سخنرانی یاسک پروتاشیوویچ در کنفرانس فراخوان بین المللی برای آزادی زندانیان قیام

سخنرانی یاسک پروتاشیوویچ


کنفرانس قیام مردم ایران - فراخوان بین‌المللی برای آزادی زندانیان قیام - کنفرانس با حضور مریم رجوی، شخصیت‌های سیاسی وقانونگذاران از 9 کشور اروپایی

 

یاسک پروتاشیوویچ - رئیس گروه پارلمانی لیبرال‌ها در پارلمان لهستان

خانم رجوی، اعضای محترم پارلمان‌های اروپایی، خانم‌ها و آقایان، از دعوت شما بسیار متشکرم، من از لهستان می‌آیم، کشوری که 50 سال رژیم‌های استبدادی و خودکامه را تجربه کرده و می‌خواهم به شما بگویم که چه‌طور عمیقاً تحت تأثیر تصاویری قرار گرفتم که از اعتراضات گستردة اخیر در ایران دیدیم. این تصاویر من‌را به‌یاد دهة 1980 در لهستان انداخت من عضو آن جنبش گسترده در لهستان در آن زمان بودم و هم‌چنان به یاد دارم که این برایمان چقدر اهمیت داشت که جهان آزاد به آزادی کسانی فراخوان بدهد که بازداشت یا دستگیر شده بودند. به همین دلیل، این کنفرانس بسیار مهم است و پیام ما باید قوی و روشن باشد: نباید زندانی سیاسی در ایران وجود داشته باشد، از سراسر اروپا باید به آزادی دستگیرشدگان در ایران فراخوان داده شود.

در حالی که اینجا هستیم، هم عکس‌ها و هم فیلم (اعتراضات)، نشان می‌دهد که چقدر شرایط کشور شما حساس است. هم‌چنین می‌توانیم ببینیم که چقدر مردم ایران از این رژیم مذهبی سرخورده‌اند. متوجه شدیم که اعتراضات با اعتراض خودجوش و بیشتر علیه گرانی، فساد و دیگر مسائل اجتماعی در یکی از مناطق ایران شروع شد، اما خیلی سریع، به یک قیام گسترده تبدیل شد با خواستة تغییرات بنیادین، از جمله آزادی بیان، آزادی انتخاب و پایان این رژیم مذهبی. سرکوبی که حین و بعد از اعتراضات صورت گرفته، شاید موفقیت این قیام را به تأخیر بیندازد، اما نمی‌تواند موج جدید اعتراضات مردمی را متوقف کند که شاید بزرگ‌تر هم بشود؛ چرا؟ چون مردم در ایران و به‌خصوص زنان، همان‌طور که یکی از همکاران من از لهستان خانم موخا به آن اشاره کرد، زنان و جوانان که با شهامت آزادی‌های بنیادینی را طلب می‌کنند که سال‌ها از آن محروم شده‌اند. معترضان به‌طور یکسان، ولی فقیه خامنه‌ای و حسن روحانی رئیس‌جمهور (رژیم) را رد کردند. این به‌روشنی نشان می‌دهد آنها اعتقاد ندارند که هیچ‌یک از دو جناح رژیم بتواند، امیدهایشان را محقق کند. آنها باید به‌طور جدی توسط اتحادیة اروپا، آمریکا و سایر قدرت‌های ملل متحد، مد نظر قرار داده شوند. خامنه‌ای، روحانی و سایر مقام‌های این حکومت، اعلام کرده‌اند که مجاهدین خلق پشت این اعتراضات بوده‌اند، این فقط تأییدی بر نقش بسیار مهم این اپوزیسیون، در داخل ایران است. لذا باید به‌عنوان یک شریک معتبر توسط تمام کسانی به‌رسمیت شناخته شود که خواهان تغییر وضعیت سختی هستند که مردم ایران در آن به‌سر می‌برند. من اعتقاد دارم که اگر اپوزیسیون ایران و به‌خصوص شورای شما، از سوی جامعة دموکراتیک اروپا مورد حمایت قرار گیرد، می‌تواند به اهداف واقعی و مؤثر دست یابد و امیدواریم که روزی، به‌زودی، یک ایران دموکراتیک و مبتنی بر جدایی دین و دولت محقق شود، این آرزوی من برای شماست، بسیار متشکرم.
لطفا به اشتراک بگذارید: