سوریه - فراخوان سفرای آمریکا و فرانسه به حسابرسی از رژیم اسد بخاطر حمله شیمیایی

سوریه - فراخوان سفرای آمریکا و فرانسه


 

در جلسة شورای امنیت ملل متحد دربارة به‌کارگیری تسلیحات شیمایی در سوریه که در سالگرد حملة شیمیایی رژیم اسد به خان شیخون برگزار شد، نیکی هیلی نمایندة آمریکا، تأکید کرد: «رژیم اسد به پرتاب بمب‌های (حاوی گاز) کلر بر روی مردان، زنان و کودکان بی‌گناه ادامه می‌دهد... ما نباید کارمان را برای... حسابرسی از کسانی که از تسلیحات شیمیایی استفاده می‌کنند، متوقف کنیم».

نیکی هیلی از تلاش‌های پزشکان فداکار سوری برای نجات مردم قدردانی کرد و نمونه‌یی را از پزشکی به نام دکتر مراد بازگو کرد که در این جلسه حضور یافته بود.

دکتر مراد که در حملة خان شیخون در محل حضور داشته، به‌رغم کمبودهای پزشکی و به‌رغم این‌که خودش احساس می‌کرده تحت تأثیر گاز کلر قرار گرفته است، به قربانیان حملة شیمیایی اسد رسیدگی کرد.

 

در جلسة شورای امنیت نمایندة فرانسه در سخنانش، گفت: «یک سال بعد از (حملة خان شیخون)، با استمرار موج خشونت در سوریه، رژیم دمشق متوسل‌شدن به تسلیحات شیمیایی را متوقف نکرده است...».

وی بر لزوم حسابرسی از مسئولان حملات شیمیایی تأکید کرد، و افزود: «استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه غیر نظامیان جنایت جنگی است و می‌تواند جنایت علیه بشریت باشد... بدون عدالت برای قربانیان سوری، صلح پایدار در سوریه مستقر نخواهد شد».

 

سخنگویان کاخ سفید و وزارت خارجة آمریکا طی بیانیه‌های جداگانه‌یی بر لزوم حسابرسی از رژیم اسد به‌خاطر حملة شیمیایی به خان شیخون تأکید کردند.

سخنگوی کاخ سفید گفت: «زنان، کودکان و مردانی که به‌دست رژیم اسد در 4 آوریل 2017 کشته شدند، شایستة عدالت هستند؛ ما تا زمانی که این رژیم مورد حسابرسی قرار نگیرد، آرام نخواهیم گرفت».

 

سخنگوی وزارت خارجة آمریکا نیز در بیانیة خود،گفت: «یک ارگان مستقل و بی‌طرف تحقیق که توسط شورای امنیت مأموریت یافته بود، تأیید کرد که رژیم اسد مسئول حملات خان شیخون و سه مورد حملة شیمیایی دیگر بوده است. گزارش‌ها دربارة استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مردم سوریه هم‌چنان ادامه دارد... ما بر تعهد خود برای تضمین این‌که مسئولان (چنین حملاتی) با عواقب جدی مواجه شوند، تأکید می‌کنیم».

 

کاخ سفید طی بیانیه‌یی دربارة حملة شبه نظامیان وابسته به رژیم آخوندی در یمن به یک کشتی تجاری در باب‌المندب، تأکید کرد: «رژیم ایران به استمرار بخشیدن به جنگ (در یمن) و فراهم‌کردن تسلیحات بی‌ثبات‌کننده به حوثی‌ها ادامه می‌دهد».

در این بیانیه هم‌چنین، آمده است: «ایالات متحده بسیار نگران تازه‌ترین تلاش حوثی‌ها برای تشدید جنگ در یمن است؛ (این اقدام) این بار با حمله به یک کشتی تجاری صورت گرفت که از یکی از شلوغ‌ترین خطوط کشتی‌رانی در آب‌های بین‌المللی، یعنی باب‌المندب عبور می‌کرد».

 

عربستان طی نامه یی به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواهان محکوم کردن حمله شبه نظامیان حوثی به نفت کش این کشور شد. در این نامه آمده است:‌ در تاریخ 14 فروردین شبه نظامیان حوثی مورد حمایت رژیم ایران در یمن به یک نفت کش عربستان سعودی در آبهای بین المللی در غرب بندرالحدیده alhodaidah حمله کردند... عربستان از شورای امنیت سازمان ملل خواهان محکوم کردن این حمله تروریستی توسط شبه نظامیان حوثی است. عربستان از شورای امنیت میخواهد تا شبه نظامیان حوثی و رژیم ایران را به خاطر جنایات بیشمار علیه قانون بین المللی مورد حسابرسی قرار دهد.

 

هم‌چنین ائتلاف عربی از محکومیت بین المللی حمله شبه نظامیان حوثی وابسته به رژیم ایران به یک نفتکش عربستان سعودی استقبال کرد.

سرهنگ ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف در یک کنفرانس خبری برای اعلام آخرین وضعیت در یمن گفت حمله حوثیهای تحت حمایت رژیم ایران یک حمله تروریستی است.

 

مردم خان شیخون در استان ادلب، در سالگرد جنایت شیمیایی دیکتاتور سوریه، با برگزاری تجمعاتی، به حسابرسی از رژیم اسد فراخوان دادند.

آنها پلاکاردهایی در محکومیت جنایات اسد و تأکید بر استمرار انقلاب سوریه در دست داشتند که بر روی یکی از آنها نوشته شده بود: شعار ما هم‌چنان این است که مردم خواهان سرنگونی رژیم هستند.
لطفا به اشتراک بگذارید: