گزارشی از فاجعه آلودگی هوا در ایران براثر سیاستهای ضد مردمی رژیم آخوندی

گزارشی از فاجعه آلودگی هوا در ایران


سایت محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت رژیم روز سه شنبه با عنوان «رکورد آلودگی هوا در ایام نوروز شکسته شد» نوشت: در ایام نوروز ۹۷ هوای تهران ۵ روز ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه داشت که در ۱۰ سال گذشته، بی‌سابقه بوده است.

طی دهه اخیر اندازه‌گیری آلاینده‌های جوی، با استناد به معیار‌های متداول جهانی در تهران انجام شده و برآیند شاخص‌های این دهه نشان می‌دهد، نوروزِ ۹۷ آلوده‌ترین نوروز در ۱۰ سال گذشته بوده است و این در شرایطی است که در سال‌های گذشته، هوای نوروز جزو با کیفیت‌ترین هوای سال محسوب می‌شده است».

 

اکنون گزارشی رو می‌بینیم درباره آلودگی هوا در ایران:

آلودگی هوا، تغییر در ویژگی‌های طبیعی جو زمین براثر مواد شیمیایی، ریزگردی یا عامل‌های زیست‌شناختی می باشد. اما در میهن اشغال شده ما، عامل اصلی همانا خطرات ناشی از امور «انسانی» یا بعبارت دقیق تر «انسانهای تشکیل دهنده حاکمیت فاسد ولایت فقیه است»! بی کفایتی حاکمیت و تخصیص ندادن بودجه ؛ از بین بردن منابع طبیعی از جمله جنگل ها و مراتع و سد سازی های بی رویه که عمدتا توسط سپاه پاسداران صورت می گیرد و بی عملی حاکمیت آخوندی همه از عوامل تشدید بحران های محیط زیست از جمله آلودگی هواست بگفته کارشناسان شدت آلودگی هوا در ایران هر روز و هر سال بدتر از قبل می شود.

توفان شن و گرد و خاک بدلیل خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها ازمعضلات شهرهای جنوبی ایران است. روزهای آغازین سال 97، هوای اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان با گرد و خاک شدید و ریزگردها پوشیده بود. یکشنبه 12فروردین 97 بر اثر شدت توفان شن و گرد و خاک در سیستان و بلوچستان 78نفر از هموطنان بلوچ راهی بیمارستان شدند.

مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: ۳۶نفر از افراد مراجعه کننده در بیمارستان بستری شدند

خبرگزاری حکومتی مهر بنقل از وی نوشت: "متأسفانه با توجه به خشک بودن تالاب هامون و در نتیجه بروز پدیده توفان گرد و خاک همواره مردم منطقه به‌دلیل مشکلات مختلف که عمده ترین آنها بیماریهای تنفسی و چشمی است به مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستانها مراجعه می‌کنند."

در کردستان نیز ظرف ۱۱ روز اول سال نو هفت روز هوا آلوده بوده و یک روز نیز هوای شهر سقز خطرناک گزارش شده است.

تهران نیز در ۱۱ روز اول سال بطور بی سابقه ای ۴ روز هوای ناسالم داشته است.یک رسانه رژیم نوشت:‌ اتفاق بی سابقه در ۱۰ سال اخیر؛ ۵ روز هوای ناسالم تهران در ایام نوروز .کیفیت هوای پایتخت طی ۱۱ روز گذشته از سال جدید به رغم تعطیلات نوروز و کاهش تردد خودروها در سطح شهر در وضعیتی بی سابقه نسبت به ۱۰سال گذشته بوده است.

یکی از نتایج بلافصل آلودگی هوا در کلان شهرهای ایران، افزایش بی سابقه مرگ و میر هموطنانمان است.

یک کارگزار رژیم اعتراف می کند:‌ از میزان مرگ و میر در ایران، حدود ۳۶هزار مرگ ناشی از آلودگی هوا است. وی افزود:‌ بر اساس برآورد وزارت بهداشت در سال ۹۴در ۲۵شهر با مجموع ۳۰میلیون نفر جمعیت، ۱۲۸۰۰مرگ منتسب به آلودگی هوا بوده است. هم‌چنین در همین سال در تهران ۴۳۰۰نفر در اثر آلودگی هوا فوت شده‌اند. در سال ۹۵در شهر تهران با افزایش غلظت آلاینده‌ها، مرگ ۴۸۱۰نفر منتسب به آلودگی هوا بوده است.

در شرایط وخیم آلودگی هوا رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست رژیم تنها چاره‌ای که برای مقابله با آلودگی هوا ارائه می دهد این است که: «دعا کنید باد بیاید!»

این درحالیست که رژیم آخوندی که میلیاردها دلار داراییهای مردم ایران را صرف برنامه موشکی و مداخله در سایر کشورها می‌کند، نه تنها هیچ تلاشی برای حل بحران آلودگی هوا با همه خطرات آن برای سلامتی مردم ایران نمی‌کند، بلکه با سیاستهای مخرب و قتل‌عام طبیعت ایران ، خود باعث و زمینه ساز بحران آلودگی هواست.

 

 

درباره فجایع زیست محیطی و بحران آلودگی هوا درحاکمیت آخوندی واعتراضات هموطنانمان توجه تون روبه قطعه یی از بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت در مردادماه سال ۹۶جلب می کنیم:

فصل پنجم:

قتل عام طبیعت، فجایع اجتماعی، توحش ضد ایرانی رژیم آخوندی

۳۳- بلایی که رژیم ولایت فقیه بر سر طبیعت ایران آورده، بی سابقه است. هیچ اشغالگر و حاکمی در تمام طول تاریخ ایران زمین، این گونه وحشیانه طبیعت ایران را قتل عام نکرده است. کشور ایران هیچگاه شاهد فجایعی در چنین ابعاد که هر روز گوشه ای از آن در رسانه های حکومتی پوشش می یابد نبوده است. بحران فاجعه بار آب، آلودگی بی حد و مرز هوا، بحران ریزگردها، نابودی جنگلها و مراتع، رشد کویری شدن بخشهای زیادی از کشور، خشک شدن تالابها و دریاچه ها وغیره وغیره. نتیجه استیلای نظام ولایت فقیه و استبداد مذهبی بر میهن ماست. وقتی فقط در تهران، در هر سال، چندین هزار نفر به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند، می توان چشم انداز این طبیعت کشی را مجسم کرد.

بحران ریزگردها و آلودگی هوا طی یکسال گذشته هموطنانمان را در خوزستان و در شهر اهواز بارها به ستوه آورد ه و اعتراضات گسترده یی را برانگیخت، ا

 

روز جمعه ۲۹ بهمن 1395 مردم به ستوه آمده اهواز در پنجمین روز تظاهرات اعتراضی خود نسبت به وضعیت فاجعه بار آلودگی هوا و قطع مکرر آب و برق در شهرهای خوزستان، در مقابل استانداری رژیم تجمع کردند.

مردم اهواز شعار می دادند: «هیهات مناالذله»، «خوزستانی می میرد، ذلت نمی پذیرد»، «مشکل ما حل نشه، اهواز قیامت میشه»، «اهواز بیقراره، کارون آب نداره»، «خوزستان نفت داره مردم بدبخت داره»، آنها همچنین به زبان عربی شعار می دادند:«با خونم و با جانم، ای کارون نجاتت می دهم»؛

تظاهرکنندگان پلاکارهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «اهواز = حلب، نه برق نه آب نه امکانات»، «بیکاری، بی آبی، بیماری؛ ماهشهر فرزند ناتنی ایران نیست».

خانم رجوی با درود به مردم و جوانان و زنان قهرمان خوزستان، به ویژه مردم به جان آمده اهواز خواستار تشدید اعتراضات برحق و ایستادگی بر روی خواستهای مبرم آنها برای برخورداری از حداقلهای زندگی انسانی مانند هوای پاکیزه و آب و برق گردید.
لطفا به اشتراک بگذارید: