سخنرانی مارتین پاتسلت در کنفرانس بین المللی برای آزادی زندانیان قیام

سخنرانی مارتین پاتسلت


کنفرانس قیام مردم ایران - فراخوان بین‌المللی برای آزادی زندانیان قیام - کنفرانس با حضور مریم رجوی، شخصیت‌های سیاسی وقانونگذاران از 9 کشور اروپایی

 

مارتین پاتسلت -نماینده پارلمان آلمان

خانم رئیس جمهور محترم، دوستان عزیز ایرانی،

همکاران محترم ام از پارلمانهای کشورهای اروپایی،

هفته گذشته حسن روحانی رئیس جمهور رژیم ناتوان از سرکوب قیام مردمی هشدار داد که ما باید صدای مردم را بشنویم پیش از آنکه خیلی دیر شود.

دوستان عزیز، وقتی دیکتاتورها خودشان می گویند که ما باید به صدای ملت گوش بدهیم مبین آن هست که یک دوران جدید شروع شده است. اینجا آنجایی است که دیکتاتورها فهمیده اند که نمیتوانند نسبت به مردم بی تفاوت باشند. یعنی نمیتوانند بی توجه باشند نسبت به آنچه که در داخل کشور رخ میدهد.

و من میگویم که این رژیم قادر نیست که خودش را تغییر دهد. این حرفها فقط نوعی قرص مسکن هستند که رژیم میخواهد برای مردم تجویز کند. آنها به هیچوجه نمیتوانند خودشان را تغییر دهند زیرا نمیخواهند قدرت خود را از دست بدهند.

خانم رئیس جمهور رجوی، شما اخیرا در جلسات چندین گروه پارلمانی در شورای اروپا سخنرانی کردید. شما از جمله گفتید که اروپا مهد دمکراسی است. از این عبارت من خیلی خوشحال شدم. این عبارات ولی فقط از بابت احترام گذاشتن به ما نبود بلکه یک تعهدی را برای ما می آورد. اگر ما واقعا مهد دمکراسی هستیم پس باید به همه کسانی که تشنه آزادی و عدالت هستند کمک و یاری برسانیم زیرا این ارزشها عناصر پایه ای انسان بودن ما هستند. بنظر من مردم ایران و مقاومت دمکراتیک شان تحت رهبری شما خانم رجوی یک انتظار مشروعی را از ما دارند و آن اینکه: اروپا باید در این شرایط حساس در کنار مردم ایران بایستد. اروپا نباید سکوت کند و یا اینکه حتی با زبان دو پهلو صحبت کند.

12 تن از تظاهرکنندگان جوان در زیر شکنجه جان باخته اند. این شرم آور است – و من این را بعنوان یک آلمانی میگویم – که این برای من و کشورم شرم آور است که تاکنون هیچ موضعگیری ای در این باره انجام نشده است. و ما یعنی کسانی که از آزادی و دمکراسی خوشحال میشویم، هیچ واژه ای برای بیان این شرم پیدا نمیکنیم.

سیاست رژیم ایران اساسا در راستای صلح و ایجاد آرامش نیست زیرا آخوندهای حاکم بر ایران بخوبی می دانند که اگر در داخل ایران و در آن منطقه آزادی پا بگیرد، حکومت آنها در خطر خواهد بود. آزادی یک پتانسیل و ویژگی سرایت و گسترش دارد. از اینرو رژیم از گروههای تروریستی حمایت میکند و تصور میکند که با تروریسم میتواند به سرکوب آزادیها ادامه دهد. به همین خاطر پولهای بلوکه شده ای که در پی توافق اتمی آزاد شدند نه برای بهبود زندگی مردم فقیر داخل کشور بلکه برای حمایت از تروریسم و مداخله جویی در سایر جاها و سرکوب مردم سایر کشورها هزینه شدند تا جلوی آزادی در آن ممالک را بگیرند.

همه این موارد را ما باید علنا بگوییم و از بازگو کردن آن هم باز نایستیم. در زمینه منافع اقتصادی – که فی نفسه منافع مشروعی هستند – ما حق نداریم که صرفا منافع خودمان را در اولویت قرار دهیم.

من یک بار دیگر خلاصه میگویم و خوشحالم که سخنرانان قبلی اشاره کرده و بعدی ها نیز حتما تاکید خواهند کرد که اروپا باید به سیاست سکوت خود در قبال رژیم ایران پایان دهد. اروپا باید خواست مشروع مردم ایران برای تغییر را برسمیت بشناسد.

برای ما بعنوان افراد دموکرات این میتواند مایه خوشحالی و امیدواری باشد که در ایران یک آلترناتیو دمکراتیک وجود دارد و این آلترناتیو در حال رشد است. زیرا مردمی که شرایط پررنجی را سپری میکنند و ریسک و خطر زندان و از دست دادن جان بخاطر آزادی را بر خود روا میکنند، نیاز به یک جهت گیری و هدایت شدن دارند. خانم رئیس جمهور برنامه ده ماده ای شما جهت هدف را نشان میدهد. و وقتی که ما از کشورهای دموکراتیک قادر هستیم که با این برنامه موافقت و همراهی کنیم نشان میدهد که شما میتوانید با این برنامه به مردم تان که فریاد ساده آزادی را سر میدهند، سمت و سو بدهید زیرا برای خواسته ”آزادی” باید اهداف مشخصی را تعریف کرد.

به همین خاطر تشکر میکنم و خوشحالم از اینکه در اینجا گردهم آمده ایم و این امید را میخواهم بدهم که بتوانیم صدای خودمان را در پارلمانهایمان پژواک بدهیم. بحث فقط بحث ایران و آزادی در آینده آن نیست بلکه بحث آینده خود ماست.

متشکرم
لطفا به اشتراک بگذارید: