تصویب لایحه مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم رژیم ایران، نقض جدی حقوق بشر

تصویب لایحه مجلس نمایندگان آمریکا


روز پنجشنبه 24اسفند 96 در جلسه کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا به ریاست اد رویس که اشرف نشانها نیز در آن حضور داشتند لایحه دو حزبی حسابرسی از رژیم ایران به خاطر نقض حقوق بشر و گروگانگیری برای اعمال تحریمهای جدید علیه حکومت آخوندی به تصویب رسید

لایحه دوحزبی 4744 که بدنبال قیام سراسری مردم ایران در دیماه گذشته توسط مایکل مک کال رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان ارائه شده تاکنون در مجموع از 45حامی مشترک از اعضای هر دو حزب برخوردار شده است. از جمله اد رویس رئیس کمیته خارجی، الیوت انگل رئیس دموکراتها در این کمیته و تد دویچ رئیس دموکراتها در زیر کمیته خاورمیانه حامیان اصلی این لایحه هستند.

در این لایحه که لایحه مشابه آن توسط سناتور مارکو روبیو کاندیدای پیشین ریاست جمهوری آمریکا به همراه سناتورهای ارشد هر دو حزب در سنا ارائه شده است برای نخستین بار قتل عام زندانیان سیاسی در سال 67 در یک طرح در کنگره آمریکا به ثبت رسیده و در بند هفتم آن تأکید شده است که حکومت آخوندی اعدامهای جمعی وحشیانه زندانیان سیاسی را در سال 67 به اجرا گذاشته است

مایکل مک کال و تد دویچ هنگام ارائه لایحه در بیانیه مشترکی اعلام کردند:‌این لایحه اعلام می کند که کنگره در کنار مردم ایران می ایستد و برای دولت ترامپ ابزار لازم را فراهم می کند تا مقامات حکومت ایران را که مسئول نقض حقوق بشر، فساد و سانسور هستند مورد حسابرسی قرار بدهد.

در بخشی از لایحه دوحزبی 4744 که در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان به تصویب رسید آمده است: مقامات رژیم ایران در نقض التزامات بین المللی خود به نقض حقوق بشر بنیادین مردم ایران ادامه می دهند.

این لایحه به اعمال سرکوبگرانه رژیم علیه اقلیتهای مذهبی و همچنین به سرکوب وحشیانه قیامهای سالهای 78 و 88مردم ایران اشاره کرده و می افزاید: مقامهای ارشد دولتی و نظامی و امنیتی در ایران به صدور فرمان، کنترل و اجرای نقضها و سورفتارهای فاحش حقوق بشری ادامه دادند که در بسیاری از موارد سیاستهای رسمی رژیم ایران محسوب می شوند.

لایحه 4744 سپس اعلام می کند آمریکا باید توانایی حکومت ایران را برای ادامه سرکوب مردم ایران و استفاده از خشونت و اعدام برای به سکوت کشاندن معترضان حامی دموکراسی سلب کند

در لاحیه 4744 همچنین بر لزوم حمایت آمریکا از تلاشهای مردم ایران برای نیل به آزادیهای بنیادین و استقرار یک نظام سیاسی دموکراتیک و مبتنی بر انتخاب آزاد مردم و بر لزوم کمک آمریکا برای دسترسی آزاد و امن مردم ایران به اینترنت و رسانه ها تأکید شده و در قسمت اعلام سیاست آمده است:‌ این باید سیاست ایالات متحده باشد که در کنار مردم ایران که در پی فرصت برای انتخاب آزادانه حاکمیت مورد انتخاب خودشان هستند بایستد و از تمامی اختیارات موجود برای اعمال تحریمها علیه مقامهای رژیم حاکم بر ایران و مسئولان نقض وخیم حقوق بشر، سانسور و فساد حکومتی استفاده کند

  • بیشتر بخوانید:


کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از صبح پنجشنبه بررسی طرح تحریم رژیم ایران برای نقض حقوق بشر را آغاز کرد.

روز پنجشنبه، اد رویس رئیس این کمیته چهار طرح معرفی کرد که یکی از آنها در صورت طی شدن روند تصویب و تبدیل به قانون، تحریم مقامهای رژیم ایران را برای نقض گسترده حقوق بشر در پی خواهد داشت. طرح دیگری که درباره سوریه است، غیر مستقیم به مقامهای رژیم ایران و حمایت آنها از اسد مرتبط است.

اد رویس در جلسه صبح پنجشنبه درباره رژیم ایران گفت: برای سال ها رژیم در تهران تمامی اپوزیسیون را با شیوه های بی‌رحمانه ی درد آور از جمله شکنجه در زندان اوین و دیگر زندانهایش و همچنین اعدام های گسترده در هم شکسته است. اما شمار کمی از مقام های رژیم ایران برای نقض حقوق بشر مسئول شناخته شده اند.

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان افزود: این رژیم، رژیمی است که در تلاش برای باج خواهی که تا کنون سابقه نداشته است، اتباع آمریکا را بر اساس اتهامات دروغین زندانی کرده است. لایحه پیشنهادی که امروز ، طرح شده است ، برای همین منظور است.

در این جلسه، الیوت اِنگل عضو ارشد دموکرات کمیته امور خارجی نیز در بخشی از سخنانش به طرح تحریم رژیم ایران برای نقض حقوق بشر و طرح سوریه اشاره کرد و گفت: امیدوارم غیر از ایران، لایحه دیگری درباره تحریم بیشتر روسیه بررسی و تصویب شود تا دیگر در انتخابات دیگر کشورها دخالت نکند.

وی افزود: فشار بر اسد وقتی باید برداشته شود که او بپذیرد از قدرت کنار رود، زندانیان آزاد شوند و نفوذ رژیم ایران کاهش یابد.

 

دینا روراباکر گفت: مردم شجاع ایران به خیابان آمدند اما دیدیم که رژیم ایران چه کرد. ما باید از آنها حمایت کنیم.

تد داچ عضو دموکرات کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: باید مطمئن شویم که رژیم ایران با رژیم اسد کمک نمی کند.

وی افزود: از حوزه انتخابیه من، باب لوینسون یازده سال است که در ایران ناپدیده شده است. ما خواستار فشار بر رژیم ایران برای آزادی او هستیم.

تد پو نماینده جمهوریخواه از تگزاس نیز گفت: آخوند در ایران از هیچ نقض حقوق بشری فروگذار نکرده اند. ایالات متحده باید از هر گونه تغییر رژیم در ایران حمایت کند.

دان دانوون نماینده جمهوریخواه از ایالت نیویورک نیز گفت: فهرست موارد نقض حقوق بشر رژیم ایران طولانی است. این رژیم نباید مردم خود را سرکوب کند، دست به خشونت و اعدام بزند. ما به عنوان آمریکا باید به مردم ایران برای روی کار آمدن یک دولت و نظام آزاد و دموکرات کمک کنیم. همچنین باید به آزادی اینترنتی آنها کمک کنیم.

آدریانو اسپایلات نماینده دموکرات از ایالت نیویورک نیز که از طراحان طرح های مطرح بود، گفت: طرحی که ما در دست بررسی داریم، برای فشار بر ایران جهت رعایت حقوق بشر مثل هر کشور دیگر است. ایران به مردم خود رحم نمی کند و ما باید کاری کنیم.

دینا تیتوس نماینده دموکرات از ایالت نوادا نیز گفت: از طرح تحریم رژیم ایران برای نقض حقوق بشر حمایت می کنم چون مردم ایران انتظار کمک دارند.

توماس گرت نماینده جمهوریخواه از ایالت ویرجینیا در این جلسه گفت: به موارد اخیر نقض حقوق بشر اشاره شده اما باید یاد کنیم از کسانی که در دهه شصت در ایران کشته شدند. وی افزود: کسی از مجاهدین خلق کشته شده در کشتارهای دهه شصت یاد نمی کند. من امیدوارم همکاران من به این موضوع توجه کنند.
لطفا به اشتراک بگذارید: