This browser does not support the video element.

گزارش ملل متحد: نقض تحریم تسلیحاتی سازمان ملل در یمن توسط رژیم آخوندی

گزارش ملل متحد: نقض تحریم تسلیحاتی سازمان ملل در یمن توسط رژیم آخوندی


 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کارشناسان سازمان ملل متحد اعلام کردند، رژیم آخوندی تحریم تسلیحاتی سازمان ملل در مورد یمن را با تأمین مستقیم یا غیر مستقیم موشک و هواپیماهای بدون سرنشین برای شبه نظامیان حوثی، نقض کرده است.

بنا به این گزارش، کارشناسان سازمان ملل در ماه‌های نوامبر و دسامبر به عربستان سفر کردند و لاشة موشک‌های شلیک‌شده توسط حوثی‌ها به سمت این کشور را مورد بررسی قرار دادند.

در گزارش کارشناسان ملل متحد به شورای امنیت آمده است که آنها «لاشه‌های موشک مربوط به تجهیزات نظامی و هواپیماهای بدون سرنشین را شناسایی کرده‌اند که منشاء آن (رژیم) ایران است و بعد از تحریم تسلیحاتی» در سال 2015، «وارد یمن شدند در نتیجه، گروه کارشناسان بر این عقیده است که جمهوری اسلامی... از بند 14 قطعنامة 2216 تبعیت نکرده است؛ چرا که در انجام اقدامات ضروری برای جلوگیری از تأمین مستقیم یا غیر مستقیم، فروش یا انتقال موشک و هواپیماهای بدون سرنشین به ائتلاف حوثی-صالح، شکست خورده است».

 

  • به گزارش خبرگزاری فرانسه، کارشناسان ملل متحد هم‌چنین گفته‌اند که رژیم، به درخواست‌های آنها برای دریافت اطلاعات در پایان سال 2017، پاسخ قانع‌کننده‌یی نداده است.


بنا به گزارش کارشناسان سازمان ملل، طراحی هواپیماهای بدون سرنشین ذکر شده، مشابه هوپیماهای بدون سرنشین رژیم آخوندی هستند که توسط هسا «شرکت صنایع هواپیماسازی ایران» ساخته می‌شود.

 

  • نیویورک‌تایمز در گزارش خود دربارة اعلام نقض قطعنامة ملل متحد توسط رژیم، نوشت: «هیأت سازمان ملل نتیجه‌گیری کرده که (رژیم) ایران تحریم تسلیحاتی یمن را با شکست در جلوگیری‌کردن از دستیابی حوثی‌ها به موشکهای (رژیم) ایران... نقض کرده است؛ این شامل موشکی است که 2 ماه پیش از صدها مایل دورتر، به داخل عربستان شلیک شد... نتیجه‌گیری‌های (کارشناسان ملل متحد) علنی نشده و روز جمعه نخست توسط خبرگزاری فرانسه گزارش شد و سپس توسط دیپلمات‌های شورای امنیت که این گزارش‌ها را دیده بودند مورد تأیید قرار گرفت... یکی از مقررات مربوط به تحریم تسلیحاتی در قطعنامه (سازمان ملل) از تمامی کشورهای عضو می‌خواهد «قدم‌های لازم را برای جلوگیری از تأمین مستقیم یا غیر مستقیم، فروش یا انتقال» (سلاح) به نیروهای تعیین‌شده در یمن از جمله حوثی‌ها در پیش بگیرند».


نیویورک‌تایمز افزود: «نتیجه‌گیری (گزارش ملل متحد) در حالی به میان آمده است که دولت ترامپ اقدامات خود علیه (رژیم) ایران را بر سر مجموعه‌یی از نگرانی‌ها و به‌طور خاص به‌خاطر توافق اتمی، افزایش داده است. در حالی که رئیس جمهور دونالد ترامپ روز جمعه تحریم‌های (اتمی) را مجدداً اعمال نکرد، اقدامی که می‌توانست به پایان برجام منجر شود، اما او به متحدان اروپایی هشدار داد که اگر این توافق... تقویت نشود، 4 ماه دیگر، تحریم‌های مذکور را مجدداً اعمال می‌کند».

نیویورک‌تایمز خاطرنشان می‌کند: «گزارش (کارشناسان سازمان ملل) تقریباً یک ماه بعد از آن منتشر شده که نیکی هیلی نمایندة آمریکا در سازمان ملل به خبرنگاران (در واشینگتن)، لاشه‌های (تجهیزات) جنگی شامل قطعات موشک و هواپیمای بدون سرنشین را نشان داد و آن‌را نشانی از تأمین تسلیحات حوثی‌ها توسط (رژیم) ایران دانست...».

 

در 23 آذرماه گذشته سفیر آمریکا در سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی خود در مقر وزارت دفاع این کشور در واشینگتن گفت:

  • نیکی هیلی سفیر آمریکا درملل متحد: اما امروز ما گامهایی فوق‌العاده برمی‌داریم و آنها را در اینجا در یک محل علنی به نمایش می‌گذاریم. ما اینکار را برای تنها یک هدف انجام داده‌ایم که به رژیم ایران نباید اجازه داده شود به این رفتار غیرقانونی خود بیش از این ادامه دهد.
    صلح و امنیت بین‌المللی بستگی به ما دارد که با هم علیه اقدامات خصمانه رژیم ایران کار کنیم. جنگ علیه تجاوزات رژیم ایران، جنگ کل جهان است. آمریکا امروز دست به‌عمل می‌زند و روح شفاف سازی و همکاری بین‌المللی برای شکست دادن این تهدید ضروری است.

لطفا به اشتراک بگذارید: