This browser does not support the video element.

حمایت جهانی از قیام ایران – مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا

حمایت جهانی از قیام ایران


 

مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا:

معترضان شجاع ایرانی جانشان را برای آزادی

به خطر می‌اندازند

بر خلاف گذشته، این بار آمریکا در کنار آنها می‌ایستد

چند ماه قبل رئیس‌جمهور پیش‌بینی کرد

که روزهای رژیم ایران به شمارش افتاده است

 

با ضمیمه‌کردن پیام‌های حمایت ۸ عضو برجستة

دموکرات در سنا و کنگره از جمله چاک شومر و نانسی پلوسی

مایک پنس گفت : در آمریکا یک حمایت دو حزبی

از نبرد مردم ایران علیه فساد و استبداد وجود دارد

مایک پنس معاون ر‌ئیس‌جمهور آمریکا در چند موضع‌گیری در روز 13 دی، بر حمایت دولت آمریکا از قیام مردم ایران تأکید کرد، و گفت: «پیام رئیس‌جمهور آمریکا و خود من روشن است: بر خلاف گذشته، این بار آمریکا در کنار معترضان شجاع ایرانی که جانشان را برای آزادی به خطر می‌اندازند، می‌ایستد... (رژیم) ایران حکومت اصلی حامی تروریسم در جهان است. مشاهدة مردم ایران که برای فراخوان به تغییر در کشورشان بپاخاسته‌اند، باید همة آزادی‌خواهان آمریکایی و همة کسانی را که در سراسر جهان آزادی را ارج می‌نهند، خشنود کند».

مایک پنس با ضمیمه‌کردن پیام‌های حمایت هشت تن از اعضای برجستة دموکرات سنا و مجلس نمایندگان آمریکا از قیام مردم ایران از جمله سناتور چاک شومر رهبر دموکرات‌ها در سنا و نانسی پلوسی رهبر دموکرات‌ها و استنی هویر نفر شمارة دو دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان، گفت: «معترضان در ایران باید بدانند که در آمریکا، حمایتی دو حزبی از مردم آزدی‌خواه ایران وجود دارد که به نبرد علیه فساد و استبداد حکومتشان ادامه می‌دهند».

معاون رئیس‌جمهور آمریکا، افزود: «می‌دانم که تفاوت بین سکوت و ناکامی دولت قبلی در حمایت از آزادی و تمایل بی‌پروای پرزیدنت ترامپ به ایستادن در کنار مردم شجاع ایران، به مردمی که در خیابان‌های شهرهای سراسر ایران هستند، امید می‌بخشد... امیدوارم مردم ایران بفهمند که ایالات متحده و مردم این کشور، متحدان طبیعی آنها هستند. ما می‌خواهیم شاهد آن باشیم که آنها یک آیندة آزاد و دموکراتیک را رقم بزنند. می‌خواهیم از رژیمی که به تهدید و به خطر انداختن جهان ادامه می‌دهد، فاصله بگیرند».

وی تأکید کرد: «تحت ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، مردم ایران تنها نیستند. مردم آمریکا در کنار آنها ایستاده‌اند. اگر آنها هم‌چنان این شجاعت اعتقاداتشان را به نمایش بگذارند و و در پی یک آیندة آزاد و دموکراتیک باشند، آمریکا و جهان با آنها خواهند بود».

 

مایک پنس : رئیس‌جمهور آمریکا و من به عنوان معاون او

رهبران کشورهای آزادی‌خواه جهان را فرا می‌خوانیم

تا دیکتاتورهای غیر منتخب حاکم بر ایران را محکوم کنند

و از حق مردم ایران برای انتخاب سرنوشت شان دفاع کنند

معاون رئیس‌جمهور آمریکا هم‌چنین طی مقاله‌یی در واشینگتن‌پست در حمایت از قیام مردم ایران تحت عنوان «این بار، ما در قبال ایران سکوت پیشه نخواهیم کرد»، نوشت: «بعد از تظاهرات (سال۸۸) و تلاش‌های بی‌رحمانة رژیم برای سرکوب آنها، اوباما مکرراً در ابراز همبستگی آمریکا با معترضان ایرانی شکست خورد.... (اوباما) حاضر نشد در کنار مردم پرافتخاری بایستد که تلاش داشتند از زیر وزنة یک دیکتاتوری خارج شوند و فقط با تأخیر خشونت رژیم را محکوم کرد. هم‌زمان آمریکا با حکومت اصلی حامی تروریسم در جهان مقابله نکرد...این اقدامات دولت قبلی سرانجام حکام مستبد (رژیم) ایران را تشجیع کرد تا مخالفت را سرکوب کنند... تا همین امروز، بسیاری از ایرانیان ایالات متحده را مقصر می‌دانند که آنها را در زمان لازم، رها کرده است. امروز مردم ایران بار دیگر بپاخاسته‌اند تا خواهان آزادی و فرصت بشوند و تحت ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، ایالات متحده در کنار آنها ایستاده است. این بار، ما سکوت پیشه نخواهیم کرد. چند ماه قبل از شروع اعتراضات در ایران، رئیس‌جمهور پیش‌بینی کرد که روزهای رژیم ایران به شمارش افتاده است. وی در سازمان ملل در ماه سپتامبر گفت: «مردم خوب ایران خواهان تغییرند و سران (رژیم حاکم)، فراتر از قدرت گستردة نظامی ایالات متحده، از مردم ایران می‌ترسند».

معاون رئیس‌جمهور آمریکا دربخشهای دیگری از این مقاله می افزاید «ما پیشاپیش تحریم‌هایی را بر سپاه پاسداران اعمال کرده‌ایم و رئیس‌جمهور در حال بررسی اقدامات بیشتر برای مجازات رژیم به‌خاطر رفتار خصمانة آن و تعرض به مردم (این کشور) است... رئیس‌جمهور آمریکا و خود من رهبران کشورهای آزادی‌خواه در سراسر جهان را فرا می‌خوانیم تا دیکتاتورهای غیر منتخب (حاکم بر) ایران را محکوم کنند و از حق مسلم مردم ایران برای رقم زدن آیندة خودشان و انتخاب سرنوشت خودشان دفاع کنند. رئیس‌جمهور (آمریکا) گفته است: «رژیم‌های سرکوبگر نمی‌توانند تا ابد دوام بیاورند» و دولت ما به حمایت از معترضان در فراخوان آنها برای آزادی و این خواسته که سران (رژیم) ایران اقدامات خطرناک و بی‌ثبات‌کنندةشان در داخل و خارج را متوقف کنند، ادامه خواهد داد».

مایک پنس تأکید کرد: «ما در کنار مردم پرافتخار ایران ایستاده‌ایم چون این اقدام برحقی است و چون رژیم تهران، صلح و امنیت جهان را تهدید می‌کند...».

معاون رئیس‌جمهور آمریکا هم‌چنین در مصاحبه‌یی که روز 13 دی منتشر شد، گفت: «اعلام حمایت روشن رئیس‌جمهور ترامپ از معترضان بپاخاسته در شهرهای سراسر ایران چشمگیر است

وقتی مردم شجاع ایران برای دموکراسی بپاخاستند، دولت قبلی نه تنها سکوت پیشه کرد بلکه آنها در راستای توافق وحشتناک اتمی به پیش رفتند و از آن استقبال کردند؛ توافقی که پرزیدنت ترامپ حاضر نشد آن‌را تأیید کند... امید توافق اتمی این بود که به مدره‌شدن (رژیم) ایران کمک خواهد کرد؛ ولی ما اصلاً شاهد چنین چیزی نبوده‌ایم.

امیدوارم مردمی که به خیابان‌های ایران می‌آیند بدانند، تحت دولت پرزیدنت دونالد ترامپ، آنها تنها نیستند، مردم آمریکا در کنار آنها ایستاده‌اند.

وی دربارة اقدامات سرکوبگرانة رژیم و تلاش برای مسدود کردن اینترنت، گفت: «... سرکوب توسط این رژیم و توسط آخوندها در ایران، تجعب‌آور نیست. آنها هم‌چنان حکومتی هستند که حقوق پایه‌یی بشر را از مردم سلب می‌کنند. بستن راه‌های ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی نیز واقعاً تجعب‌آور نیست....

این یک لحظة بسیار امیدوارکننده است. امیدوارم و دعا می‌کنم که مردم ایران، جوانان و مردم تحصیل‌کرده بدانند که ایالات متحده و مردم این کشور، متحدان طبیعی آنها هستند. ما می‌خواهیم شاهد آن باشیم که آنها یک آیندة آزاد و دموکراتیک را رقم بزنند.».

 

ژنرال مک‌مستر مشاور امنیت ملی کاخ سفید:

ما از مردم ایران تقدیر می‌کنیم که

از حقشان برای ابراز مخالفت با این رژیم دیکتاتوری

استفاده می‌کنند

باید از این رژیم حسابرسی شود

ژنرال مک‌مستر مشاور امنیت ملی کاخ سفید طی مصاحبه‌یی، بر حمایت خود از قیام مردم ایران تأکید کرد، و گفت: «مردم آمریکا و دولت کنونی آمریکا، احترام عمیقی برای مردم ایران، فرهنگی ایران و تاریخ عظیم و پتانسیل عظیمی که دارند، قائل هستند. برای ما بسیار دردناک است که ببینیم، ایرانیان نتوانند آرزوهایشان را برآورده کنند... لذا آنها از... همبستگی ما برخوردارند و ما از آنها تقدیر می‌کنیم که از حقشان برای ابراز مخالفت با این رژیم دیکتاتوری، استفاده می‌کنند».

وی افزود: «مهم‌ترین چیز این است که همة جهان به (رژیم) ایران بگویند، باید اجازه بدهد (مردم) به‌طور صلح‌آمیز تظاهرات کنند و درگیر آن نوع خشونت‌ها علیه تظاهرکنندگان که در سال 2009 دیده‌ایم و اکنون شروع به مشاهدة آن می‌کنیم، نشود... ما نیاز به صداهای قوی در سراسر جهان به نیابت از مردم ایران داریم. این یک رژیم دیکتاتوری است که مردم را سرکوب می‌کند و از منابعی که این کشور بزرگ با این فرهنگ و تاریخ غنی به آن نیاز دارد، برای ترویج نفرت و خشونت در سراسر خاورمیانه استفاده می‌کند... باید از این رژیم حسابرسی شود... این رژیمی است که به تروریست‌های القاعده پناه داده و شیعیان، مسیحیان و هر کس و هر مسلمانی را که برداشت تنگ‌نظرانه و غیر مذهبی آنها از اسلام را نپذیرد، هدف قرار می‌دهد...».

ژنرال مک‌مستر، اضافه کرد: «ما همراه با متحدان و شرکایمان در سراسر جهان، (رژیم) ایران را به‌خاطر رفتار خشونت‌بار و شرورانه‌اش تحریم می‌کنیم. این مهم است برای این‌که منابع مورد نیاز جهت استمرار این کارزار مرگبار، از رژیم (ایران) سلب شود... ما شاهد آن هستیم که مردم ایران نارضایتی خود را نسبت به ماهیت این رژیم و برخوردش با خود آنها و بقیة جهان، ابراز می‌کنند...».

 

سناتور میچ مک‌کانل رئیس اکثریت سنای آمریکا:

هر مقام رژیم ایران را که پشت سرکوب تظاهرکنندگان است

باید مورد مؤاخذه قرار دهیم

سناتور میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنای آمریکا در سخنرانی خود در روز 13 دی اعلام کرد: «در حالی که (رژیم ایران) به هزینه‌های ارتش و نخبگان امنیتی و نهادهای مذهبی اولویت داده است، مردم سراسر ایران در رنجند و اکنون این نارضایتی کاملاً مشهود شده است. به‌عنوان بخشی از استراتژی جامع ما در قبال (رژیم) ایران که باید بر پایان‌دادن به فعالیت‌های شرورانة (این رژیم) در سراسر خاورمیانه متمرکز باشد، ما باید هر مقامی را که پشت سرکوب تظاهرکنندگان است، مورد مؤاخذه قرار دهیم».

 

بیانیة کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد:

شهروندان ایرانی که برای ابراز نارضایتی خود

به خیابان‌ها آمده‌اند حق دارندکه صدایشان شنیده شود

 

معترضانی که به‌طور خودسرانه از آزادی محروم شده اند

باید آزاد شوند

 

لزوم رعایت حقوق تظاهرکنندگان و دستگیرشدگان

و تحقیقات مستقل دربارة کشته‌شدگان و مجروحان

کمسیاریای عالی حقوق بشر ملل متحد طی بیانیه یی اعلام کرد: «کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد به تحقیقات دربارة تمامی کشته‌شدگان و مجروحان جدی در اعتراضات (ایران) فراخوان داد

زید رعد الحسین گفت : من نسبت به گزارش‌ها دربارة کشته‌شدن بیش از 20 تن از جمله یک پسر 11 ساله و دستگیری صدها تن طی موج اخیر اعتراضات در ایران عمیقاً نگرانم. مقامات (رژیم) ایران باید به حقوق تمامی تظاهرکنندگان و دستگیرشدگان از جمله حق آنها برای زندگی و تضمین امنیت و حفاظتشان احترام بگذارند. باید تحقیقات جامع، مستقل و بی‌طرفانه‌یی دربارة تمامی اعمال خشونت‌باری که تاکنون صورت گرفته وجود داشته باشد ».

کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد تأکید کرد، شهروندان ایرانی که برای ابراز نارضایتی خود به خیابان‌ها آمده‌اند، حق دارند که صدایشان شنیده شود.

وی هشدار داد: «ضروری است که اعمال مقامات (رژیم) ایران مثل سال 2009، موجی از خشونت را تحریک نکند... مقامات باید تمامی گام‌ها را اتخاذ کنند که این مجدداً تکرار نشود».

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از مقامات (رژیم ایران) خواست تمامی معترضانی را که به‌طور خودسرانه از آزادی خود محروم شده یا به هر نحوی به‌خاطر ابراز نظراتشان و اعتراض به‌شیوه‌یی صلح‌آمیز مجازات شده‌اند آزاد کند». وی گفت: «اعتراضات مسالمت‌آمیز نباید به‌عنوان یک جرم شناخته شود. آنها بخش مشروعی از روند دموکراتیک هستند».

 

بیانیة وزارت خارجة کانادا:

کانادا به‌شدت از کشته‌شدن و دستگیری معترضان در ایران نگران است

مردم ایران باید بدون خشونت و دستگیری

از حق تجمعات آزاد برخوردار باشند

 

وزیر خارجة کانادا با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد: «کانادا به‌شدت از کشته‌شدن و دستگیری معترضان در ایران نگران است. مردم ایران حق دارند، بدون این‌که با خشونت و دستگیری مواجه شوند، تجمعات آزاد داشته باشند و (نظرات) خودشان را ابراز کنند».

وزیر خارجة کانادا افزود: «همان‌طور که هفتة گذشته گفتیم، کانادا از این‌که می‌بیند، مردم ایران شجاعانه از حق پایه‌یی خود برای اعتراض مسالمت‌آمیز دفاع می‌کنند، دلگرم شده است. ما مقامات (رژیم) ایران را فرا می‌خوانیم به حقوق دموکراتیک و انسانی که غالباً نادیده گرفته می‌شوند، پایبند باشند و به آن احترام بگذارند. ما هم‌چنان نگران سلامت تظاهرکنندگان هستیم و به نظارت دقیق بر اعتراضات ادامه خواهیم داد».

 

بیانیة دولت آلمان:

فراخوان به رعایت حق آزادی تجمع و آزادی بیان در ایران

دولت آلمان با صدور بیانیه‌یی در روز 13 دی اعلام کرد: ما با نگرانی بر افزایش خشونت در ایران، به‌خصوص گزارش‌های مربوط به کشته‌شدگان و دستگیرشدگان، نظارت می‌کنیم.

سخنگوی دولت آلمان گفت: دولت (آلمان)، تحولات در ایران را با نگرانی دنبال می‌کند... دولت آلمان حکومت تهران را فرا می‌خواند تا به آزادی تجمع و آزادی بیان، احترام بگذارد. از نظر دولت آلمان، این برای مردم مشروع است که شجاعانه، نگرانی‌های اقتصادی و سیاسی خود را ابراز کنند و باید به آن احترام گذاشته شود.
لطفا به اشتراک بگذارید: