شد. (رژیم) ایران یک حکومت حامی تروریسم است که با استمرار (برنامه) موشک بالیستیک و حمایتش از گروه‌هایی مثل حزب‌الله، خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کند. مردم (ایران) به حق خشمگینند که سران (این رژیم) به‌جای بهبود وضعیت زندگی آنها در داخل کشور، بر روی چنین فعالیت‌هایی متمرکزند.من برای امنیت کسانی که به خیابان‌ها آمده‌اند دعا می‌کنم».


 

  • قاضی تد پو رئیس زیرکمیتة تروریسم در کنگرة آمریکا در پیام جدیدی در حمایت از قیام مردم ایران در روز 11 دی، گفت: «مردم از حق اعتراض مسالمت‌آمیز برخوردارند؛ اما رژیم فاسد (حاکم بر ایران) حتی به قوانین خودش هم پایبند نیست و شبکه‌های اجتماعی را بسته تا از سازماندهی اعتراضات جدید جلوگیری کند. در حالی که سال جدید میلادی شروع شده است، دست کم 12 ایرانی توسط (خامنه‌ای) قاتل که مصمم است قدرت نامشروعش را حفظ کند به قتل رسیده‌اند. مردم ایران باید از طریق انتخابات آزاد و عادلانه، خودشان تصمیم بگیرند که رهبرانشان چه کسانی خواهند بود


قاضی تد پو تأکید کرد: «از معترضان مسالمت‌آمیز می‌خواهم که برای حقوق بشر و آزادی‌های پایه‌یی‌شان بایستند. در انتظار روزی هستم که مردم ایران خیابان‌ها را با در دست‌داشتن پرچم‌های آزادی و رهایی، بپیمایند».

 

  • لی زلدین عضو کمیتة خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با سی.ان.ان.، گفت: «سال‌هاست که من از تغییر رژیم در ایران حمایت کرده‌ام... میلیون‌ها ایرانی قویاً خواهان یک ایران آزاد، باثبات و دموکراتیک هستند... آنها با یک رژیم دیکتاتوری مبارزه کرده‌اند که حقوق بشر و فرصت‌های اقتصادی را سرکوب کرده است... (اکنون) میلیون‌ها ایرانی را مشاهده می‌کنیم که خواهان تغییر رژیم هستند...».


وی هم‌چنین طی پیامی گفت: «اگر در ایران انتخابات واقعاً دموکراتیک برگزار شود، رژیم کنونی سرنگون خواهد شد. اکثریت ایرانیان خواهان صلح، ثبات، شکوفایی و آزادی هستند».

 

  • پاتریک کندی با تاکید بر همبستگی خود با قیام مردم ایران اعلام کرد:‌: «دعای من برای مردم ایران است که صدایشان را برای آزادی، برابری و یک زندگی بهتر، به گوش (همه) می‌رسانند».


 

  •  عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژة وضعیت حقوق بشر در ایران در پیامی در حمایت از قیام مردم ایران، گفت: «شهروندان ایرانی از حق اعتراضات صلح‌آمیز تحریک‌نشده برخوردارند. به‌خاطر شهدا تسلیت می‌گویم و خواهان پایان‌یافتن خشونت هستم».


 

  • سناتور لیندزی گراهام کاندیدای پیشین ریاست‌جمهوری آمریکا، در پیامی در حمایت از قیام مردم ایران، گفت: «رئیس‌جمهور آمریکا و همة آزادی‌خواهان باید با قدرت در حمایت از مردم ایران صحبت کنند و سرکوبگران آنها را تا حداکثر ممکن مجازات کنند».


سناتور گراهام اضافه کرد: «روحانی به سران (رژیم) ایران گفته است که معترضان «هیچ چیز» نیستند. اما حکومتی مع برارعاب وترساندن بناشده ، سرانجام شکست می‌خورد؛ چون مردم در یک نقطه، دیگر هیچ چیز برای از دست دادن ندارند...».

 

  • سناتور رابرت منندز از سناتورهای ارشد دموکرات در سنای آمریکا در پیامی، از قیام مردم ایران اعلام کرد: «مشاهدة مردمی که در اعتراضات ایران از حق پایه‌یی خود برای اعتراض به حکومتشان استفاده می‌کنند، الهام‌بخش است؛ به‌ویژه به این دلیل که بی‌رحمی این حکومت، جان‌های بسیاری را به تباهی برده است».


 

  • لرد کاتر نماینده مجلس اعیان انگلستان در پیام حمایت از قیام مردم ایران نوشت:‌ رژیم حاکم بر ایران تلاش دارد که تظاهرات و اعتراضات مسالمت آمیز در شهرهای سراسر ایران را بجای اینکه به خواسته های برحق مردم ایران پاسخ دهد سرکوب کند. من کاملا از پیام خانم مریم رجوی رئیس جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران در حمایت از مردم شجاع ایران که جانشان از دست فساد و اختناق و سرکوب توسط رژیم و حمایتش از تروریسم در منطقه به لب آمده است، حمایت می کنم. اکنون زمان آن فرا رسیده که دولت انگلستان از خواستهای دمکراتیک و برحق مردم ایران که خودش را در تظاهرات روز های اخیر در خیابانهای سراسر ایران نشان داده است حمایت بعمل بیاورد.


 

  • کریستیان تیبرینگ- یده، Christian Tybring-Gjedeنماینده پارلمان نروژ از حزب پیشرو(یکی از دو حزب حاکم نروژ) و نایب رئیس دوم کمیسیون خارجه و دفاع پارلمان در باره قیام مردم ایران اعلام کرد: تظاهرات مدافعین شجاع آزادی در ایران به سرتاسر کشور گسترش یافته است. در برابر سرکوب رژیم علیه ملت ایران، نروژ باید همانند سایر کشورهای دمکراتیک علنا مقامات ایرانی را محکوم کند . نروژ بایستی در سمت ملت ایران قرار گرفته و از خواسته آنان در خصوص تغییرات دمکراتیک در کشور حمایت کند. به عنوان نایب رئیس دوم کمیسیون خارجه و دفاع من تمام تلاش خود را خواهم کرد تا نروژ رابطه ما با رژیم ایران را مورد بازنگری قرار دهد. من در گفتگوهایم با وزیر امورخارجه ، اینه اریکسن سورعیده Ine Eriksen Søreide، به وضوح این را اعلام خواهم کرد.


 

  • سناتور پائولو کورسینی رئیس کمیسیون خارجی سنای ایتالیا نوشت: همبستگی کامل خود را با شهروندان ایرانی و بویژه جوانانی که برای تظاهرات به خیابانها ریخته و علیه رژیم و برای آزادی مبارزه میکنند، اعلام می کنم و از خانم مریم رجوی و اعضای شجاع مقاومت ایران برای این تعهدشان و برای نبردشان علیه این رژیم، سپاسگزارم.

لطفا به اشتراک بگذارید: