This browser does not support the video element.

جلسه استماع سنای آمریکا - دیوید ساترفیلد: مقابله با نفوذ رژیم ایران در سوریه

جلسه استماع سنای آمریکا - دیوید ساترفیلد: مقابله با نفوذ رژیم ایران در سوریه



  • دیوید ساترفیلد معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در جلسة استماع کمیتة روابط خارجی سنای این کشور، مقابله بر بیرون‌راندن عوامل رژیم آخوندی از سوریه تأکید کرد و مقابله با مداخلات رژیم را یکی از شروط خارج‌شدن آمریکا از سوریه دانست.


وی در این جلسه که تحت عنوان «سیاست آمریکا در سوریه بعد از داعش» تشکیل شده بود، گفت: «به‌رغم موفقیت‌هایی که (علیه داعش) داشته‌ایم، کار ما هنوز تمام نشده است. ما هم‌چنان بر شکست بادوام داعش و سایر گروه‌های تروریستی، مقابله با نفوذ و رفتار شرورانة (رژیم) ایران و جلوگیری از به‌کارگیری تسلیحات شیمیایی متمرکز هستیم...».

ساترفیلد در پاسخ به سئوالی دربارة آیندة استراتژی ایالات متحده در سوریه بعد از دوران داعش، با استناد به تأکیدات رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد که ایالات متحده، سوریه را بنا به چند دلیل ترک نخواهد کرد؛ از جمله برای باثبات‌سازی و ارائة پشتیبانی در مناطق حیاتی شمال و شمال شرقی و نیز مقابله با رژیم ایران و توانایی آن برای افزایش حضورش در سوریه.

 

ساترفیلد در بخش دیگری از این استماع، گفت: «رئیس‌جمهور متعهد است که برای رسیدن به همة اهداف استراتژیکمان در سوریه در آنجا باقی بمانیم. باقی‌ماندن با مفهوم سیاسی، دیپلماتیک و نظامی است؛ و بر پایة تقویم مشخص نمی‌شود، بلکه بر پایة ارزیابی وضعیت مشخص خواهد شد. شکست بادوام و واقعی داعش یکی از این شروط است، تلاش‌ها برای باثبات‌سازی و پیشرفت موفقیت‌آمیز در شمال و شمال شرقی یکی دیگر...از شروط است. یک شرط دیگر هم ارزیابی کلی‌تر ما از وضعیت انتقال سیاسی، وضعیت نفوذ (رژیم) ایران در سوریه است... ما عمیقاً نسبت به فعالیت‌های (رژیم) ایران و توانایی آن برای افزایش این فعالیت‌ها... نگرانیم».

معاون وزیر خارجة آمریکا، افزود: «ما با دقت بسیار رفتار شرورانة (رژیم) ایران را در سراسر منطقه تحت نظر داریم... و تلاش‌های تهاجمی ما در پس‌راندن این اقدامات و جلوگیری از توان (رژیم) ایران برای توسعه و پشتیبانی از اقداماتش، از هر زمان دیگری در 15 سال گذشته فعال‌تر است».

 

  • در این جلسه سناتور رابرت منندز با اشاره به استمرار مداخلات گستردة رژیم آخوندی در سوریه، از دیوید ساترفیلد سئوال کرد: «آیا این هم‌چنان سیاست ایالات متحده است تا فعالانه نیروهای تحت حمایت (رژیم) ایران را از سوریه بیرون برانیم؟».


معاون وزیر خارجة آمریکا پاسخ داد: «این قطعاً سیاست ماست که... سوریه، از همة نیروهای خارجی خالی بشود؛ به‌خصوص نیروهای (رژیم) ایران، نیروهایی که از خارج از ایران برای جنگیدن همراه با آنها آمده‌اند و عوامل حزب‌الله».

معاون وزیر خارجه آمریکا دربارة اقدامات مشخص دولت این کشور در این رابطه، گفت: «(این شامل) ترکیبی از اقدامات است. در درجة نخست تحریم‌ها و اقدامات مهاجمانه‌یی است که توسط ایالات متحده و شرکای ما با هدف محروم‌ساختن رژیم ایران از ابزار مادی و توانمندی این رژیم در جابه‌جایی دارایی‌ها و توانایی‌اش برای تأمین مالی فعالیت‌های آن اتخاذ می‌شود».

وی، میزان لیست‌گذاری‌ها و تحریم‌ها علیه رژیم توسط دولت کنونی آمریکا را «بی‌سابقه» توصیف کرد.

در جلسة استماع کمیتة خارجی سنای آمریکا سناتور مارکو روبیو کاندیدای پیشین ریاست‌جمهوری تأکید کرد: «مهم است که به‌روشنی بگوییم... شبه نظامیان شیعی در منطقه و حزب‌الله در سوریه، عواملی هستند... که تحت کنترل مستقیم یا غیر مستقیم (رژیم) ایران قرار دارند. اگر ما توسط این نیروها هدف قرار بگیریم، باید به روشنی تأکید کنیم که (رژیم) ایران را مستقیماً مسئول خواهیم دانست».

 

  • ژنرال جک کین معاون پیشین ستاد مشترک نیروی زمینی آمریکا در مصاحبه با فاکس‌نیوز دربارة قیام سراسری مردم ایران، گفت: «رژیم ایران قادر به بازسازی خود (از این اعتراضات) نخواهد بود... چون هم روحانی باصطلاح مدره و هم ولی فقیه هدف قرار گرفته‌اند و این قبلاً انجام نشده بود. لذا به مشروعیت رژیم، خسارت وارد شده... و این رژیم برای اولین‌بار به‌طور جدی آسیب دیده است».


ژنرال جک کین، اضافه کرد: «این اعتراضات نسبت به سال 2009، بسیار متفاوتند... چون بحث بر سر رژیم (حاکم) است... و نه تقلب در انتخابات... (این اعتراضات) همة کشور را فرا گرفته است».
لطفا به اشتراک بگذارید: